|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sosyal Bilgiler Ders Kitabı İnceleme |
|
Dersin Kodu |
: |
SB 403 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. ÖMER ARSLANTAŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
sosyal bilgiler ders kitaplarını tanıyacak. sosyal bilgiler öğretim programlarını eleştirel bir bakış açısıyla inceleyecek. sosyal bilgiler ders ve çalışma kitaplarının öğrenci özellikleri açısından sahip olması gereken özellikleri öğrenecek. sosyal bilgiler ders ve çalışma kitaplarının öğrenci özellikleri açısından sahip olması gereken özellikleri öğrenecek.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Konu alanında MEB tarafından onaylanmış ders kitaplarını tanıtmak, sosyal bilgiler öğretim programlarını eleştirel bir bakış açısıyla incelemek, sosyal bilgiler derslerinde kullanılan ders ve çalışma kitaplarının ilgili öğrencilerin öğrenme özelliklerine uygunluğunu incelemek.
Konu alanında MEB tarafından onaylanmış ders kitaplarını tanıtmak, sosyal bilgiler öğretim programlarını eleştirel bir bakış açısıyla incelemek, sosyal bilgiler derslerinde kullanılan ders ve çalışma kitaplarının ilgili öğrencilerin öğrenme özelliklerine uygunluğunu incelemek.
Konu alanında MEB tarafından onaylanmış ders kitaplarını tanıtmak, sosyal bilgiler öğretim programlarını eleştirel bir bakış açısıyla incelemek, sosyal bilgiler derslerinde kullanılan ders ve çalışma kitaplarının ilgili öğrencilerin öğrenme özelliklerine uygunluğunu incelemek.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
MEB tarafından onaylanmış ders kitaplarının eleştirel bir bakış açısı ile;
•Öğretim programına uygunluğunun,
•İçerik, Dil ve Anlatım,
.Öğrenci seviyesine uygunluk,
.Format, Tasarım, Çekicilik-Görsel düzen,
.Anlamlı öğrenmeye katkısı,
.Öğretimde kullanma kolaylığı,
.Fiziksel yapı vb. açılardan incelenmesi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fakülte Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Ders kitaplarının öğretimdeki yeri |
|
Düz anlatım, soru-cevap, inceleme |
|
2 |
Ders kitaplarının hazırlanma ve hizmete sunumu Öğrenciler tarafından ön araştırma yapılacak |
|
Düz anlatım, soru-cevap, inceleme |
|
3 |
Ders kitaplarının öğretim programlarına uygunluğu Ders kitaplarının öğretim programlarına uygunluğu öğrenciler tarafından incelenecek |
|
Düz anlatım, soru-cevap, inceleme |
|
4 |
Ders kitaplarında bilimsel içerik Ders kitaplarında bilimsel içerik öğrenciler tarafından incelenecek |
|
Düz anlatım, soru-cevap, inceleme |
|
5 |
Ders kitaplarında dil ve anlatım Ders kitaplarında dil ve anlatım öğrenciler tarafından incelenecek |
|
Düz anlatım, soru-cevap, inceleme |
|
6 |
Ders kitaplarının tasarımı Ders kitaplarının tasarımı öğrenciler tarafından incelenecek |
|
Düz anlatım, soru-cevap, inceleme |
|
7 |
Ders kitaplarının görsel düzeni Ders kitaplarının görsel düzeni öğrenciler tarafından incelenecek |
|
Düz anlatım, soru-cevap, inceleme |
|
8 |
Arasınav |
|
|
|
9 |
Ders kitabında fiziksel yapı ve bölümler Ders kitabında fiziksel yapı ve bölümler öğrenciler tarafından incelenecek |
|
Düz anlatım, soru-cevap, inceleme |
|
10 |
Ders kitabına yardımcı materyaller Ders kitabına yardımcı materyaller öğrenciler tarafından incelenecek |
|
Düz anlatım, soru-cevap, inceleme |
|
11 |
Ders kitabını değerlendirme yolları Ders kitabını değerlendirme yolları öğrenciler tarafından incelenecek |
|
Düz anlatım, soru-cevap, inceleme |
|
12 |
Sosyal bilgiler alanında yazılmış öğretmen kitapları Sosyal bilgiler alanında yazılmış öğretmen kitapları öğrenciler tarafından incelenecek |
|
Düz anlatım, soru-cevap, inceleme |
|
13 |
Sosyal bilgiler alanında yazılmış öğretmen kitapları Sosyal bilgiler alanında yazılmış öğretmen kitapları öğrenciler tarafından incelenecek |
|
Düz anlatım, soru-cevap, inceleme |
|
14 |
Sosyal bilgiler alanında yazılmış öğrenci kitapları Sosyal bilgiler alanında yazılmış öğrenci kitapları öğrenciler tarafından incelenecek |
|
Düz anlatım, soru-cevap, inceleme |
|
15 |
Sosyal bilgiler alanında yazılmış öğrenci kitapları Sosyal bilgiler alanında yazılmış öğrenci kitapları öğrenciler tarafından incelenecek |
|
Düz anlatım, soru-cevap, inceleme |
|
16/17 |
Dönem sonu sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kılıç, Abdurrahman ve Seven, Serdal (2002). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi, PegemA Yay. Ankara
Küçükahmet Leyla (Ed.).(2003) Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi, Nobel Yay. Ankara.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Demirel, Özcan ve Kıroğlu Kasım (2005). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi, Öğreti Yay. Ankara.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
40 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
60 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. |
4 |
|
2 |
Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. |
2 |
|
3 |
Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. |
2 |
|
4 |
Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. |
2 |
|
5 |
Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. |
2 |
|
6 |
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. |
2 |
|
7 |
İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. |
1 |
|
8 |
Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. |
2 |
|
9 |
Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
1 |
|
10 |
Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. |
4 |
|
11 |
Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. |
2 |
|
12 |
Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. |
2 |
|
13 |
Eğitimin bilimsel temellerini tanır. |
3 |
|
14 |
Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. |
4 |
|
15 |
Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. |
2 |
|
16 |
Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. |
2 |
|
17 |
Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. |
4 |
|
18 |
Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
4 |
|
19 |
Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
2 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 90 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|