|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sosyal Psikoloji |
|
Dersin Kodu |
: |
SB 103 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. İSMAİL SANBERK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sosyal psikolojinin temel kavramlarını ve bu kavramlar ile ilgili teorileri açıklar. (sosyal etki, uyma, tutumlar, tutum oluşumları ile ilgili teoriler) Sosyal psikoloji, sosyoloji ve psikolojinin temel farklarını ayırt eder; her birini tanımlar ve açıklar. Sosyal psikolojinin gelişim tarihindeki temel çalışmaları ana hatları ile ve bu disipline katkı sağlayan kişileri isimleri ile birlikte tanımlayabilir. Sosyal psikoloji araştırmalarında kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar. Kişinin sosyalleşme sürecinde etken olan unsurları analiz eder. Kişilik ve benlik oluşumunda, sosyal etki, grup süreçleri, kültür ve toplumla ilişkisini bütünleştirip genellemelere ulaşır. Sosyal etkinin kişinin tutum ve davranışını nasıl oluşturduğu ile ilgili değerlendirme yapar.
Tutum, propaganda ve tutum değiştirme süreci hakkında açıklama ve analiz yapar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı (a) sosyal psikolojinin, sosyal etki ve etkileşim ile ilgili açıklamalarının ne olduğuna dair bir anlayış geliştirmek ve (b) sosyal etki ve etkileşimin konularının araştırılmasında ne gibi yöntemlere başvurulduğuna ilişkin bir bakış açısı kazandırmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders sosyal psikolojiye giriş niteliği taşımaktadır. Bu ders kapsamında, insanların nasıl sosyal etkide bulundukları ve insanlar arasındaki etkileşimin bilimsel olarak ne şekilde incelendiği ile ilgili bilgiler aktarılmaktadır. Bireylerin düşünce ve duygularının, başkaları ile nasıl ilişkili olduğu açıklanamaya çalışılacaktır. Bu ders kapsamında şu konulara yer verilecektir: sosyal psikolojide araştırma, sosyal etki ve konformite, bireyin davranışlarının grup tarafından nasıl etkilendiği, ikna, tutumlar, sosyal biliş ve kişilerarası iletişim vb. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
R1-206 |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sosyal psikoloji nedir? Tarihsel gelişimi ve bir çalışma alanı olarak belirmesi |
Kağıtçıbaşı, Ç. (2008). Günümüzde İnsan ve İnsanlar. Sosyal Psikolojiye Giriş. Evrim Yayınevi, İstanbul. (S.21-37). Taylor,S.E., Peplau, L.A. ve Sears, D.O. (2007). Sosyal Psikoloji (Çev: A.Dönmez). İmge Kitabevi, Ankara. (S.9-37) |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
2 |
Sosyal psikolojinin gelişimi (Geçmişten günümüze) |
Kağıtçıbaşı, Ç. (2008). Günümüzde İnsan ve İnsanlar. Sosyal Psikolojiye Giriş. Evrim Yayınevi, İstanabul. (S.21-37). Taylor,S.E., Peplau, L.A. ve Sears, D.O. (2007). Sosyal Psikoloji (Çev: A.Dönmez). İmge Kitabevi, Ankara. (S.9-37) |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
3 |
Sosyal psikoloji araştırmalarında yöntem ve örnekler |
Kağıtçıbaşı, Ç. (2008). Günümüzde İnsan ve İnsanlar. Sosyal Psikolojiye Giriş. Evrim Yayınevi, İstanbul. (S.41-68). |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
4 |
Sosyal etki ve uyma (konformite) |
Kağıtçıbaşı, Ç. (2008). Günümüzde İnsan ve İnsanlar. Sosyal Psikolojiye Giriş. Evrim Yayınevi, İstanbul. (S.71-106). Taylor,S.E., Peplau, L.A. ve Sears, D.O. (2007). Sosyal Psikoloji (Çev: A.Dönmez). İmge Kitabevi, Ankara. (S.211-237). |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
5 |
Sosyal etki ve uyma (itaat) |
Kağıtçıbaşı, Ç. (2008). Günümüzde İnsan ve İnsanlar. Sosyal Psikolojiye Giriş. Evrim Yayınevi, İstanbul. (S.71-106). Taylor,S.E., Peplau, L.A. ve Sears, D.O. (2007). Sosyal Psikoloji (Çev: A.Dönmez). İmge Kitabevi, Ankara. (S.211-237). |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
6 |
Tutumlar - tutumların oluşması - tutumların ölçülmesi |
Kağıtçıbaşı, Ç. (2008). Günümüzde İnsan ve İnsanlar. Sosyal Psikolojiye Giriş. Evrim Yayınevi, İstanbul. (S.109-152). Taylor,S.E., Peplau, L.A. ve Sears, D.O. (2007). Sosyal Psikoloji (Çev: A.Dönmez). İmge Kitabevi, Ankara. (S.139-176). |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
7 |
Kalıplaşmış tutumlar (önyagılar) |
Taylor,S.E., Peplau, L.A. ve Sears, D.O. (2007). Sosyal Psikoloji (Çev: A.Dönmez). İmge Kitabevi, Ankara. (S.177-210). |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
8 |
Vize |
Sınav hazırlığı |
Yazılı sınav |
|
9 |
Tutum değişimine kuramsal yaklaşımlar |
Kağıtçıbaşı, Ç. (2008). Günümüzde İnsan ve İnsanlar. Sosyal Psikolojiye Giriş. Evrim Yayınevi, İstanabul. (S.155-187). |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
10 |
İletişim, propaganda: Tutum değiştirme süreci |
Kağıtçıbaşı, Ç. (2008). Günümüzde İnsan ve İnsanlar. Sosyal Psikolojiye Giriş. Evrim Yayınevi, İstanabul. (S.191-234). |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
11 |
İletişim, propaganda: Tutum değiştirme süreci |
Kağıtçıbaşı, Ç. (2008). Günümüzde İnsan ve İnsanlar. Sosyal Psikolojiye Giriş. Evrim Yayınevi, İstanabul. (S.191-234). |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
12 |
Yalnızlık ve yabancılaşma |
Bilgin, N. (1998). Sosyal Psikoloji. Ege Üniversitesi Yayınları, İzmir. |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
13 |
Sosyal biliş (sosyal algı) |
Kağıtçıbaşı, Ç. (2008). Günümüzde İnsan ve İnsanlar. Sosyal Psikolojiye Giriş. Evrim Yayınevi, İstanabul. (S.237-246). Taylor,S.E., Peplau, L.A. ve Sears, D.O. (2007). Sosyal Psikoloji (Çev: A.Dönmez). İmge Kitabevi, Ankara. (S.38-103). |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
14 |
Yüklemleme (atıf) kuramları |
Kağıtçıbaşı, Ç. (2008). Günümüzde İnsan ve İnsanlar. Sosyal Psikolojiye Giriş. Evrim Yayınevi, İstanbul. (S.247-277). |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
15 |
Grup yapısı ve dinamiği |
Kağıtçıbaşı, Ç. (2008). Günümüzde İnsan ve İnsanlar. Sosyal Psikolojiye Giriş. Evrim Yayınevi, İstanabul. (S.283-356). Taylor,S.E., Peplau, L.A. ve Sears, D.O. (2007). Sosyal Psikoloji (Çev: A.Dönmez). İmge Kitabevi, Ankara. (S.302-341). |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
16/17 |
Final |
Sınav hazırlığı |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kağıtçıbaşı, Ç. (2002). Yeni İnsan ve insanlar, Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi.
Şerif, M. ve Şerif, C. W.(1996). Sosyal Psikolojiye Giriş I-II, M. Atakay ve A. Yavuz (çev.), İstanbul: Sosyal Yayınlar.
Freedman, J. L., Sears, D. O. & Smith, J. M. C. (1989). Sosyal psikoloji. (Çev: A.Dönmez). İstanbul: Ara Yayıncılık.
Bilgin, N.(1998). Sosyal Psikolojiye Giriş, İzmir: Ege Üniversitesi Edebiya Fakültesi Yayınları No: 48.
Taylor, S. E., Peplau, L.A.; Sears, D.O. (2007).Sosyal Psikoloji. Ali Dönmez (çev.), Ank: İmge Kitabevi.
Arkonaç, S.A. (1999). Sosyal Psikoloji, İstanbul: Alfa.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
40 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
60 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. |
2 |
|
2 |
Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. |
1 |
|
3 |
Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. |
0 |
|
4 |
Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. |
0 |
|
5 |
Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. |
3 |
|
6 |
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. |
2 |
|
7 |
İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. |
5 |
|
8 |
Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. |
1 |
|
9 |
Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
|
10 |
Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. |
2 |
|
11 |
Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. |
1 |
|
12 |
Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. |
3 |
|
13 |
Eğitimin bilimsel temellerini tanır. |
3 |
|
14 |
Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. |
2 |
|
15 |
Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. |
4 |
|
16 |
Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. |
2 |
|
17 |
Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. |
2 |
|
18 |
Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
2 |
|
19 |
Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 76 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.04 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|