|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Tasarımı |
|
Dersin Kodu |
: |
MB 311 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. ABDULLAH BALCIOĞULLARI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğretimde teknoloji, ortam, metaryal kavramlarını tanımlar. Ortama göre materyal seçer, geliştirir ve kullanır. Amaca göre metaryal seçer ve kullanır. Geliştirilmiş materyalleri ölçütlere göre değerlendirir. Modern eğitim teknolojilerini göze ve kulağa hitap edenler ve gösteri teknolojileri olarak sınıflandırır. Bilgisayar ve internetin tarihi gelişimini ve özelliklerini analiz eder. Klasik eğitim teknolojilerini ve özelliklerini karşılaştırır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Eğitim teknolojisinin önemini kavrama, eğitim teknolojisini öğrenme ve öğretme yöntemleri ile uygulayabilme, eğitim teknolojisini anlayabilme, bilişim teknolojilerinin etkilerini kavrayabilme, ülkemizdeki ve dünyadaki uygulamalardan haberdar olma. Eğitim ortamlarında kullanılacak materyalleri amaca göre geliştirebilme. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Öğretim Teknolojisi ile ilgili kavramlar, çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretim teknolojilerinin öğretim sürecindeki yeri ve kullanımı, okulun ya da sınıfın teknoloji ihtiyaçlarının belirlenmesi, uygun teknoloji planlamasının yapılması ve yürütülmesi, öğretim teknolojileri yoluyla iki ve üç boyutlu materyaller geliştirilmesi, eğitim yazılımlarının incelenmesi, çeşitli nitelikteki öğretim gereçlerinin değerlendirilmesi, İnternet ve uzaktan eğitim, görsel tasarım ilkeleri, öğretim materyallerinin etkinlik durumuna ilişkin araştırmalar, Türkiye’de ve dünyada öğretim teknolojilerinin kullanım durumu. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Sosyal Bilgiler Dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Temel Kavramlar (Eğitim, Öğretim, Öğrenme, Öğretim, Öğretme) |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma |
|
2 |
Öğrenme kuramları |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma |
|
3 |
Eğitim programı ve öğeleri (amaç, içerik, yöntem ve değerlendirme) |
Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma |
|
4 |
Amaçlar- kazanımlar (alanlara göre analizi) |
İlköğretim programından seçilecek kazanımların analiz edilmesi, alan ve düzeylerinin belirlenmesi |
Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma/Küçük grup çalışması |
|
5 |
İçerik |
İçerik analizi yapılması |
Düz anlatım/Küçük grup çalıması/Tartışma |
|
6 |
Öğrenme- Öğretme Süreci, Öğrenme öğretme ilkeleri, Öğrenme ve Öğretme Stratejileri, Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
İlköğretim programından bir ders planı örneği eleştirel olarak incelenmesi |
Düz anlatım/Tartışma/Bireysel çalışma |
|
7 |
Öğretim Teknolojileri ve Materyaller, Teknoloji, Eğitim Teknolojisi, |
Öğretim teknolojilerini tarihi gelişimini araştıılması |
Düz anlatım/Tartışma/Küçük grup çalışması |
|
8 |
Ara Sınav |
Yapılan çalışmaların değerlendirilmesi |
Düz anlatım/Tartışma/Küçük grup çalışması/proje |
|
9 |
Eğitim Ortamlarında İletişim: Öğretim Araç-Gereçlerinin İletişim Sürecindeki Yeri ve Önemi |
İletişimle ilgili bilimsel makale okuyarak gelme |
Düz anlatım/Tartışma/Küçük grup çalışması/Proje |
|
10 |
Öğretim Materyallerinin Seçimi, Tasarımı ve Hazırlanması |
Öğrenme –öğretme sürecinde öğrencilerin grup olarak materyal hazırlaması |
Düz anlatım/Tartışma/Küçük grup çalışması/Proje |
|
11 |
Öğretim Ortamlarında Kullanılan Araç-Gereçler |
Öğrenme –öğretme sürecinde öğrencilerin grup olarak materyal hazırlaması |
Düz anlatım/Tartışma/Küçük grup çalışması/Proje |
|
12 |
Öğretim Ortamlarında Kullanılan Araç-Gereçler |
Öğrenme –öğretme sürecinde öğrencilerin grup olarak materyal hazırlaması |
Düz anlatım/Tartışma/Küçük grup çalışması/Proje |
|
13 |
Öğretim Ortamlarında Kullanılan Araç-Gereçler |
Öğrenme –öğretme sürecinde öğrencilerin grup olarak materyal hazırlaması |
Düz anlatım/Tartışma/Küçük grup çalışması/Proje |
|
14 |
Öğretim Ortamlarında Kullanılan Araç-Gereçler |
Öğrenme –öğretme sürecinde öğrencilerin grup olarak materyal hazırlaması |
Düz anlatım/Tartışma/Küçük grup çalışması/Proje |
|
15 |
Öğretim Materyallerinin Değerlendirilmesi |
Öğrenme –öğretme sürecinde öğrencilerin grup olarak materyal hazırlaması |
Düz anlatım/Tartışma/Küçük grup çalışması/Proje |
|
16/17 |
Final Sınavları |
Dönem boyunca yapılan çalışmaların değerlendirilmesi |
Performans Değerlendirme |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Yanpar, T. (2007), Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Anı Yay. Ankara
İşman, Aytekin, (2005), Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. PEGEM- Sempati Yayınları.
Kaya, Z. (2005). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
100 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. |
4 |
|
2 |
Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. |
3 |
|
3 |
Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. |
5 |
|
4 |
Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. |
0 |
|
5 |
Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. |
0 |
|
6 |
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. |
0 |
|
7 |
İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. |
0 |
|
8 |
Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. |
0 |
|
9 |
Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
2 |
|
10 |
Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. |
0 |
|
11 |
Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. |
0 |
|
12 |
Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. |
0 |
|
13 |
Eğitimin bilimsel temellerini tanır. |
2 |
|
14 |
Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. |
0 |
|
15 |
Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. |
0 |
|
16 |
Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. |
0 |
|
17 |
Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. |
2 |
|
18 |
Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
3 |
|
19 |
Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
0 |
0 |
0 |
|
Toplam İş Yükü: | 136 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.44 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|