Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Öğretim İlke Ve Yöntemleri

Dersin Kodu : MB 201

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. AYTEN İFLAZOĞLU SABAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Eğitim programının tanımını, öğelerini ve önemini açıklar
Öğretim amaçlarının önemini, sınıflamasını ve amaç yazmada dikkat edilecek unsurları tartışır.
Bilişsel/Duyuşsal/Devinimsel alanda, belirtilen bir konuda istenen düzeye uygun kazanımlar oluşturur.
İçeriği öğretim için düzenlemenin temel ilkelerini ve önemini açıklar.
Öğretim sürecinde dikkat edilmesi gereken temel ilkeleri sıralar.
Öğrenme-Öğretme strateji ve modellerini açıklar
Eğitimde kullanılan belli başlı öğretim yöntem ve tekniklerini açıklar.
Öğretimde kullanılan çağdaş yaklaşımları açıklar
Öğretimin planlanması ve uygulanması sürecinde dikkat edilecek ilkeleri listeler
Edindiği öğretim becerileri doğrultusunda, öğretim ilkelerini dikkate alarak bir ders planlar ve uygular

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin genel amacı, eğitim işiyle uğraşacak olan bireylere, bir dersin planlanmasından uygulanmasına kadar, her eğitimcide bulunması gereken, amaç belirleme, içerik düzenleme, uygun eğitim durumları hazırlama, etkili öğretim yöntemlerini kullanma gibi temel becerileri kazandırmaktır.

Dersin İçeriği : Program geliştirme, öğretim ve öğretim süreciyle ilgili temel kavramlar, günlük, yıllık ders planı yapabilme, içerik seçimi ve düzenlemesi. Öğretim strateji, yöntem ve teknikleri bilgisi, öğretim amaçlarına uygun materyal seçimi, ölçme ve değerlendirme

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Eğitim Fakültesi Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Temel Kavramlar (Sistem Olarak Eğitim, Eğitim, Öğrenme, Öğretim, Eğitim Programı, Program Geliştirme,….) Yok Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma
2 Öğretim Amaçlarının Belirlenmesi ve İfade Edilmesi Yok Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma/Küçük grup çalışması
3 Öğretim Amaçlarının Belirlenmesi ve İfade Edilmesi Yok Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma/Küçük grup çalışması
4 Öğretim Amaçlarına Uygun Olarak İçeriğin Seçimi ve Düzenlenmesi Yok Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma/Küçük grup çalışması
5 Öğretme – Öğrenme Strateji, Model ve Yaklaşımları Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması. Düz anlatım/Küçük grup çalıması/Tartışma
6 Öğretme – Öğrenme Strateji, Model ve Yaklaşımları Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması. Düz anlatım/Tartışma/Küçük grup çalışması
7 Öğretim Yöntem ve Teknikleri Yöntem seçimini etkileyen faktörlerin tartışılması ve belirlenen öğretim yöntemlerinin öğrencilere proje ödevi olarak dağıtılması Düz anlatım/Tartışma/
8 Ara sınav Sınava hazırlanama Yazılı sınav
9 Öğretim Yöntem ve Teknikleri Proje ödevlerinin sunumu Düz anlatım/Tartışma/Küçük grup çalışması/Proje
10 Öğretim Yöntem ve Teknikleri Proje ödevlerinin sunumu Düz anlatım/Tartışma/Küçük grup çalışması/Proje
11 Öğretim Yöntem ve Teknikleri Proje ödevlerinin sunumu Düz anlatım/Tartışma/Küçük grup çalışması/
12 Öğretimin Planlanması ve Uygulanması Bireysel olarak ders planı hazırlama Düz anlatım/Tartışma/Küçük grup çalışması/
13 Öğretimin Planlanması ve Uygulanması Hazırlanan ders planılarının eleştirel bir gözle incelenmesi Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma/
14 Öğretimin Planlanması ve Uygulanması Hazırlanan ders planlarının gerçek sınıf ortamında uygulanması Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma/
15 Öğretimin Planlanması ve Uygulanması Uygulamanın olumlu ve olumsuz yanlarının yazılması Grup çalışması, tartışma
16/17 Dönem Sonu Sınavı Sınava hazırlanama Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Doğanay, Ahmet (Editör) (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık
 Sönmez, Veysel (2003). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık
Diğer Kaynaklar  Demirel, Özcan (2003). Öğretme sanatı. Ankara: Pegem A Yayıncılık
 Demirel Özcan (2005) Eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık
 Küçükahmet, Leyla (2006). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık
 Sönmez, Veysel (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık
 Arslan, Mehmet (Editör) (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık
 Tan, Şeref (2006). Öğretimi planlama ve değerlendirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık
 Varış, Fatma (1996). Eğitimde program geliştirme teoriler teknikler. Ankara: Alkım Kitapçılık Yayıncılık
 Yılmaz, Hasan ve Sünbül, Ali Murat (2003). Öğretimde planlama ve değerlendirme. Konya: Çizgi Kitabevi


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 40
    Ödev/Proje/Diğer 5 60
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar 0
2 Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular 1
3 Etkin dinleme,empati kurma,kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir 2
4 Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar 3
5 Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak yıllık-günlük plan hazırlar 5
6 Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır 0
7 Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar 4
8 Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular 5
9 Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler. 3
10 Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer,hazırlar ve kullanır. 0
11 Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır 0
12 Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma,keşfetme,alternatif çözüm yolları üretme,bilgiye ulaşma,eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. 3
13 Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır 0
14 Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. 0
15 Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar 0
16 Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir 0
17 Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir 3
18 Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. 0
19 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefik ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir 0
20 Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 7 1 7
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 5 5 25
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 80
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.2
Dersin AKTS Kredisi: 3