|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sanat Tarihine Giriş |
|
Dersin Kodu |
: |
RS 128 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. BİRNUR ERALDEMİR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tarihsel bilincin önemini kavrar. Sanatın tarih oluşturan bir bilgi alanı olduğunu bilir. Tarihsel dönemlere ilişkin sanatsal özellikleri farkeder. Sanatın insanın uygarlaşmasındaki rolünü kavrar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tarih öncesi çağlardan başlamak üzere MS V. yy kadar geçen süreçte yaşamış olan uygarlıkların sanatsal üretimlerini ve üslüpsal özelliklerini irdelemek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders evrenin oluşumunu, ilk insanın ortaya çıkışını ve uygar topluma geçişin öyküsünü kapsar. Paleolitik, Neolitik, Kalkolitik dönemler, bu dönemlerin üretim biçimleri, inanç sistemleri ve bunların sanatsal etkinliklere yansımalarını ele almaktadır. İlk uygarlıklardan Mezopotamya, Mısır, Hitit, Girit, Yunan, Roma ve Anadolu uygarlıklarının, düşünsel ve sanatsal açıdan insanlk tarihine katkıları açıklanmaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Bölüm Dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Derse Giriş |
Dersin içeriği ve kaynakları hakkında bilgi vermek |
Sözlü anlatım |
|
2 |
İnsanın Tarih İçerisinde Gelişimi, Homo Habilis, Homo Erectus, Homo Sapiens, Homo Sapiens Sapiens |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım
|
|
3 |
Çağ Kavramı ve Tarih Çağları |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım |
|
4 |
Paleolitik Dönem |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım ve görsel örneklerin kullanılması |
|
5 |
Neolitik Dönem |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım ve görsel örneklerin kullanılması |
|
6 |
Kalkolitik Dönem |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım ve görsel örneklerin kullanılması |
|
7 |
Nehir Uygarlıkları |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım ve görsel örneklerin kullanılması |
|
8 |
Ara Sınav |
Ara sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
9 |
Mezopotamya Uygarlıkları |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım ve görsel örneklerin kullanılması |
|
10 |
Mısır Uygarlığı |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım ve
görsel örneklerin kullanılması |
|
11 |
Hitit Uygarlığı |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım ve görsel örneklerin kullanılması |
|
12 |
Yunan Uygarlığı; Arkaik Dönem |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım ve görsel örneklerin kullanılması |
|
13 |
Klasik ve Hellenistik Dönem |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım ve görsel örneklerin kullanılması |
|
14 |
Roma Uygarlığı |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım ve görsel örneklerin kullanılması |
|
15 |
Roma Uygarlığı |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Sözlü anlatım ve görsel örneklerin kullanılması |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Final sınavına hazırlık |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Ş. Aydın, H & Diğerleri 2007.Uygarlık Tarihi. (Editör: Doç.Dr. Taciser Sivas). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi
Yayınları
Yıldırım, R. 2002. Uygarlık Tarihine Giriş (İlkçağ Tarih ve Uygarlıkları). İzmir: Merdiyen Yayıncılık.
Şenel, A. 1995. İlkel Topluluktan Uygar Topluma. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
Şenel, A. 2009. Kemirgenlerden Sömürgenlere İnsanlık Tarihi. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları
İlin,M.,Segal,E. 2004. İnsan Nasıl İnsan Oldu. (Çev. Ahmet Zekerya). İstanbul: Say Yayınları.
Özçelik ,N. 2012. İlk Çağ Tarihi ve Uygarlığı. İstanbul: Nobel
Edt. Güven, İ. 2010. Uygarlık Tarihi. İstanbul: Pegem.
Shiner, L. 2010. Sanatın İcadı: Bir Kültür Tarihi. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
Diakov,V.,Kovalev.S. 2008. İlk Çağ Tarihi 1. İstanbul: Yordam
Gombrich, E.H. 1995. The Story of Art. PhaidonPress
Janson.H.W. 1995. History of Art. Harry N. Abrams.
Hauser, A. 1995. Sanatın Toplumsal Tarihi. (Çev: Yıldız Gölönü). 2. Basım. İstanbul: Remzi Kitapevi.
Wölfflin, H. 1985. Sanat Tarihinin Temel Kavramları. (Çev. Hayrullah Örs). İstanbul: Remzi Kitabevi.
Edt. Farthing,S. 2013. Sanatın Tüm Öyküsü. (Çev. Gizem Aldoğan, Firdevs Candil Çulcu). Hayalperest
Janson.H.W. 1995. History of Art. Harry N. Abrams.
Edt. Farthing,S. 2013. Sanatın Tüm Öyküsü. (Çev. Gizem Aldoğan, Firdevs Candil Çulcu). Hayalperest
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sanat eğitimi programının öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve stratejileri bilir ve uygular. |
0 |
|
2 |
Görsel sanatların temel alanlarında üretici etkinlikte bulunabilecek bilgiye ve uygulama becerisini kazanır. |
2 |
|
3 |
İnsan topluluklarının ve uygarlıkların oluşum süreçlerini ve özelliklerini açıklar. |
5 |
|
4 |
Öğretim materyallerinin kullanılması ve geliştirilmesi yeterliliğini kazanır. |
3 |
|
5 |
Güzel Sanatlar alanının temel kavram ve ilkelerini bilir ve uygular. |
3 |
|
6 |
İlköğretim I.-II. kademe ve ortaöğretim öğrencilerinin gelişim özelliklerini tanır. |
0 |
|
7 |
Sanatın üretim ve öğretilmesi süreçlerini etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır. |
5 |
|
8 |
Görsel sanatlar öğretmenliği ile ilgili gelişmeleri bilimsel , sanatsal yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
3 |
|
9 |
Öğrencilerde eleştirel düşünce, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. |
5 |
|
10 |
Sınıf yönetimiyle ilgili bilgi ve becerileri etkin bir biçimde kullanır. |
0 |
|
11 |
Sanat eğitiminin temel kavramlarını ve sanat eğitimi araştırma süreç ve tekniklerini gelişmelere uygun biçimde kullanır. |
0 |
|
12 |
Plastik sanatların temel alanlarında kullanılan malzemeleri, yöntemleri ve teknikleri tanır ve uygular. |
4 |
|
13 |
Eğitim öğretim süreçlerini etkin bir şekilde planlar ve programlar. |
0 |
|
14 |
Duygularını ifade edebilme, bağımsız düşünebilme ve sosyal duyarlılık oluşturabilme becerisini geliştirir. |
5 |
|
15 |
Dinamik bir sanat eğitimcisi olarak, bilgi teknolojilerinin gelişimine uyum sağlamada gerekli bilinci, sorumluluğu , becerileri kazanır. |
4 |
|
16 |
Birikimleriyle başka alanlara da katkı yapar. |
5 |
|
17 |
Programın öngördüğü düzeyde yabancı dil bilir. |
0 |
|
18 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. |
0 |
|
19 |
Bireyi bilişsel, devinişsel, duyuşsal yönleriyle bir bütün olarak ele alır. |
5 |
|
20 |
Bir kültür ve tarih mirası olan müzelerden etkin bir eğitim ortamı olarak yararlanma ve tarihi değerlere sahip çıkma bilinci kazanır. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
3 |
3 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 53 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.12 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|