Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Türk Eğitim Tarihi

Dersin Kodu : RS 324

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. ŞÜKRAN KILBAŞ KÖKTAŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Türk eğitim sisteminin tarihsel gelişimini kavrar
Türk eğitim sistemindeki reform ve devrimlerin nedenlerini ve sonuçlarını değerlendirir
Türkiyede öğretmen yetiştirme konularında yapılan düzenlemeler hakkında analizler yapar
Eğitim alanındaki gelişmelerin farkında olur.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin temel amacı Türk Hun Devletinde eğitimden başlayıp, Göktürkler, Uygurlar, Karahanlılar, Gazneliler, Selçuklular ve Osmanlılarda eğitime kadar, tarih süreci içinde eğitim uygulamalarını anlayıp yorumlayabilme. Türkiye Cumhuriyetinde eğitim alanında gerçekleştirilen yenilikleri ve uygulamalrı Türk Eğitim ve Kültür Tarihi açısından açılayabilme

Dersin İçeriği : Türk eğitim tarihinin, eğitim olgusu açısından önemi. Cumhuriyetten önceki eğitim durumu ve öğretmen yetiştiren kurumlar. Türk Eğitim Devrimi 1: Devrimin tarihsel arka planı, felsefî, düşünsel ve politik temelleri. Türk Eğitim Devrimi 2: Tevhid-i Tedrisat Kanunu: tarihsel temelleri, kapsamı, uygulanışı ve önemi; Türk eğitim sisteminde laikleşme.Türk Eğitim Devrimi 3: Karma eğitim ve kızların eğitimi, Yazı Devrimi, millet mektepleri, halk evleri. Türkiye Cumhuriyeti eğitim sisteminin dayandığı temel ilkeler. Köy Enstitüleri, Eğitim Enstitüleri ve Yüksek Öğretmen Okulları. Üniversiteler ve öğretmen yetiştirme. Yakın dönem Türk eğitim alanındaki gelişmeler.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : R1 Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Türklerin müslüman olmadan önce ve olduktan sonra eğitim tarihi konusundaki uygulamaları İlgili kaynakları araştırma ve okuma düz anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Selçuklular döneminde eğitimin temel özellikleri İlgili kaynakları araştırma ve okuma düz anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Osmanlılarda kuruluş döneminde eğitim İlgili kaynakları araştırma ve okuma düz anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Eğitimde ilk yenileşme hareketleri İlgili kaynakları araştırma ve okuma düz anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Tanzimat döneminde eğitim İlgili kaynakları araştırma ve okuma düz anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Birinci meşrutiyet döneminde eğitim İlgili kaynakları araştırma ve okuma düz anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Mutlakiyet döneminde eğitim İlgili kaynakları araştırma ve okuma düz anlatım, soru-cevap, tartışma
8 Ara sınav Ara sınava hazırlık Yazılı sınav
9 İkinci meşrutiyet döneminde eğitim İlgili kaynakları araştırma ve okuma düz anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Kurtuluş savaşı döneminde eğitim İlgili kaynakları araştırma ve okuma düz anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Türkiye Cumhuriyeti döneminde eğitim İlgili kaynakları araştırma ve okuma düz anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Günümüzün Türk toplumları ve devletlerinde eğitim tarihine bakışları İlgili kaynakları araştırma ve okuma düz anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Günümüzün Türk toplumları ve devletlerinde eğitim tarihine bakışları İlgili kaynakları araştırma ve okuma düz anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Günümüzün Türk toplumları ve devletlerinde eğitim tarihine bakışları İlgili kaynakları araştırma ve okuma düz anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Dersin genel özeti İlgili kaynakları araştırma ve okuma düz anlatım, soru-cevap, tartışma
16/17 Final sınavı Final sınava hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Akyüz, Yahya. (2008). Türk Eğitim Tarihi. Ankara: Pegem A Yayıncılık,
 YÜCEL,H. A.1938;Türkiye´de Orataöğretim,İstanbul
 Nafi A.Kansu1930-1932;Türkiye Maarif Tarihi, Ankara
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 1 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sanat eğitimi programının öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve stratejileri bilir ve uygular. 5
2 Görsel sanatların temel alanlarında üretici etkinlikte bulunabilecek bilgiye ve uygulama becerisini kazanır. 2
3 İnsan topluluklarının ve uygarlıkların oluşum süreçlerini ve özelliklerini açıklar. 2
4 Öğretim materyallerinin kullanılması ve geliştirilmesi yeterliliğini kazanır. 1
5 Güzel Sanatlar alanının temel kavram ve ilkelerini bilir ve uygular. 1
6 İlköğretim I.-II. kademe ve ortaöğretim öğrencilerinin gelişim özelliklerini tanır. 2
7 Sanatın üretim ve öğretilmesi süreçlerini etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır. 2
8 Görsel sanatlar öğretmenliği ile ilgili gelişmeleri bilimsel , sanatsal yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. 2
9 Öğrencilerde eleştirel düşünce, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. 2
10 Sınıf yönetimiyle ilgili bilgi ve becerileri etkin bir biçimde kullanır. 2
11 Sanat eğitiminin temel kavramlarını ve sanat eğitimi araştırma süreç ve tekniklerini gelişmelere uygun biçimde kullanır. 2
12 Plastik sanatların temel alanlarında kullanılan malzemeleri, yöntemleri ve teknikleri tanır ve uygular. 2
13 Eğitim öğretim süreçlerini etkin bir şekilde planlar ve programlar. 3
14 Duygularını ifade edebilme, bağımsız düşünebilme ve sosyal duyarlılık oluşturabilme becerisini geliştirir. 3
15 Dinamik bir sanat eğitimcisi olarak, bilgi teknolojilerinin gelişimine uyum sağlamada gerekli bilinci, sorumluluğu , becerileri kazanır. 3
16 Birikimleriyle başka alanlara da katkı yapar. 3
17 Programın öngördüğü düzeyde yabancı dil bilir. 3
18 Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. 5
19 Bireyi bilişsel, devinişsel, duyuşsal yönleriyle bir bütün olarak ele alır. 5
20 Bir kültür ve tarih mirası olan müzelerden etkin bir eğitim ortamı olarak yararlanma ve tarihi değerlere sahip çıkma bilinci kazanır. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 57
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.28
Dersin AKTS Kredisi: 2