|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Eğitim Psikolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
MB 102 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Eğitim psikolojisi ile ilgili temel kavramların ilişkilerini söyler. Yetişkinliğe kadar olan gelişim dönemlerindeki fiziksel, zihinsel, duygusal ve ahlak gelişiminin nasıl gerçekleştiğini yazar/söyler/seçip işaretler Yaşla birlikte farklı gelişim alanlarında görülen değişimleri örnekler vererek açıklar Gelişim alanlarının birbirini nasıl etkilediğini açıklar. Öğrenmenin ne olduğunu tanımlar. Öğrenmeyi etkileyen faktörleri yazar/söyler/seçip işaretler Klasik ve edimsel koşullanmanın ilkelerini bu iki öğrenme türünü birbiri ile karşılaştırarak açıklar. Gözleyerek öğrenmenin ilkelerini açıklar. Gözleyerek öğrenme ilkelerinin sınıf ortamında nasıl kullanılabileceğini söyler/gösterir Bilgi İşleme Kuramında yer alan bilişsel süreçleri açıklar. Öğretmenlerin Bilgiyi İşleme Kuramını sınıf ortamında nasıl kullanabileceklerini açıklar. Yapılandırmacı Öğrenme Kuramının eğitim-öğretim sistemindeki önemini açıklar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Psikoloji ve eğitim psikolojisinin tanımını, çalışma alanlarını, gelişimle ilgili temel kavramları, gelişimin ilkelerini, gelişim kuramlarını, gelişimin farklı alanlarını (fiziksel bilişsel duygusal...), öğrenme ve öğretimle ilgili farklı kuramları ve öğrenmeyi etkileyen faktörleri kavrayabilme. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Eğitim ve psikoloji ilişkisi, eğitim psikolojisinin tanımı ve işlevi, öğrenme ve gelişim psikolojisindeki temel kavramlar, gelişim alanları, öğrenme teorileri, bu teorilerin öğretme sürecine etkisi, etkili öğrenme faktörleri ve bunların sınıftaki öğrenme sürecine etkisi.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Eğitim Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Eğitim psikolojisinin kapsamı |
yok |
Beyin fırtınası, tartışma, düz anlatım |
|
2 |
Gelişim psikolojisiyle ilgili temel kavramlar |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma |
Anlatım, soru cevap tartışma |
|
3 |
Fiziksel gelişim |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma ve sınıfta tartışma için bazı örnekler getirme |
Anlatım, soru cevap tartışma |
|
4 |
Bilişsel gelişim |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma ve sınıfta tartışma için bazı örnekler getirme |
Anlatım, soru cevap tartışma |
|
5 |
Kişilik gelişimi |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma |
Anlatım, soru cevap tartışma |
|
6 |
Ahlak gelişimi |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma ve sınıfta tartışma için bazı örnekler getirme |
Anlatım, soru cevap tartışma |
|
7 |
Öğrenme psikolojisiyle ilgili temel kavramlar |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma |
Anlatım, soru cevap tartışma |
|
8 |
Vize |
Sınava çalışma |
Yazılı sınav |
|
9 |
Öğrenmeyi etkileyen etmenler ve öğrenme modellerine giriş |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma |
Anlatım, soru cevap tartışma |
|
10 |
Klasik koşullanma |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma ve klasik koşullanma ile ilgili 5 öğrenme örneği hazırlama |
Anlatım, soru cevap tartışma |
|
11 |
Edimsel koşullanma |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma ve edimsel koşullanma ile ilgili 5 öğrenme örneği hazırlama
|
Anlatım, soru cevap tartışma |
|
12 |
Sosyal öğrenme kuramı |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma ve sosyal öğrenme ile ilgili 5 öğrenme örneği hazırlama |
Anlatım, soru cevap tartışma |
|
13 |
Gestalt kuramı |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma |
Anlatım, soru cevap tartışma
|
|
14 |
Bilgiyi işleme kuramı |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma
|
Anlatım, soru cevap tartışma |
|
15 |
Yapılandırmacılık |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma |
Anlatım, soru cevap tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava çalışma |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Ergin, H. ve Yıldız, A. (2010) Gelişim Psikolojisi, Ankara, Nobel Yayın.
Yeşilyaprak B. (2007) Eğitim Psikolojisi. Ankara: PegemA.
Kaya, A. (2007) Eğitim Psikolojisi. Ankara: PegemA
Yıldırım, İ. (2008) Eğitim Psikolojisi, Anı yayıncılık.
Senemoğlu, Nuray (1997). Gelim ve Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Gönül Yayıncılık
Ulusoy A. (2002). Gelişim ve Öğrenme. Ankara. Anı Yayıncılık.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sanat eğitimi programının öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve stratejileri bilir ve uygular. |
0 |
|
2 |
Görsel sanatların temel alanlarında üretici etkinlikte bulunabilecek bilgiye ve uygulama becerisini kazanır. |
0 |
|
3 |
İnsan topluluklarının ve uygarlıkların oluşum süreçlerini ve özelliklerini açıklar. |
2 |
|
4 |
Öğretim materyallerinin kullanılması ve geliştirilmesi yeterliliğini kazanır. |
0 |
|
5 |
Güzel Sanatlar alanının temel kavram ve ilkelerini bilir ve uygular. |
0 |
|
6 |
İlköğretim I.-II. kademe ve ortaöğretim öğrencilerinin gelişim özelliklerini tanır. |
5 |
|
7 |
Sanatın üretim ve öğretilmesi süreçlerini etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır. |
0 |
|
8 |
Görsel sanatlar öğretmenliği ile ilgili gelişmeleri bilimsel , sanatsal yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
0 |
|
9 |
Öğrencilerde eleştirel düşünce, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. |
5 |
|
10 |
Sınıf yönetimiyle ilgili bilgi ve becerileri etkin bir biçimde kullanır. |
4 |
|
11 |
Sanat eğitiminin temel kavramlarını ve sanat eğitimi araştırma süreç ve tekniklerini gelişmelere uygun biçimde kullanır. |
0 |
|
12 |
Plastik sanatların temel alanlarında kullanılan malzemeleri, yöntemleri ve teknikleri tanır ve uygular. |
0 |
|
13 |
Eğitim öğretim süreçlerini etkin bir şekilde planlar ve programlar. |
2 |
|
14 |
Duygularını ifade edebilme, bağımsız düşünebilme ve sosyal duyarlılık oluşturabilme becerisini geliştirir. |
5 |
|
15 |
Dinamik bir sanat eğitimcisi olarak, bilgi teknolojilerinin gelişimine uyum sağlamada gerekli bilinci, sorumluluğu , becerileri kazanır. |
0 |
|
16 |
Birikimleriyle başka alanlara da katkı yapar. |
1 |
|
17 |
Programın öngördüğü düzeyde yabancı dil bilir. |
0 |
|
18 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. |
5 |
|
19 |
Bireyi bilişsel, devinişsel, duyuşsal yönleriyle bir bütün olarak ele alır. |
5 |
|
20 |
Bir kültür ve tarih mirası olan müzelerden etkin bir eğitim ortamı olarak yararlanma ve tarihi değerlere sahip çıkma bilinci kazanır. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
4 |
3 |
12 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
3 |
15 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 75 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|