Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sanat Tarihine Giriş

Dersin Kodu : RS 128

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. BİRNUR ERALDEMİR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Tarihsel bilincin önemini kavrar.
Sanatın tarih oluşturan bir bilgi alanı olduğunu bilir.
Tarihsel dönemlere ilişkin sanatsal özellikleri farkeder.
Sanatın insanın uygarlaşmasındaki rolünü kavrar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Tarih öncesi çağlardan başlamak üzere MS V. yy kadar geçen süreçte yaşamış olan uygarlıkların sanatsal üretimlerini ve üslüpsal özelliklerini irdelemek

Dersin İçeriği : Bu ders evrenin oluşumunu, ilk insanın ortaya çıkışını ve uygar topluma geçişin öyküsünü kapsar. Paleolitik, Neolitik, Kalkolitik dönemler, bu dönemlerin üretim biçimleri, inanç sistemleri ve bunların sanatsal etkinliklere yansımalarını ele almaktadır. İlk uygarlıklardan Mezopotamya, Mısır, Hitit, Girit, Yunan, Roma ve Anadolu uygarlıklarının, düşünsel ve sanatsal açıdan insanlk tarihine katkıları açıklanmaktadır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Bölüm Dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Derse Giriş Dersin içeriği ve kaynakları hakkında bilgi vermek Sözlü anlatım
2 İnsanın Tarih İçerisinde Gelişimi, Homo Habilis, Homo Erectus, Homo Sapiens, Homo Sapiens Sapiens İlgili kaynakların incelenmesi Sözlü anlatım
3 Çağ Kavramı ve Tarih Çağları İlgili kaynakların incelenmesi Sözlü anlatım
4 Paleolitik Dönem İlgili kaynakların incelenmesi Sözlü anlatım ve görsel örneklerin kullanılması
5 Neolitik Dönem İlgili kaynakların incelenmesi Sözlü anlatım ve görsel örneklerin kullanılması
6 Kalkolitik Dönem İlgili kaynakların incelenmesi Sözlü anlatım ve görsel örneklerin kullanılması
7 Nehir Uygarlıkları İlgili kaynakların incelenmesi Sözlü anlatım ve görsel örneklerin kullanılması
8 Ara Sınav Ara sınava hazırlık Yazılı sınav
9 Mezopotamya Uygarlıkları İlgili kaynakların incelenmesi Sözlü anlatım ve görsel örneklerin kullanılması
10 Mısır Uygarlığı İlgili kaynakların incelenmesi Sözlü anlatım ve görsel örneklerin kullanılması
11 Hitit Uygarlığı İlgili kaynakların incelenmesi Sözlü anlatım ve görsel örneklerin kullanılması
12 Yunan Uygarlığı; Arkaik Dönem İlgili kaynakların incelenmesi Sözlü anlatım ve görsel örneklerin kullanılması
13 Klasik ve Hellenistik Dönem İlgili kaynakların incelenmesi Sözlü anlatım ve görsel örneklerin kullanılması
14 Roma Uygarlığı İlgili kaynakların incelenmesi Sözlü anlatım ve görsel örneklerin kullanılması
15 Roma Uygarlığı İlgili kaynakların incelenmesi Sözlü anlatım ve görsel örneklerin kullanılması
16/17 Final Sınavı Final sınavına hazırlık Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Ş. Aydın, H & Diğerleri 2007.Uygarlık Tarihi. (Editör: Doç.Dr. Taciser Sivas). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları
 Yıldırım, R. 2002. Uygarlık Tarihine Giriş (İlkçağ Tarih ve Uygarlıkları). İzmir: Merdiyen Yayıncılık.
 Şenel, A. 1995. İlkel Topluluktan Uygar Topluma. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
 Şenel, A. 2009. Kemirgenlerden Sömürgenlere İnsanlık Tarihi. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları
 İlin,M.,Segal,E. 2004. İnsan Nasıl İnsan Oldu. (Çev. Ahmet Zekerya). İstanbul: Say Yayınları.
 Özçelik ,N. 2012. İlk Çağ Tarihi ve Uygarlığı. İstanbul: Nobel
 Edt. Güven, İ. 2010. Uygarlık Tarihi. İstanbul: Pegem.
 Shiner, L. 2010. Sanatın İcadı: Bir Kültür Tarihi. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
 Diakov,V.,Kovalev.S. 2008. İlk Çağ Tarihi 1. İstanbul: Yordam
 Gombrich, E.H. 1995. The Story of Art. PhaidonPress
 Janson.H.W. 1995. History of Art. Harry N. Abrams.
 Hauser, A. 1995. Sanatın Toplumsal Tarihi. (Çev: Yıldız Gölönü). 2. Basım. İstanbul: Remzi Kitapevi.
 Wölfflin, H. 1985. Sanat Tarihinin Temel Kavramları. (Çev. Hayrullah Örs). İstanbul: Remzi Kitabevi.
 Edt. Farthing,S. 2013. Sanatın Tüm Öyküsü. (Çev. Gizem Aldoğan, Firdevs Candil Çulcu). Hayalperest
 Janson.H.W. 1995. History of Art. Harry N. Abrams.
 Edt. Farthing,S. 2013. Sanatın Tüm Öyküsü. (Çev. Gizem Aldoğan, Firdevs Candil Çulcu). Hayalperest
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 80
    Ödev/Proje/Diğer 1 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sanat eğitimi programının öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve stratejileri bilir ve uygular. 0
2 Görsel sanatların temel alanlarında üretici etkinlikte bulunabilecek bilgiye ve uygulama becerisini kazanır. 2
3 İnsan topluluklarının ve uygarlıkların oluşum süreçlerini ve özelliklerini açıklar. 5
4 Öğretim materyallerinin kullanılması ve geliştirilmesi yeterliliğini kazanır. 3
5 Güzel Sanatlar alanının temel kavram ve ilkelerini bilir ve uygular. 3
6 İlköğretim I.-II. kademe ve ortaöğretim öğrencilerinin gelişim özelliklerini tanır. 0
7 Sanatın üretim ve öğretilmesi süreçlerini etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır. 5
8 Görsel sanatlar öğretmenliği ile ilgili gelişmeleri bilimsel , sanatsal yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. 3
9 Öğrencilerde eleştirel düşünce, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. 5
10 Sınıf yönetimiyle ilgili bilgi ve becerileri etkin bir biçimde kullanır. 0
11 Sanat eğitiminin temel kavramlarını ve sanat eğitimi araştırma süreç ve tekniklerini gelişmelere uygun biçimde kullanır. 0
12 Plastik sanatların temel alanlarında kullanılan malzemeleri, yöntemleri ve teknikleri tanır ve uygular. 4
13 Eğitim öğretim süreçlerini etkin bir şekilde planlar ve programlar. 0
14 Duygularını ifade edebilme, bağımsız düşünebilme ve sosyal duyarlılık oluşturabilme becerisini geliştirir. 5
15 Dinamik bir sanat eğitimcisi olarak, bilgi teknolojilerinin gelişimine uyum sağlamada gerekli bilinci, sorumluluğu , becerileri kazanır. 4
16 Birikimleriyle başka alanlara da katkı yapar. 5
17 Programın öngördüğü düzeyde yabancı dil bilir. 0
18 Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. 0
19 Bireyi bilişsel, devinişsel, duyuşsal yönleriyle bir bütün olarak ele alır. 5
20 Bir kültür ve tarih mirası olan müzelerden etkin bir eğitim ortamı olarak yararlanma ve tarihi değerlere sahip çıkma bilinci kazanır. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 3 3
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 53
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.12
Dersin AKTS Kredisi: 2