Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sınıf Yönetimi

Dersin Kodu : MB 309

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. FATMA BÜYÜKKATRAN
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUZAFFER SENCER BULUT ÖZSEZER

Dersin Öğrenme Kazanımları : Sınıf yönetiminin temel ilke ve kavramlarını açıklar
Sınıf yönetiminin boyutlarını açıklar
Temel sınıf yönetimi modellerini örneklendirerek açıklar
Sınıf yönetimi ve disiplin kavramı arasındaki ilişkiyi saptarlar
Sınıfta etkili kurallar oluşturma ve uygulama teknikleri konusunda bilgi edinirler
İstenmeyen davranışların giderilmesi için gerekli strateji ve teknikler konusunda bilgi ve beceri sahibi olurlar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu programın amacı öğretmen adaylarına sınıf yönetiminin ne olduğunu, boyutlarını, sınıf yönetimi teorilerinin uygulanışını, sınıfta meydana gelen istenmeyen davranışların neler olduğu, nedenleri ve nasıl baş edebilecekleri konusunda bilgi verme amaçlıdır.

Dersin İçeriği : Bu kursun içeriğinde sınıf yönetimi tanımı, sınıf yönetiminin boyutları, temel kavramları, sınıfta disiplin kavramı ile istenmeyen davranışlar bulunmaktadır

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Eğitim fakültesi derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramlar, sınıf yönetiminin tanımı yok Beyin fırtınası . discussion, kişisel deneyim ve yaşantılar
2 Sınıf ortamını etkileyen sınıf içi ve dışı etkenler kendi deneyimlerinin analizi tartışma ve konu anlatımı
3 Sınıf yönetimi boyutları Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma tartışma ve konu anlatımı
4 Sınıf yönetimi modelleri ve anlayışları Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma tartışma ve konu anlatımı
5 Sınıfta kurallar geliştirme ve uygulama Kendi sınıflarında ihtiyaç duyabilecekleri sınıf kurallarını oluşturma ve nasıl yaratıcı bir şekilde sınıfa kazandırabileceklerine yönelik rapor hazırlama tartışma beyin fırtınası
6 Sınıf yönetiminde fiziksel düzenleme Farklı sınıfların fiziksel özelliklerini gözlemleyerek not etme ve hayellerindeki sınıfı resmettme Tartışma konu anlatımı
7 Sınıfta öğretimin yönetimi Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma tartışma ve konu anlatımı
8 Ara Sınav Sınava çalışma Çoktan seçmeli test
9 Sınıfta zamanın yönetimi Kişisel zaman yönetimi planı oluşturma ve zamanı etkili kullanmaları için plan yaparak aktivitelerde bulunma tartışma ve konu anlatımı
10 Olumlu sınıf atmosferi oluşturma Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma kendi deneyimlerini raporlama Beyin fırtınası tartışma ve konu anlatımı
11 Sınıf içi iletişim ve etkileşim Kendi iletişim ve etkileşim becerileri hakkında çıkarımlarını raporlaştırma Beyin fırtınası tartışma ve konu anlatımı
12 Davranış yönetimi Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma tartışma ve konu anlatımı
13 İstenmeyen davranışlar ve nedenleri Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma tartışma ve konu anlatımı
14 İstenmeyen davranışlara yönelik geliştirilen statrejiler Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma tartışma ve konu anlatımı
15 İstenmeyen davranışlara yönelik geliştirilen statrejiler Farklı sınıflara giderek istenmeyen davranışlar ve bunlara yönelik uygulanan stratejileri gözlemleyerek raporlaştırma Kendi gözlem deneyimlerini sınıfta anlatırma. Kendi sınıf yönetimi anlayışlarını oluşturma için tartışma
16/17 Final Sınava çalışma Çoktan seçmeli test


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Celep, C. (2002) Sınıf yönetimi ve disiplini Anı Yayıncılık Ankara
  Küçükahmet, L. (2000) Sınıf yönetimi Nobel Ankara
 Aydın, A. (2000) Sınıf yönetimi Alfa İstanbul
 Başar H. (1999 ) Sınıf Yönetimi PEGEM Ankara
 Kıran, H. (2005) Etkili sınıf Yönetimi Anı Yayıncılık Ankara
 Gordon, T. (1996) E.Ö.E., etkili öğretmenlik eğitimi Sistem Yayıncılık İstanbul
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 40
    Ödev/Proje/Diğer 1 60
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. 4
2 Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. 3
3 Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. 4
4 Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir. 3
5 Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. 0
6 Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. 0
7 İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir. 0
8 Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir. 0
9 Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanısıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
10 Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir. 4
11 Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir. 4
12 Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur. 3
13 Eğitimin bilimsel temellerini tanır. 2
14 Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir. 5
15 Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur. 5
16 Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir. 5
17 Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur. 5
18 Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 4
19 Yaşam boyu öğrenmeye değer verir. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 3 3
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 55
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.2
Dersin AKTS Kredisi: 2