|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Maliye Teorisi I |
|
Dersin Kodu |
: |
PF 431 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. İLTER ÜNLÜKAPLAN Dr.Öğr. ÜyesiDr. MELEK AKDOĞAN GEDİK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Maliye teorisi alanındaki temel terminolojiyi tanımlayabilme Mali ve ekonomik konularda temel bilgi edinme ve değerlendirme Kamu ve özel sektörün ekonomideki rolü, piyasa ekonomisi ve kamu ekonomisinin yapısını ve işleyiş süreçlerini açıklama ve kamu ekonomisine ilişkin teorik bilgileri edinme Kamu harcamalarını ve kamu gelirlerini çeşitlerini açıklayabilme Kamu harcamalarının ve kamu gelirlerinin ekonomik ve sosyal etkilerini açıklayabilme ve değerlendirebilme Vergi tekniğini,vergi sorunlarını,vergilerin ekonomik etkilerini ve vergi türlerini açıklayabilme,karşılaştırabilme ve değerlendirebilme
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı öğrencilere devletin ekonomideki rolü,piyasa ekonomisi-kamu ekonomisi,kamu harcamaları,kamu gelirleri,vergi teorisi, vergileme ile ilgili kavramlar ve vergilerin ekonomik etkileri ile ilgili bilgi vermektir vermektir . |
|
Dersin İçeriği |
: |
Maliyenin Tanımı,Maliye ile İlgili Yaklaşımlar ,Devletin Ekonomideki Rolü, Piyasa Ekonomisi ve Kamu Ekonomisinin Özellikleri, Piyasa Ekonomisinde Etkinlik , Pareto Optimalite, Piyasa Başarısızlıkları ve Devletin Ekonomiye Müdahalesi, Kamusal Mallar,Kısmi Denge ve Genel Denge Analizi, Dışsallıklar, Kamu Kesiminin Büyüklüğü ve Analizi, Kamu Kesiminde Karar Alma ve Oylama Modelleri, Kamu Harcamalarının Tanımı,Özellikleri ve Artışı, Kamu Harcamalarının Sınıflandırılması, Kamu Harcamalarının Etkileri, Kamu Gelirleri Tanımı,Özellikleri,Çeşitleri ve Ayırımı, Kamu Gelirleri Tanımı,Özellikleri,Çeşitleri ve Ayırımı, Vergi ile İlgili Temel Kavramlar |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fakülte tarafından belirlenen bir derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Maliyenin Tanımı,Maliye ile İlgili Yaklaşımlar ,Devletin Ekonomideki Rolü |
İlgili kitaplar |
Düz Anlatım |
|
2 |
Piyasa Ekonomisi ve Kamu Ekonomisinin Özellikleri, Devletin Ekonomiye Müdahalesi |
İlgili kitaplar |
Düz Anlatım |
|
3 |
Kamusal Mallar |
İlgili kitaplar |
Düz Anlatım |
|
4 |
Dışsallıklar |
İlgili kitaplar |
Düz Anlatım |
|
5 |
Kamu Kesiminde Karar Alma ve Oylama Modelleri |
İlgili kitaplar |
Düz Anlatım |
|
6 |
Kamu Harcamalarının Tanımı,Özellikleri ve Artışı |
İlgili kitaplar |
Düz Anlatım |
|
7 |
Kamu Harcamalarının Sınıflandırılması,Kamu Harcamalarının Etkileri |
İlgili kitaplar |
Düz Anlatım |
|
8 |
Vize Sınavı |
Sınav hazırlığı |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Kamu Gelirleri Tanımı,Özellikleri,Çeşitleri ve Ayırımı |
İlgili kitaplar |
Düz Anlatım |
|
10 |
Vergi Teorisi,Vergi Tanımı,Özellikleri ve Amaçları |
İlgili kitaplar |
Düz Anlatım |
|
11 |
Vergi ile İlgili Temel Kavramlar |
İlgili kitaplar |
Düz Anlatım |
|
12 |
Vergilemeye İlişkin Bazı Sorunlar:Vergi yükü,Verginin yansıması |
İlgili kitaplar |
Düz Anlatım |
|
13 |
Vergilemeye İlişkin Bazı Sorunlar:Vergiden kaçınma,vergi kaçakçılığı vd. |
İlgili kitaplar |
Düz Anlatım |
|
14 |
Vergileme İlkeleri ve Vergilerin Ayırımı,Vergi Türleri |
İlgili kitaplar |
Düz Anlatım |
|
15 |
Vergilerin Ekonomik ve Sosyal Etkileri |
İlgili kitaplar |
Düz Anlatım |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Sınav hazırlığı |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
"EDİZDOĞAN, Nihat , ""Kamu Maliyesi"", Ekin Yayınevi, Bursa
ERDEM, M.,ŞENYÜZ D. ve TATLIOĞLU İ., "Kamu Maliyesi", Ekin Yayınevi, Bursa
AKALIN,Güneri, "Kamu Ekonomisi" Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 2006.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
AKDOĞAN, Abdurrahman , Kamu Maliyesi, Gazi Kitabevi, Ankara
PEHLİVAN, Osman , Kamu Maliyesi, Derya Kitabevi, Trabzon
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller |
1 |
|
2 |
Ekonometri kavramlarını açıklar |
1 |
|
3 |
Modeli tutarlı tahmin eder ve sonuçlarını analiz edip yorumlar |
1 |
|
4 |
Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar |
1 |
|
5 |
İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur |
4 |
|
6 |
İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar |
1 |
|
7 |
Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, değerlendirebilme ve yorumlama becerisine sahiptir |
4 |
|
8 |
Veri toplar, düzenler ve analiz eder |
1 |
|
9 |
Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır |
1 |
|
10 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
4 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
4 |
|
12 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar |
4 |
|
13 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır |
3 |
|
14 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder |
3 |
|
15 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular |
4 |
|
16 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular |
3 |
|
17 |
Güncel konuları takip eder, iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar |
2 |
|
18 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 90 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|