|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Vatandaşlık Bilgisi |
|
Dersin Kodu |
: |
SB 210 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. ANDAÇ ÇUHADAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bu dersi alan öğrenci; Vatandaşlık kavramını açıklar. Türkiye’nin anayasa tarihini açıklar. Günümüz anayasal düzenine göre vatandaşların sahip olduğu hak ve özgürlükleri açıklar. Günümüz anayasal düzenine göre devlet organlarının kuruluş ve işleyişlerini açıklar.. Anayasaların, devlet-vatandaş ilişkisinin oluşmasındaki işlevini değerlendirir. Türkiye anayasaları tarafından düzenlenen devlet-vatandaş ilişkisini değerlendirir. 7. Siyasal kültürün vatandaşlık algısı üzerindeki etkilerini değerlendirir. Katılımcı demokrasi ile etkili vatandaşlık arasındaki ilişkileri bularak, demokratik vatandaşlık idealini analiz eder.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Demokratik ve etkili vatandaşlık bağlamında, Türkiye’nin anayasa tarihi ve günümüz anayasal düzeni hakkında bilgilenmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
19. yüzyıldan başlayarak insan hakları ve demokrasi ile ilgili gelişmeler anayasal belgeler ışığında incelenmektedir. 1876, 1921, 1924, 1961 ve 1982 Anayasaları karşılaştırmalı olarak incelenmekte, temel hak ve özgürlük anlayışındaki değişim vurgulanmaktadır. Devletin temel nitelikleri, anayasalardaki ifadeler referans alınarak analiz edilmektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Ders hakkında genel bilgilendirme |
yok |
Anlatım |
|
2 |
Vatandaş kimdir, Vatandaşlık bilgisi neleri içermelidir, anayasanın anlamı, anayasa çeşitleri. |
ön okuma |
Anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
3 |
Senedi İttifak’tan İkinci Meşrutiyet’e yaşanan siyasi olaylar ve Kanun-i Esasi |
ön okuma, araştırma |
Anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
4 |
Osmanlı Devleti´nin sona ermesi ve Türkiye Cumhuriyeti´nin kurulması, 1921ve 1924 Anayasaları |
ön okuma, araştırma |
Anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
5 |
Tek parti döneminden çok partili döneme geçiş, 1960 darbesi ve 1961 Anayasası |
ön okuma, araştırma |
Anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
6 |
1970´li yıllar, 1980 darbesi ve 1982 Anayasası |
ön okuma, araştırma |
Anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
7 |
1982 Anayasasına göre; İnsan haklarına saygılı devlet anlayışı, demokratik devlet ve laik devlet anlayışı |
ön okuma, gözlem |
Anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
8 |
Sınav |
|
Sınav |
|
9 |
1982 Anayasasına göre Yasama |
ön okuma |
Anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
10 |
1982 Anayasasına göre Yürütme |
ön okuma |
Anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
11 |
1982 Anayasasına göre Yargı |
ön okuma |
Anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
12 |
Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nde kamu yönetimi (merkez yönetimi ve yerel yönetimler) |
ön okuma |
Anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
13 |
Türk siyasal yaşamını etkileyen güncel anayasa sorunları |
Araştırma |
Panel |
|
14 |
Türk siyasal yaşamını etkileyen güncel anayasa sorunları |
Araştırma |
Panel |
|
15 |
Türk siyasal yaşamını etkileyen güncel anayasa sorunları |
Araştırma |
Panel |
|
16/17 |
Final sınavı |
|
Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notları
A.Şeref Gözübüyük ve Suna Kili: Türk Anayasa Metinleri
Kemal Gözler: Anayasa Hukukuna Giriş
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
30 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
70 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. |
0 |
|
2 |
Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. |
0 |
|
3 |
Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. |
0 |
|
4 |
Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. |
0 |
|
5 |
Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. |
0 |
|
6 |
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. |
0 |
|
7 |
İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. |
5 |
|
8 |
Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. |
0 |
|
9 |
Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
|
10 |
Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. |
0 |
|
11 |
Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. |
0 |
|
12 |
Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. |
5 |
|
13 |
Eğitimin bilimsel temellerini tanır. |
0 |
|
14 |
Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. |
0 |
|
15 |
Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. |
5 |
|
16 |
Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. |
5 |
|
17 |
Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. |
5 |
|
18 |
Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
0 |
|
19 |
Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
10 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 72 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|