Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sanat Eğitimi Tarihi

Dersin Kodu : RSS205

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. NİMETKESER

Dersin Öğrenme Kazanımları : Sanat ve sanat eğitimi teorisyen ve eğitimcilerin kuramlarına ilişkin tanımlama yapar, bilgi sahibi olur.
Türk ve Dünya sanat eğitimcilerini tanır, ilke ve uygulama biçimlerini kavrar.
Sanat eğitimi ve kuramları hakkında yorum yapabilme becerilerini kazanır.
Avrupa ve Türkiye´deki sanat eğitimine ilişkin teori ve uygulama biçimlerinin kritiğini yapabilme becerisini kazanırlar.
Türk ve dünya sanat eğitimi sistemlerini karşılaştırabilirler, yorumlayabilirler. Konu hakkında görüş sahibi olurlar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Türk ve dünya sanat eğitimi tarihinin gelişim aşamalarının incelenmesi. Sanat eğitimi üzerine araştırmalar yapan bilim insanlarının görüşleri tartışılarak bu konularda bilgi sahibi olunması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği : Sanat eğitimi tarihinin düşünce ve gelişim aşamalarının kavranması. Türk ve dünyadaki sanat eğitimi müfredatlarının incelenmesi Türk sanat eğitimi tarihinin gelişim sürecinin kavratılması. Günümüz sanat eğitimi sorunları ve çözüm önerileri üzerinde tartışmalar. İlgili konulara yönelik projelerin hazırlanması amaçlanmaktadır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Sanat eğitimi dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Sanat eğitim ve öğretim ilkelerine ilişkin genel bilgiler. 17 ve 18. y.y. Türk sanatı ve sanat eğitimi hakkında bilgiler Konuya ilişkin sözel ve görsel dökümanların hazırlanması. Anlatım, beyin fırtınası, tartışma ve gösterim.
2 Cumhuriyet öncesi Türk sanat eğtimi tarihine giriş. 1926 öncesi Türk sanat eğitimi tarihi. Konuya ilişkin sözel ve görsel dökümanların hazırlanması. Anlatım, tartışma ve gösterim.
3 Güzel sanatlar akademisinin kuruluşu ve yeniden yapılanması Konuya ilişkin sözel ve görsel dökümanların hazırlanması. Anlatım, tartışma ve gösterim.
4 Köy Enstitüleri ve sanat eğitimi. John Dewey ve raporu Konuya ilişkin sözel ve görsel dökümanların hazırlanması. Arasınav sonrası sunum konularının belirlenmesi ve grupların oluşturulması. Anlatım, tartışma ve gösterim.
5 Sanat eğitiminde BAUHAUS ekolü. Türk sanat eğitimine etkileri. Konuya ilişkin sözel ve görsel dökümanların hazırlanması. Anlatım, tartışma ve gösterim.
6 ABD ve Avrupa´da sanat eğitiminin gelişim süreçleri Konuya ilişkin sözel ve görsel dökümanların hazırlanması. Anlatım, tartışma ve gösterim.
7 Türk Milli Eğitim sisteminde sanat eğitimi ve günümüz sorunları Konuya ilişkin sözel ve görsel dökümanların hazırlanması. Anlatım, tartışma ve gösterim.
8 Ara değerlendirme (Vize) Soruların hazırlanması
9 Birinci grup, sözlü, görsel sunum ve kritiğinin yapılması Araştırma,inceleme, sunum dökümanları ve dosyalarının hazırlanması. Sunum ve tartışma, sonuç değerlendirme.
10 İkinci grup, sözlü, görsel sunum ve kritiğinin yapılması Araştırma,inceleme, sunum dökümanları ve dosyalarının hazırlanması. Sunum ve tartışma, sonuç değerlendirme.
11 Üçüncü grup, sözlü, görsel sunum ve kritiğinin yapılması Araştırma,inceleme, sunum dökümanları ve dosyalarının hazırlanması. Sunum ve tartışma, sonuç değerlendirme.
12 Dördüncü grup, sözlü, görsel sunum ve kritiğinin yapılması Araştırma,inceleme, sunum dökümanları ve dosyalarının hazırlanması. Sunum ve tartışma, sonuç değerlendirme.
13 Beşinci grup, sözlü, görsel sunum ve kritiğinin yapılması Araştırma,inceleme, sunum dökümanları ve dosyalarının hazırlanması. Sunum ve tartışma, sonuç değerlendirme.
14 Altıncı grup, sözlü, görsel sunum ve kritiğinin yapılması Araştırma,inceleme, sunum dökümanları ve dosyalarının hazırlanması. Sunum ve tartışma, sonuç değerlendirme.
15 Yedinci grup, sözlü, görsel sunum ve kritiğinin yapılması Araştırma,inceleme, sunum dökümanları ve dosyalarının hazırlanması. Sunum ve tartışma, sonuç değerlendirme.
16/17 Final Sınavı Soruların hazırlanması


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Kırışoğlu, Olcay (2009). Sanat Kültür Yaratıcılık PegemA Yayınevi. Ankara
 Artut, Kazım. (2010) Sanat Eğitimi Kuramları. Anı Yayıncılık, Ankara.
 Timuçin, Afşar. (1993). Estetik, İnsancıl Yayınları. İstanbul.
 Tunalı, İsmail. (1983). Estetik Beğeni Say Yayınları. İstanbul.
 Tansuğ, Sezer. (1991). Çağdaş Türk Sanatı, Remzi Yayınları, İstanbul.
 Etike, Serap. (2001). Cumhuriyet Dönemi Resim Eğitimi. Güldikeni Yayınları. Ankara.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 6 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sanat eğitimi programının öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve stratejileri bilir ve uygular. 4
2 Görsel sanatların temel alanlarında üretici etkinlikte bulunabilecek bilgiye ve uygulama becerisini kazanır. 1
3 İnsan topluluklarının ve uygarlıkların oluşum süreçlerini ve özelliklerini açıklar. 3
4 Öğretim materyallerinin kullanılması ve geliştirilmesi yeterliliğini kazanır. 0
5 Güzel Sanatlar alanının temel kavram ve ilkelerini bilir ve uygular. 2
6 İlköğretim I.-II. kademe ve ortaöğretim öğrencilerinin gelişim özelliklerini tanır. 2
7 Sanatın üretim ve öğretilmesi süreçlerini etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır. 3
8 Görsel sanatlar öğretmenliği ile ilgili gelişmeleri bilimsel , sanatsal yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. 4
9 Öğrencilerde eleştirel düşünce, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. 2
10 Sınıf yönetimiyle ilgili bilgi ve becerileri etkin bir biçimde kullanır. 1
11 Sanat eğitiminin temel kavramlarını ve sanat eğitimi araştırma süreç ve tekniklerini gelişmelere uygun biçimde kullanır. 4
12 Plastik sanatların temel alanlarında kullanılan malzemeleri, yöntemleri ve teknikleri tanır ve uygular. 1
13 Eğitim öğretim süreçlerini etkin bir şekilde planlar ve programlar. 1
14 Duygularını ifade edebilme, bağımsız düşünebilme ve sosyal duyarlılık oluşturabilme becerisini geliştirir. 2
15 Dinamik bir sanat eğitimcisi olarak, bilgi teknolojilerinin gelişimine uyum sağlamada gerekli bilinci, sorumluluğu , becerileri kazanır. 2
16 Birikimleriyle başka alanlara da katkı yapar. 1
17 Programın öngördüğü düzeyde yabancı dil bilir. 0
18 Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. 1
19 Bireyi bilişsel, devinişsel, duyuşsal yönleriyle bir bütün olarak ele alır. 1
20 Bir kültür ve tarih mirası olan müzelerden etkin bir eğitim ortamı olarak yararlanma ve tarihi değerlere sahip çıkma bilinci kazanır. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 4 6 24
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 6 6 36
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 92
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.68
Dersin AKTS Kredisi: 4