|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tünel Ve Kuyu Açma |
|
Dersin Kodu |
: |
MMD321 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. TAYFUN YUSUF YÜNSEL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tünelcilikte mühendislik jeolojisi ve kaya mekaniğini tanır. Güzergah seçiminde dikkat edilecek noktaları bilir. Tünel ve kuyularda oluşan gerilemeleri bilir. Tünel ve kuyularda tahkimatı bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tünel ve kuyulara giriş, inşaat parametreleri, inşaayı etkileyen zemin ve parametreleri, tünel ve kuyuların kullanım alanını tanıtmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Giriş/tünel rotasının belirlenmesi/tünel ve kuyu inşaası ve dizaynına etki eden jeolojik şartlar/ yumuşak kaya şartlarında tünelcilik/tünelcilikte zemin ıslahı/ tünelciliğin zararları /tünel va kuyularda dizayna ve destek metodları / tünel ve kuyu kazısında gerilme ve deformasyonlar / tünel ve kuyularda destek elemanları |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tünel ve kuyular hakkında tanımlayıcı ön bilgiler |
Ders notlarına çalışır, linkleri araştırır |
Sunu, soru-cevap |
|
2 |
Kaya sınıflamaları |
Ders notlarına çalışır, linkleri araştırır |
Sunu, soru-cevap |
|
3 |
Zemin sınıflamaları |
Ders notlarına çalışır, linkleri araştırır |
Sunu, soru-cevap |
|
4 |
Kaya ve zemin yapısının tünele etkileri |
Ders notlarına çalışır, linkleri araştırır |
Sunu, soru-cevap |
|
5 |
Tünelin tanımı, elmanları, inşaası, tahkimat türleri |
Ders notlarına çalışır, linkleri araştırır |
Sunu, soru-cevap |
|
6 |
Tünel kazı yöntemleri |
Ders notlarına çalışır, linkleri araştırır |
Sunu, soru-cevap |
|
7 |
Tünel kazı teknikleri |
Ders notlarına çalışır, linkleri araştırır |
Sunu, soru-cevap |
|
8 |
Ara sınav |
Ara sınav |
Ara sınav |
|
9 |
Özel tünel açma yöntemleri |
Ders notlarına çalışır, linkleri araştırır |
Sunu, soru-cevap |
|
10 |
Tünelcilikte delme patlatma |
Ders notlarına çalışır, linkleri araştırır |
Sunu, soru-cevap |
|
11 |
Patlayıcı maddelerin türleri ve elemanları |
Ders notlarına çalışır, linkleri araştırır |
Sunu, soru-cevap |
|
12 |
Patlatma işlemlerinin gerçekleştirilmesi |
Ders notlarına çalışır, linkleri araştırır |
Sunu, soru-cevap |
|
13 |
Kuyu açma, işlemleri ve tahkimatı |
Ders notlarına çalışır, linkleri araştırır |
Sunu, soru-cevap |
|
14 |
Özel kuyu açma yöntemleri |
Ders notlarına çalışır, linkleri araştırır |
Sunu, soru-cevap |
|
15 |
Yıl sonu sınavı |
Yıl sonu sınavı |
Yıl sonu sınavı |
|
16/17 |
Yıl sonu sınavı |
Yıl sonu sınavı |
Yıl sonu sınavı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. Underground Mining Methods Handbook, W.A., Hustrulid, ed.,Society of Mining Engr.-AIME, New York. 1982
2. Madenlerde Tahkimat işleri ve Tasarımı, Cemal Birön ve Ergin Arıoğlu, 1983, İTÜ yayınları, İstanbul, Turkey
3. Support of underground excavations in hard rock, E.Hoek; P.K.Kaiser; W.F.Bawden, 1995 A.A. Balkema , Rotterdam , Netherlands
4. Bieniawski,Z.T., 1988. "The Rock Mass Rating (RMR) System (Geomechanics Classification) in Engineering Practice, Rock
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olur. |
5 |
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
3 |
|
3 |
Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. |
3 |
|
4 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygular. |
4 |
|
5 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlar. |
2 |
|
6 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahip olur |
0 |
|
7 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. |
2 |
|
8 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme beceri elde eder. |
0 |
|
9 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
0 |
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
0 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
0 |
|
12 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. |
0 |
|
13 |
Teknik resim kullanarak iletişim kurabilme yeteneğine sahip olur. |
0 |
|
14 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur |
0 |
|
15 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkında olunur. |
0 |
|
16 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındalığına varır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
2 |
26 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
3 |
39 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 75 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|