Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Vatandaşlık Bilgisi

Dersin Kodu : SB 210

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. ANDAÇ ÇUHADAR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bu dersi alan öğrenci; Vatandaşlık kavramını açıklar.
Türkiye’nin anayasa tarihini açıklar.
Günümüz anayasal düzenine göre vatandaşların sahip olduğu hak ve özgürlükleri açıklar.
Günümüz anayasal düzenine göre devlet organlarının kuruluş ve işleyişlerini açıklar..
Anayasaların, devlet-vatandaş ilişkisinin oluşmasındaki işlevini değerlendirir.
Türkiye anayasaları tarafından düzenlenen devlet-vatandaş ilişkisini değerlendirir.
7. Siyasal kültürün vatandaşlık algısı üzerindeki etkilerini değerlendirir.
Katılımcı demokrasi ile etkili vatandaşlık arasındaki ilişkileri bularak, demokratik vatandaşlık idealini analiz eder.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Demokratik ve etkili vatandaşlık bağlamında, Türkiye’nin anayasa tarihi ve günümüz anayasal düzeni hakkında bilgilenmektir.

Dersin İçeriği : 19. yüzyıldan başlayarak insan hakları ve demokrasi ile ilgili gelişmeler anayasal belgeler ışığında incelenmektedir. 1876, 1921, 1924, 1961 ve 1982 Anayasaları karşılaştırmalı olarak incelenmekte, temel hak ve özgürlük anlayışındaki değişim vurgulanmaktadır. Devletin temel nitelikleri, anayasalardaki ifadeler referans alınarak analiz edilmektedir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Ders hakkında genel bilgilendirme yok Anlatım
2 Vatandaş kimdir, Vatandaşlık bilgisi neleri içermelidir, anayasanın anlamı, anayasa çeşitleri. ön okuma Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Senedi İttifak’tan İkinci Meşrutiyet’e yaşanan siyasi olaylar ve Kanun-i Esasi ön okuma, araştırma Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Osmanlı Devleti´nin sona ermesi ve Türkiye Cumhuriyeti´nin kurulması, 1921ve 1924 Anayasaları ön okuma, araştırma Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Tek parti döneminden çok partili döneme geçiş, 1960 darbesi ve 1961 Anayasası ön okuma, araştırma Anlatım, soru-cevap, tartışma
6 1970´li yıllar, 1980 darbesi ve 1982 Anayasası ön okuma, araştırma Anlatım, soru-cevap, tartışma
7 1982 Anayasasına göre; İnsan haklarına saygılı devlet anlayışı, demokratik devlet ve laik devlet anlayışı ön okuma, gözlem Anlatım, soru-cevap, tartışma
8 Sınav Sınav
9 1982 Anayasasına göre Yasama ön okuma Anlatım, soru-cevap, tartışma
10 1982 Anayasasına göre Yürütme ön okuma Anlatım, soru-cevap, tartışma
11 1982 Anayasasına göre Yargı ön okuma Anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nde kamu yönetimi (merkez yönetimi ve yerel yönetimler) ön okuma Anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Türk siyasal yaşamını etkileyen güncel anayasa sorunları Araştırma Panel
14 Türk siyasal yaşamını etkileyen güncel anayasa sorunları Araştırma Panel
15 Türk siyasal yaşamını etkileyen güncel anayasa sorunları Araştırma Panel
16/17 Final sınavı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notları
 A.Şeref Gözübüyük ve Suna Kili: Türk Anayasa Metinleri
 Kemal Gözler: Anayasa Hukukuna Giriş
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 30
    Ödev/Proje/Diğer 2 70
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. 0
2 Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. 0
3 Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. 0
4 Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. 0
5 Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. 0
6 Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. 0
7 İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. 5
8 Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. 0
9 Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
10 Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. 0
11 Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. 0
12 Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. 5
13 Eğitimin bilimsel temellerini tanır. 0
14 Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. 0
15 Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. 5
16 Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. 5
17 Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. 5
18 Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 0
19 Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 10 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 72
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.88
Dersin AKTS Kredisi: 3