|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İş Etüdü |
|
Dersin Kodu |
: |
ENM419 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör.Dr. EBRU YILMAZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Metot ve zaman etüdü ile ilgili konuları, bilimsel ve sistematik olarak ayrıntılı bir şekilde öğrenir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, iş etüdünün kavramlarının ve çeşitli alanlardaki uygulamalarının öğretilmesidir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Üretkenliğin Tanımı, Verimlilik Hesaplamaları, İş Etüdünün Tanımı ve Kapsamı, Genel Problem Çözme Sürecinin Aşamaları, İş Metotlarının Tasarımı – Daha İyi Bir Yöntemin Geliştirilmesi, Süreç Analizi, Süreç Şemaları, Akış Diyagramları, Çoklu İnsan Süreç Şemaları, Faaliyet Şemaları, İnsan – Makine Şemaları, Operasyon Analizi, Operasyon Şemaları, Mikro-Hareket Etüdü, Temel El Hareketleri, Analiz Formları, Simo Şemaları, Hareket Ekonomisi Kuralları, Zaman Etüdü, Zaman Etüdü Ekipmanları, Gerekli Gözlem Sayısının Tespit Edilmesi, Gözlem Sayısının Final Kontrolü, Ek Sürelerin Belirlenmesi, Standart Sürenin Hesaplanması, İş Örneklemesi, Gerekli Gözlem Sayısının Belirlenmesi, Gözlem Sayısına Karşılık Gelen Hassasiyet Derecesinin Belirlenmesi, Mutlak Hata, Kontrol Şemaları, Standart Sürenin Hesaplanması. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Üretkenliğin Tanımı, Verimlilik Hesaplamaları, İş Etüdünün Tanımı ve Kapsamı |
Konu ile ilgili kaynakların okunması |
Anlatım, sunum, tartışma |
|
2 |
Genel Problem Çözme Sürecinin Aşamaları, İş Metotlarının Tasarımı – Daha İyi Bir Yöntemin Geliştirilmesi |
Konu ile ilgili kaynakların okunması |
Anlatım, sunum, tartışma |
|
3 |
Süreç Analizi, Süreç Şemaları, Akış Diyagramları, Çoklu İnsan Süreç Şemaları |
Konu ile ilgili kaynakların okunması |
Anlatım, sunum, tartışma |
|
4 |
Faaliyet Şemaları |
Konu ile ilgili kaynakların okunması |
Anlatım, sunum, tartışma |
|
5 |
İnsan – Makine Şemaları |
Konu ile ilgili kaynakların okunması |
Anlatım, sunum, tartışma |
|
6 |
Operasyon Analizi, Operasyon Şemaları |
Konu ile ilgili kaynakların okunması |
Anlatım, sunum, tartışma |
|
7 |
Mikro-Hareket Etüdü, Temel El Hareketleri, Analiz Formları, Simo Şemaları |
Konu ile ilgili kaynakların okunması |
Anlatım, sunum, tartışma |
|
8 |
Hareket Ekonomisi Kuralları |
Konu ile ilgili kaynakların okunması |
Anlatım, sunum, tartışma |
|
9 |
Ara Sınav |
Ara sınav hazırlığı |
Yazılı sınav |
|
10 |
Zaman Etüdü, Zaman Etüdü Ekipmanları, Gerekli Gözlem Sayısının Tespit Edilmesi, Gözlem Sayısının Final Kontrolü |
Konu ile ilgili kaynakların okunması |
Anlatım, sunum, tartışma |
|
11 |
Ek Sürelerin Belirlenmesi, Standart Sürenin Hesaplanması |
Konu ile ilgili kaynakların okunması |
Anlatım, sunum, tartışma |
|
12 |
İş Örneklemesi, Gerekli Gözlem Sayısının Belirlenmesi, Gözlem Sayısına Karşılık Gelen Hassasiyet Derecesinin Belirlenmesi, Mutlak Hata |
Konu ile ilgili kaynakların okunması |
Anlatım, sunum, tartışma |
|
13 |
Kontrol Şemaları |
Konu ile ilgili kaynakların okunması |
Anlatım, sunum, tartışma |
|
14 |
Standart Sürenin Hesaplanması |
Konu ile ilgili kaynakların okunması |
Anlatım, sunum, tartışma |
|
15 |
Proje Sunumları |
Sunum için hazırlık |
Sunum, tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Final sınavı hazırlığı |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
BARNES, R.M., 1980, Motion and Time Study: Design and Measurement of Work (Seventh Edition), John Wiley & Sons, Inc., New York, 689 pages.
MUNDEL, M.E., 1970, Motion and Time Study: Principles and Practices (Fourth Edition), Prentice-Hall, Inc., New Jersey, 674 pages.
MEYERS, F.E., and STEWART, J.R., 2002, Motion and Time Study for Lean Manufacturing (Third Edition), Prentice Hall, New Jersey, 370 pages.
NIEBEL, B., and FREIVALDS, A., 2003, Methods, Standards, and Work Design (Eleventh Edition), McGraw-Hill, 747 pages.
AKAL, Z., 1997, İş Etüdü (Dördüncü (Düzeltilmiş) Basım), ILO Uluslararası Çalışma Örgütü, Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları: 29, Ankara, 470 sayfa.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Endüstri mühendisliği problemleri için veri toplama, analizi, alternatif çözümler geliştirme ve yorumlama yapabilme. |
5 |
|
2 |
Matematiik, Fen Bilimleri ve Endüstri Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olurlar. |
5 |
|
3 |
Temel bilimler ve endüstri mühendisliği konularında edindiği kuramsal bilgileri problem tanımlama , formüle etme ve çözmede kullanabilmesi, bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçebilmesi ve uygulayabilmesi. |
3 |
|
4 |
Bir hizmet veya imalat sistemini ya da sürecini analiz etme, sorunları tanımlayabilme, formüle teme ve çözme becerisi. |
5 |
|
5 |
Endüstri mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme. |
5 |
|
6 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme. |
4 |
|
7 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma becerisi, sorumluluk alma özgüveni. |
5 |
|
8 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme. |
4 |
|
9 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknololojilerini kullanabilme. |
4 |
|
10 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme. |
4 |
|
11 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olma. |
4 |
|
12 |
İngilizce dilini kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. |
3 |
|
13 |
İş sağlığı ve iş güvenliği, çevre ve mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu konularında gerekli bilince sahip olma. |
3 |
|
14 |
Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında yetkin olma ve alanındaki güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olma. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
8 |
8 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
7 |
7 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 137 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|