Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İş Etüdü

Dersin Kodu : ENM419

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör.Dr. EBRU YILMAZ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Metot ve zaman etüdü ile ilgili konuları, bilimsel ve sistematik olarak ayrıntılı bir şekilde öğrenir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı, iş etüdünün kavramlarının ve çeşitli alanlardaki uygulamalarının öğretilmesidir.

Dersin İçeriği : Üretkenliğin Tanımı, Verimlilik Hesaplamaları, İş Etüdünün Tanımı ve Kapsamı, Genel Problem Çözme Sürecinin Aşamaları, İş Metotlarının Tasarımı – Daha İyi Bir Yöntemin Geliştirilmesi, Süreç Analizi, Süreç Şemaları, Akış Diyagramları, Çoklu İnsan Süreç Şemaları, Faaliyet Şemaları, İnsan – Makine Şemaları, Operasyon Analizi, Operasyon Şemaları, Mikro-Hareket Etüdü, Temel El Hareketleri, Analiz Formları, Simo Şemaları, Hareket Ekonomisi Kuralları, Zaman Etüdü, Zaman Etüdü Ekipmanları, Gerekli Gözlem Sayısının Tespit Edilmesi, Gözlem Sayısının Final Kontrolü, Ek Sürelerin Belirlenmesi, Standart Sürenin Hesaplanması, İş Örneklemesi, Gerekli Gözlem Sayısının Belirlenmesi, Gözlem Sayısına Karşılık Gelen Hassasiyet Derecesinin Belirlenmesi, Mutlak Hata, Kontrol Şemaları, Standart Sürenin Hesaplanması.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Üretkenliğin Tanımı, Verimlilik Hesaplamaları, İş Etüdünün Tanımı ve Kapsamı Konu ile ilgili kaynakların okunması Anlatım, sunum, tartışma
2 Genel Problem Çözme Sürecinin Aşamaları, İş Metotlarının Tasarımı – Daha İyi Bir Yöntemin Geliştirilmesi Konu ile ilgili kaynakların okunması Anlatım, sunum, tartışma
3 Süreç Analizi, Süreç Şemaları, Akış Diyagramları, Çoklu İnsan Süreç Şemaları Konu ile ilgili kaynakların okunması Anlatım, sunum, tartışma
4 Faaliyet Şemaları Konu ile ilgili kaynakların okunması Anlatım, sunum, tartışma
5 İnsan – Makine Şemaları Konu ile ilgili kaynakların okunması Anlatım, sunum, tartışma
6 Operasyon Analizi, Operasyon Şemaları Konu ile ilgili kaynakların okunması Anlatım, sunum, tartışma
7 Mikro-Hareket Etüdü, Temel El Hareketleri, Analiz Formları, Simo Şemaları Konu ile ilgili kaynakların okunması Anlatım, sunum, tartışma
8 Hareket Ekonomisi Kuralları Konu ile ilgili kaynakların okunması Anlatım, sunum, tartışma
9 Ara Sınav Ara sınav hazırlığı Yazılı sınav
10 Zaman Etüdü, Zaman Etüdü Ekipmanları, Gerekli Gözlem Sayısının Tespit Edilmesi, Gözlem Sayısının Final Kontrolü Konu ile ilgili kaynakların okunması Anlatım, sunum, tartışma
11 Ek Sürelerin Belirlenmesi, Standart Sürenin Hesaplanması Konu ile ilgili kaynakların okunması Anlatım, sunum, tartışma
12 İş Örneklemesi, Gerekli Gözlem Sayısının Belirlenmesi, Gözlem Sayısına Karşılık Gelen Hassasiyet Derecesinin Belirlenmesi, Mutlak Hata Konu ile ilgili kaynakların okunması Anlatım, sunum, tartışma
13 Kontrol Şemaları Konu ile ilgili kaynakların okunması Anlatım, sunum, tartışma
14 Standart Sürenin Hesaplanması Konu ile ilgili kaynakların okunması Anlatım, sunum, tartışma
15 Proje Sunumları Sunum için hazırlık Sunum, tartışma
16/17 Final Sınavı Final sınavı hazırlığı Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  BARNES, R.M., 1980, Motion and Time Study: Design and Measurement of Work (Seventh Edition), John Wiley & Sons, Inc., New York, 689 pages.
 MUNDEL, M.E., 1970, Motion and Time Study: Principles and Practices (Fourth Edition), Prentice-Hall, Inc., New Jersey, 674 pages.
 MEYERS, F.E., and STEWART, J.R., 2002, Motion and Time Study for Lean Manufacturing (Third Edition), Prentice Hall, New Jersey, 370 pages.
 NIEBEL, B., and FREIVALDS, A., 2003, Methods, Standards, and Work Design (Eleventh Edition), McGraw-Hill, 747 pages.
 AKAL, Z., 1997, İş Etüdü (Dördüncü (Düzeltilmiş) Basım), ILO Uluslararası Çalışma Örgütü, Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları: 29, Ankara, 470 sayfa.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 80
    Ödev/Proje/Diğer 1 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Endüstri mühendisliği problemleri için veri toplama, analizi, alternatif çözümler geliştirme ve yorumlama yapabilme. 5
2 Matematiik, Fen Bilimleri ve Endüstri Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olurlar. 5
3 Temel bilimler ve endüstri mühendisliği konularında edindiği kuramsal bilgileri problem tanımlama , formüle etme ve çözmede kullanabilmesi, bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçebilmesi ve uygulayabilmesi. 3
4 Bir hizmet veya imalat sistemini ya da sürecini analiz etme, sorunları tanımlayabilme, formüle teme ve çözme becerisi. 5
5 Endüstri mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme. 5
6 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme. 4
7 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma becerisi, sorumluluk alma özgüveni. 5
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme. 4
9 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknololojilerini kullanabilme. 4
10 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme. 4
11 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olma. 4
12 İngilizce dilini kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. 3
13 İş sağlığı ve iş güvenliği, çevre ve mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu konularında gerekli bilince sahip olma. 3
14 Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında yetkin olma ve alanındaki güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olma. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 8 8
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 137
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.48
Dersin AKTS Kredisi: 5