Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Türkiye Cumhuriyeti Tarihi I

Dersin Kodu : SB 401

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı :

Dersin Öğrenme Kazanımları : Öğrenci bu ders sonucunda Türk bağımsızlık savaşı ve modern Türkiye Cumhuriyetinin kuruluşunu öğrenir.
Türkiye’nin yakın tarihi hakkında genel bilgi sahibi olacaklar
Türkiye’de demokrasinin gelişimi hakkında gerekli birikime sahip olacaklar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Cumhuriyetin ilanı ve Atatürk devrimleriyle çağdaş kimliğe bürünen Türkiye Cumhuriyeti Devletinin günümüze kadar geçirdiği değişklikleri ve ilerlemeyi açıklama.

Dersin İçeriği : İnkilap kavramı Türk İnkılabına yol açan etkenler ve Osmanlı İmparatorluğunun çöküş sebepleri Osmanlı İmparatorluğunu kurtarma çabaları Fikir Akımları I. Dünya Savaşı Mustafa Kemalin Anadoluya geçişi ve Kongreler Türkiye Büyük Millet Meclisinin açılışı Kurtuluş Savaşı Dış politika Mudanya Ateşkesi Lozan Konferansı

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : SBÖ derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dersin amacını ve işleniş yöntemini açıklama, ders içeriği hakkında bilgi verme,dersin kaynaklarını tanıtma kaynak tarama, ön okuma Anlatım,soru- cevap ve tartışma
2 Saltanat’ın kaldırılması, Gazi meclisin sonu ve Halk Fırkası’nın kurulması kaynak tarama, ön okuma Anlatım,soru- cevap ve tartışma
3 Cumhuriyet’in ilanı, halifeliğin kaldırılması ve tepkiler kaynak tarama, ön okuma Anlatım,soru- cevap ve tartışma
4 Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası’nın kurulması ve Şeyh Sait İsyanı kaynak tarama, ön okuma Anlatım,soru- cevap ve tartışma
5 1924 anayasası ve özellikleri kaynak tarama, ön okuma Anlatım,soru- cevap ve tartışma
6 Serbest Fırka’nın kuruluşu, Fırka’nın ekonomi anlayışı ve Menemen olayı kaynak tarama, ön okuma Anlatım,soru- cevap ve tartışma
7 Türkiye’de laikleşme süreci ve devletin laikleştirilmesi çalışmaları kaynak tarama, ön okuma Anlatım,soru- cevap ve tartışma
8 Vize Yazılı sınav
9 Osmanlı millet sisteminin bozulması,Osmanlı’dan Cumhuriyet vatan ve millet anlayışı ve imparatorluktan ulus-devlete geçiş kaynak tarama, ön okuma Anlatım,soru- cevap ve tartışma
10 Milli Mücadele ve Misak-ı Milli’nin önemi,Ulusal bilincin geliştirilmesi sorunu kaynak tarama, ön okuma Anlatım,soru- cevap ve tartışma
11 Harf devrimi, Millet mektepleri ve halkevleri, Türk Tarih Kurumu ve Türk Dil Kurumu’nun kurulması kaynak tarama, ön okuma Anlatım,soru- cevap ve tartışma
12 Harf devrimi, Millet mektepleri ve halkevleri, Türk Tarih Kurumu ve Türk Dil Kurumu’nun kurulması kaynak tarama, ön okuma Anlatım,soru- cevap ve tartışma
13 Toplumsal yaşamın laikleştirilmesi: Tekke ve Zaviyelerin kapatılması, Kıyafet ve şapka devrimi, çağdaş ölçü birimlerinin kabulü kaynak tarama, ön okuma Anlatım,soru- cevap ve tartışma
14 Osmanlı’nın yarı sömürge ekonomisinin özellikleri kaynak tarama, ön okuma Anlatım,soru- cevap ve tartışma
15 İttihat ve Terakki yönetiminin Milli Ekonomi Politikası kaynak tarama, ön okuma Anlatım,soru- cevap ve tartışma
16/17 Final Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar   TURAN, Refik vd., T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük, Ankara: Gazi Kitabevi,1999.
 Türkiye Cumhuriyeti Tarihi I, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, 2000.
 LEWİS, Bernard Modern Türkiye’nin Doğuşu, Çev: Metin Kıratlı, TTK, Ankara, 2000.
 KINROSS, Lord. Atatürk: Bir Milletin Yeniden Doğuşu, Çev: Necdet Sander, Altın Kitabevi, 12. Baskı, İstanbul, 1994.
 GÖZE, Ayferi. Türk Kurtuluş Savaşı ve Devrimi Tarihi, Beta Yayınları, İstanbul, 2000.
 GOLOĞLU, Mahmut. Cumhuriyet’e Doğru(1921–1922). Ankara, 1971.
 EROĞLU, Hamza Türk İnkılâp Tarihi, Savaş Kitap ve Yayınevi, Ankara, 1990.
 AKŞİN, Sina. Türkiye Tarihi, C: IV, Cem Yayınevi, İstanbul, 2002.
 TUNÇAY, Mete. Türkiye Cumhuriyeti’nde Tek Parti Yönetimi’nin Kurulması(1923–1931) Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 1999.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 1 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. 4
2 Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. 4
3 Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. 4
4 Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. 4
5 Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. 4
6 Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. 4
7 İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. 5
8 Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. 5
9 Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 5
10 Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. 5
11 Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. 5
12 Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. 5
13 Eğitimin bilimsel temellerini tanır. 5
14 Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. 4
15 Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. 5
16 Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. 4
17 Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. 5
18 Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 5
19 Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 100
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4
Dersin AKTS Kredisi: 4