|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Estetik |
|
Dersin Kodu |
: |
RS 319 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. MELTEM GÖKMEN ARIOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Estetik beğeni bilinci gelişir. Estetik bilinci gelişmiş bireyler olarak topluma rehberlik yapar. Sanat değer ve yargıları üzerine estetik bilgiler kazanır. Sanat kuramlarının bilgisini öğrenir. Yaşamın ve sanatın içerisinde estetik görüşlerini uygular.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bir blgi alanı olarak estetik süreçleri kavramak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste, estetiğin tanımı yapılacak, estetik suje, obje, değer ve yargı üzerine bilgi verilecektir.Estetiğin tarihi ve diğer disiplinlerle olan ilşkileri, farklı estetik görüşler öğrencilere tanıtılacak, bu görüşlerin yaşamsal hale gelmesi için sanat çalışmalarıyla örneklendirilecektir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Bölüm Dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin içeriği ve yöntemi üzerine bilgilerin verilmesi ve bu konuda öğrencilerin görüşlerinin sorulması. |
Bu konu ile ilgili kaynakların listesinin oluşturulması. |
Bu kaynakların öğrencilere tanıtılması. |
|
2 |
Estetik nedir ? Bilgi alanının ve diğer disiplinlerle olan ilişkilerinin anlatılması. |
Farklı kaynaklardan bilgilerin biraraya getirilmesi |
Anlatım, soru-cevap, örnekleme |
|
3 |
Estetik biliminin tarihsel gelişimi üzerine bilgi verilmesi. |
Farklı kaynaklardan bilgilerin biraraya getirilmesi |
Anlatım, soru cevap, örnekleme |
|
4 |
Subjektivist estetik ile ilgili bilgi verilmesi |
Farklı kaynaklardan bilgilerin biraraya getirilmesi |
Anlatım, soru cevap, örnekleme |
|
5 |
Subjektivist estetik ile ilgili bilgi verilmesi (Esteteik suje, estetik obje, estetik değer ve estetik yargı kavramlarının açıklanması) |
Farklı kaynaklardan bilgilerin biraraya getirilmesi |
Anlatım, soru cevap, örnekleme |
|
6 |
Objektivist estetikle ilgili bilgi verilmesi. (Fenomenolojik estetik, ontolojik estetik) |
Farklı kaynaklardan bilgilerin biraraya getirilmesi |
Anlatım, soru cevap, örnekleme |
|
7 |
Subjektivist estetikle objektivist estetiğin karşılaştırılması ve estetik değer yargısının oluşturulması. |
Farklı kaynaklardan bilgilerin biraraya getirilmesi |
Tartışma, soru cevap |
|
8 |
VİZE SINAVI |
Soruların hazırlanması. |
Yazılı sınav. |
|
9 |
Ontolojik estetik |
Farklı kaynaklardan bilgilerin biraraya getirilmesi |
Anlatım soru cevap, örnekleme |
|
10 |
Ontolojik estetiğin sanat yapıtına bakışının bir örnek üzerinde analizi. |
Görsellerin hazırlanması |
Projeksiyonla gösterim ve yapıtın analizi |
|
11 |
Filozoflar üzerinden farklı estetik görüşlerin anlatılması. (Platon, Aristo v.b.) |
Farklı kaynaklardan bilgilerin biraraya getirilmesi |
Anlatım, soru cevap, örnekleme |
|
12 |
Filozoflar üzerinden farklı estetik görüşlerin anlatılması. (Kant, Hegel v.b.) |
Farklı kaynaklardan bilgilerin biraraya getirilmesi |
Anlatım, soru cevap, örnekleme |
|
13 |
Estetiğin temel kavramı olan güzel üzerine bilgi verilmesi. (Genellikle güzel, doğada güzel, sanatta güzel) |
Farklı kaynaklardan bilgilerin biraraya getirilmesi |
Anlatım, soru cevap, örnekleme |
|
14 |
Güzel kavramı ile diğer kavramların ilişkileri. (Doğru, iyi, gerçek, çirkin v.b.) |
Farklı kaynaklardan bilgilerin biraraya getirilmesi |
Anlatım, soru cevap, örnekleme |
|
15 |
Estetiğin sanat eğitimi içerisindeki yeri ve önemi. |
Farklı kaynaklardan bilgilerin biraraya getirilmesi |
Anlatım, soru cevap, örnekleme |
|
16/17 |
Estetiğin günlük yaşamdaki yeri (Kent ve estetik sorunları) ve bilinç oluşturmadaki etkisi. |
Farklı kaynaklardan bilgilerin biraraya getirilmesi |
Tartışma, gözlem, sunu |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Tunalı, İsmail.(1984)Sanat Ontolojisi.İstanbul:Sosyal Yay.
Tunalı, İsmail.(2010) Estetik Beğeni.İstanbul: Remzi Yay.
İsmail,Tunalı.(1983) Grek Estetik . İstanbul:Remzi Yay.
Timuçin,Afşar.(2000).Estetik.İstanbul:Bulut Yay.
Tunalı,İsmail.(1998).Estetik.İstanbul:Remzi Kitabevi
Cevizci,Ahmet.(2000).Felsefe Terimleri Sözlüğü.İstanbul:Paradigma yay.
Bozkurt, Nejat.(1995) Sanat ve estetik Kuramları.İstanbul:Sarmal Yayınevi.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sanat eğitimi programının öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve stratejileri bilir ve uygular. |
5 |
|
2 |
Görsel sanatların temel alanlarında üretici etkinlikte bulunabilecek bilgiye ve uygulama becerisini kazanır. |
3 |
|
3 |
İnsan topluluklarının ve uygarlıkların oluşum süreçlerini ve özelliklerini açıklar. |
5 |
|
4 |
Öğretim materyallerinin kullanılması ve geliştirilmesi yeterliliğini kazanır. |
3 |
|
5 |
Güzel Sanatlar alanının temel kavram ve ilkelerini bilir ve uygular. |
5 |
|
6 |
İlköğretim I.-II. kademe ve ortaöğretim öğrencilerinin gelişim özelliklerini tanır. |
4 |
|
7 |
Sanatın üretim ve öğretilmesi süreçlerini etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır. |
5 |
|
8 |
Görsel sanatlar öğretmenliği ile ilgili gelişmeleri bilimsel , sanatsal yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
4 |
|
9 |
Öğrencilerde eleştirel düşünce, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. |
5 |
|
10 |
Sınıf yönetimiyle ilgili bilgi ve becerileri etkin bir biçimde kullanır. |
2 |
|
11 |
Sanat eğitiminin temel kavramlarını ve sanat eğitimi araştırma süreç ve tekniklerini gelişmelere uygun biçimde kullanır. |
4 |
|
12 |
Plastik sanatların temel alanlarında kullanılan malzemeleri, yöntemleri ve teknikleri tanır ve uygular. |
2 |
|
13 |
Eğitim öğretim süreçlerini etkin bir şekilde planlar ve programlar. |
3 |
|
14 |
Duygularını ifade edebilme, bağımsız düşünebilme ve sosyal duyarlılık oluşturabilme becerisini geliştirir. |
5 |
|
15 |
Dinamik bir sanat eğitimcisi olarak, bilgi teknolojilerinin gelişimine uyum sağlamada gerekli bilinci, sorumluluğu , becerileri kazanır. |
4 |
|
16 |
Birikimleriyle başka alanlara da katkı yapar. |
5 |
|
17 |
Programın öngördüğü düzeyde yabancı dil bilir. |
2 |
|
18 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. |
3 |
|
19 |
Bireyi bilişsel, devinişsel, duyuşsal yönleriyle bir bütün olarak ele alır. |
3 |
|
20 |
Bir kültür ve tarih mirası olan müzelerden etkin bir eğitim ortamı olarak yararlanma ve tarihi değerlere sahip çıkma bilinci kazanır. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
1 |
2 |
2 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
6 |
6 |
36 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
2 |
2 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 48 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 1.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|