|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Maliye Teorisi I |
|
Dersin Kodu |
: |
PF 331 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MELEK AKDOĞAN GEDİK Doç.Dr. İLTER ÜNLÜKAPLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Maliye teorisi alanındaki temel terminolojiyi tanımlayabilir. Mali ve ekonomik konularda temel bilgileri edinir. Kamu ve özel sektörün ekonomideki rolü, piyasa ekonomisi ve kamu ekonomisinin yapısını ve işleyiş süreçlerini açıklar ve kamu ekonomisine ilişkin teorik bilgileri edinir. Kamu harcamalarını ve kamu gelirlerini çeşitlerini açıklayabilir. Kamu harcamalarının ve kamu gelirlerinin ekonomik ve sosyal etkilerini açıklar ve değerlendirir. Vergi tekniğini,vergi sorunlarını,vergilerin ekonomik etkilerini ve vergi türlerini açıklayabilme,karşılaştırabilme ve değerlendirebilme
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı öğrencilere devletin ekonomideki rolü,piyasa ekonomisi-kamu ekonomisi,kamu harcamaları,kamu gelirleri,vergi teorisi, vergileme ile ilgili kavramlar ve vergilerin ekonomik etkileri ile ilgili bilgi vermektir |
|
Dersin İçeriği |
: |
Maliyenin Tanımı,Maliye ile İlgili Yaklaşımlar ,Devletin Ekonomideki Rolü, Piyasa Ekonomisi ve Kamu Ekonomisinin Özellikleri, Piyasa Ekonomisinde Etkinlik , Pareto Optimalite, Piyasa Başarısızlıkları ve Devletin Ekonomiye Müdahalesi, Kamusal Mallar,Kısmi Denge ve Genel Denge Analizi, Dışsallıklar, Kamu Kesiminin Büyüklüğü ve Analizi, Kamu Kesiminde Karar Alma ve Oylama Modelleri, Kamu Harcamalarının Tanımı,Özellikleri ve Artışı, Kamu Harcamalarının Sınıflandırılması, Kamu Harcamalarının Etkileri, Kamu Gelirleri Tanımı,Özellikleri,Çeşitleri ve Ayırımı, Kamu Gelirleri Tanımı,Özellikleri,Çeşitleri ve Ayırımı, Vergi ile İlgili Temel Kavramlar |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fakülte tarafından atanacak bir derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Maliyenin Tanımı,Maliye ile İlgili Yaklaşımlar ,Devletin Ekonomideki Rolü |
İlgili kitap bölümleri |
Düz anlatım |
|
2 |
Piyasa Ekonomisi ve Kamu Ekonomisinin Özellikleri, Devletin Ekonomiye Müdahalesi |
İlgili kitap bölümleri |
Düz anlatım |
|
3 |
Kamusal Mallar |
İlgili kitap bölümleri |
Düz anlatım |
|
4 |
Dışsallıklar |
İlgili kitap bölümleri |
Düz anlatım |
|
5 |
Kamu Kesiminde Karar Alma ve Oylama Modelleri |
İlgili kitap bölümleri |
Düz anlatım |
|
6 |
Kamu Harcamalarının Tanımı,Özellikleri ve Artışı |
İlgili kitap bölümleri |
Düz anlatım |
|
7 |
Kamu Harcamalarının Sınıflandırılması,Kamu Harcamalarının Etkileri |
İlgili kitap bölümleri |
Düz anlatım |
|
8 |
Vize Sınavı |
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
9 |
Kamu Gelirleri Tanımı,Özellikleri,Çeşitleri ve Ayırımı |
İlgili kitap bölümleri |
Düz anlatım |
|
10 |
Vergi Teorisi,Vergi Tanımı,Özellikleri ve Amaçları |
İlgili kitap bölümleri |
Düz anlatım |
|
11 |
Vergi ile İlgili Temel Kavramlar |
İlgili kitap bölümleri |
Düz anlatım |
|
12 |
Vergilemeye İlişkin Bazı Sorunlar:Vergi yükü,Verginin yansıması |
İlgili kitap bölümleri |
Düz anlatım |
|
13 |
Vergilemeye İlişkin Bazı Sorunlar:Vergi yükü,Verginin yansıması |
İlgili kitap bölümleri |
Düz anlatım |
|
14 |
Vergileme İlkeleri ve Vergilerin Ayırımı,Vergi Türleri |
İlgili kitap bölümleri |
Düz anlatım |
|
15 |
Vergileme İlkeleri ve Vergilerin Ayırımı,Vergi Türleri |
İlgili kitap bölümleri |
Düz anlatım |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
EDİZDOĞAN, Nihat , Kamu Maliyesi, Ekin Yayınevi, Bursa
AKALIN,Güneri, Kamu Ekonomisi
KİRMANOĞLU, Hülya, Kamu Ekonomisi Analizi, 2.Baskı,Beta Yayınevi,İstanbul
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
PEHLİVAN, Osman , Kamu Maliyesi, Derya Kitabevi, Trabzon
AKDOĞAN, Abdurrahman , Kamu Maliyesi, Gazi Kitabevi, Ankara
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İktisat bilim dalında arz ve talebin önemini ve piyasa ekonomisinin iyi çalışabilme koşullarını açıklama. |
2 |
|
2 |
Piyasa ekonomisinin etkinlik avantajında fiyatın rolünü belirtebilme. |
5 |
|
3 |
Ekonomide devletin rolü, para ve maliye politikaları, merkez bankası ve piyasa yapısını tanımlayabilme. |
5 |
|
4 |
Küresel ekonominin doğurduğu fayda ve maliyetleri algılayabilme. |
5 |
|
5 |
Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve politika seçenekleri üretebilme. |
4 |
|
6 |
Kantitatif ve niteliksel teknikleri kullanarak model kurma, çözme ve yorumlama. |
1 |
|
7 |
İktisadi olayların analizinde, ekonomi kuramını kullanma. |
4 |
|
8 |
Bilgisayar programlarını kullanma, sentez yapabilme, ve hazırlanan bilgiyi etkin sunabilme.
|
1 |
|
9 |
İktisadi analiz yöntemlerini uygulama. |
3 |
|
10 |
Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, yorumlama, değerlendirme ve sentez yapma becerisi elde edinebilmek. |
5 |
|
11 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alma, liderlik yapma ve etkin biçimde çalışma. |
2 |
|
12 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleme ve kendini geliştirebilme. |
5 |
|
13 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanma, elde ettiği bilgileri sentezleme ve etkin biçimde sunma. |
3 |
|
14 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanma. |
3 |
|
15 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlama ve yorumlama; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade etme. |
3 |
|
16 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgulama, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirme ve uygulama. |
3 |
|
17 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanıma ve uygulama. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 109 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.36 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|