|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Uygulamalı Ekonometri II |
|
Dersin Kodu |
: |
EM 409 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. CEVAT BİLGİN Doç.Dr. MEHMET ÖZMEN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Makro iktisadi bir modelin oluşturulması. Modelde var olan değişkenlere ilişkin zaman serisi özelliklerinin ortaya konması. Uygun model tahmini ve tahmin sonuçlarının değerlendirilmesi. Değişkenler arasındaki kısa ve uzun dönem ilişkilerin analiz edilmesi. Her bir öğrencinin Türkiye verileri kullanılarak elde etmiş olduğu model tahmin sonuçlarının tartışılması.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İktisadi ilişkilerin ekonometrik yöntemlerle modellenmesi, bilgisayar programıyla uygulanması ve bu modellerin yorumlanması. |
|
Dersin İçeriği |
: |
DF ve ADF Durağanlık testleri, Enge-Granger ve Johansen eşbütünleşme testleri, VEC modelinin tahmini, ARIMA modellerinin tahmini, VAR modelinin tahmini |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Zaman Serisi Ekonometrisine Giriş |
İlgili Okuma |
Ders Anlatımı |
|
2 |
Bazı Temel Kavramlar, Fark Denklemleri,Beyaz Gürültü Süreci, AR, MA, ARMA ve ARIMA Modelleri |
İlgili Okuma, Problem Seti ve Uygulama |
Ders Anlatımı, Problem Çözme ve Uygulama |
|
3 |
Box- Jenkins Öngörü Modelleri ( uygulama ) |
İlgili Okuma, Problem Seti ve Uygulama |
Ders Anlatımı, Problem Çözme ve Uygulama |
|
4 |
Tesadüfi Yürüyüş Hipotezi, Deterministik ve Stokastik Trend, Taklit Regresyon |
İlgili Okuma, Problem Seti ve Uygulama |
Ders Anlatımı, Problem Çözme ve Uygulama |
|
5 |
Durağan Olmayan Stokastik Süreçler |
İlgili Okuma, Problem Seti ve Uygulama |
Ders Anlatımı, Problem Çözme ve Uygulama |
|
6 |
Zaman Serilerinde Trendin Ortadan Kaldırılması : Fark ve Trend Durağan Süreçler |
İlgili Okuma, Problem Seti ve Uygulama |
Ders Anlatımı, Problem Çözme ve Uygulama |
|
7 |
Durağanlığın Test Edilmesi, Otokorelasyon Fonksiyonu Yardımıyla (ACF) Durağanlığın Test Edilmesi |
İlgili Okuma, Problem Seti ve Uygulama |
Ders Anlatımı, Problem Çözme ve Uygulama |
|
8 |
Ara sınav |
|
|
|
9 |
Kısmi Otokorelasyon Fonksiyonu Yardımıyla (PACF) Durağanlığın Test Edilmesi, Q İstatistiği, LB, IDW |
İlgili Okuma, Problem Seti ve Uygulama |
Ders Anlatımı, Problem Çözme ve Uygulama |
|
10 |
Durağanlık İçin Birim Kök Testleri: DF, ADF, PP, KPSS, DF-GLS,v.d. ve uygulamaları |
İlgili Okuma, Problem Seti ve Uygulama |
Ders Anlatımı, Problem Çözme ve Uygulama |
|
11 |
VAR analizi ve uygulamaları |
İlgili Okuma, Problem Seti ve Uygulama |
Ders Anlatımı, Problem Çözme ve Uygulama |
|
12 |
Eşbütünleşme (Ko-entegrasyon) Analizine Giriş, Ko-entegrasyonun Varlığının Test Edilmesi |
İlgili Okuma, Problem Seti ve Uygulama |
Ders Anlatımı, Problem Çözme ve Uygulama |
|
13 |
Engle-Granger Testi, Engle-Granger ve Yoo Yaklaşımı, Johansen İz test İstatistiği ve Maksimum Özdeğeri istatistiği |
İlgili Okuma, Problem Seti ve Uygulama |
Ders Anlatımı, Problem Çözme ve Uygulama |
|
14 |
Hata Düzeltme Modelleri ve uygulamaları |
İlgili Okuma, Problem Seti ve Uygulama |
Ders Anlatımı, Problem Çözme ve Uygulama |
|
15 |
Nedensellik Analizleri, Varyans Ayrıştırması ve Etki Tepki fonksiyonlarına ilişkin uygulamalar |
İlgili Okuma, Problem Seti ve Uygulama |
Ders Anlatımı, Problem Çözme ve Uygulama |
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Ekonometrik zaman serileri analizi, M.sevüktekin ve M.Nargeleçekenler,2010,nobel yayın dağıtım,3.baskı.
Ekonometri, R.Tarı, 2010, umuttepe yayınları,6.baskı
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller |
4 |
|
2 |
Ekonometri kavramlarını açıklar |
5 |
|
3 |
Modeli tutarlı tahmin eder ve sonuçlarını analiz edip yorumlar |
4 |
|
4 |
Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar |
4 |
|
5 |
İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur |
4 |
|
6 |
İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar |
0 |
|
7 |
Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, değerlendirebilme ve yorumlama becerisine sahiptir |
4 |
|
8 |
Veri toplar, düzenler ve analiz eder |
5 |
|
9 |
Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır |
5 |
|
10 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
4 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
3 |
|
12 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar |
4 |
|
13 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır |
3 |
|
14 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder |
3 |
|
15 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular |
4 |
|
16 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular |
2 |
|
17 |
Güncel konuları takip eder, iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar |
4 |
|
18 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
10 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
16 |
16 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
18 |
18 |
|
Toplam İş Yükü: | 138 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|