|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Utilization Of Electric. Energ |
|
Dersin Kodu |
: |
EEE317 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. KAMİL ÇAĞATAY BAYINDIR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Elektrik enerji üretim, iletimi ve dağıtımını tanımlar. Üç faz devrelerini analiz etmeyi belirtir. Üç faz güç hesaplarını açıklar. Reaktif güç kompenzasyon sistemlerinin hesaplanmasını ve tasarımını açıklar. Elektrik üretim tesislerinin temel enerji hesaplamalarını tanıtır. İletim ve dağıtım sistemlerinin tasarım hesaplamalarını tanımlar. İletim ve dağıtım sistemlerinde kullanılan koruma elemanlarını tanıtır. Topraklama Metodlarını listeler.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Elektrik Enerji üretim, iletim ve dağıtımının temel mühendislik hesaplamalarının genel konseptlerini öğretir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Elektrik Enerji Üretimi, Elektrik Enerji Dağıtımı, Trafolar, İletim Hatları, İletim Hatları Donanımı, Aktif ve Reaktif Enerji, Güç Faktörünün Düzeltilmesi, Gerilim Seviyelerinin Seçimi. Akım ve
Gerilim Trafoları, Aşırı Akım ve Termal koruma, Topraklama Yöntemleri. |
|
Dersin Dili |
: |
İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölüm Binası Lisans Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Elektrik Enerjisi Üretimi, iletime ve dağıtımına giriş |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
2 |
Aktif ve Reaktif Güç, Kompleks Güç, Güç Hesapları |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
3 |
Üç faz devrelerin analizi, Y-Y, Y-D devreler |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı, tartışma, soru-cevap |
|
4 |
Üç faz devrelerin analizi, D-Y, D-D devreler |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı, tartışma, soru-cevap |
|
5 |
Üç faz devrelerde aktif, rektif ve kompleks güç hesapları |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı, tartışma, soru-cevap |
|
6 |
Reaktif Güç Kompanzasyon sistemleri ve hesapları |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı, tartışma, soru-cevap |
|
7 |
Reaktif Güç Kompanzasyon sistemleri ve hesapları |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı, tartışma, soru-cevap |
|
8 |
Arasınav |
Ders notları, örnekler ve sorular |
Klasik yazılı sınav |
|
9 |
Elektrik Enerjisi Üretimi, üretim kaynakları ve enerji hesapları |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı, tartışma, soru-cevap |
|
10 |
İletim hatları, iletim hattı parametreleri |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı, tartışma, soru-cevap |
|
11 |
Kısa, orta ve uzun iletim hatları hesaplamaları |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı, tartışma, soru-cevap |
|
12 |
Dağıtım şebekeleri, radyal, ring, ağ şebekeler ve hesaplamaları |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı, tartışma, soru-cevap |
|
13 |
İletim ve dağıtım sistemlerinde koruma, röleler, akım ve gerilim trafoları |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı, tartışma, soru-cevap |
|
14 |
Topraklama metodları ve hesapları |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı, tartışma, soru-cevap |
|
15 |
Topraklama metodları ve hesapları |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı, tartışma, soru-cevap |
|
16/17 |
Final |
Ders notları, örnekler ve sorular |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Nilsson, “Electric Circuits”
Syed A. Nasar, "Theory and Problems of Electric Power Systems"
S.W. Fardo, D. R. Patrick “Electrical Power Systems Technology ”
Various industrial manuals and technical handbooks
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
• Matematik ve fiziğin, mühendisliğin temellerini oluşturan dallarında yetkinliğe sahip olma |
4 |
|
2 |
• Elektrik-elektronik mühendisliğinin temel konularındaki ana bilgilere hakim olma |
4 |
|
3 |
• Temel mühendislik ve elektrik-elektronik mühendisliği konularında edinilen bilgilerin oluşturduğu işlevsel bütünlüğü kavrama |
4 |
|
4 |
• Edinilen mesleki bilgilerden yola çıkarak problem saptama, saptanan problemi analiz edebilme |
4 |
|
5 |
• Temel mühendislik bilgilerini kullanarak verilen kuramsal bir problemi bilimsel olarak formüle edebilme ve çözebilme |
4 |
|
6 |
• Bilgisayar ve bilişim teknolojilerine yatkınlık |
3 |
|
7 |
• İngilizce olarak yazılmış, mesleği ile ilgili ya da daha genel bir bilimsel metni ana hatlarıyla anlayacak düzeyde İngilizce bilme |
3 |
|
8 |
• Elektrik-elektronik mühendisliği bilgilerini mesleğe özgü alet ve cihazlar üzerinde uygulayabilme |
4 |
|
9 |
• Bildiği bir programlama dilinde belirli bir amaca yönelik bilgisayar programı yazabilme |
2 |
|
10 |
• Gerektiğinde bireysel olarak, hedef odaklı bir çalışma programı oluşturmak suretiyle veya sorumlulukların paylaşıldığı bir grubun içinde uyumlu çalışabilme yeteneği |
4 |
|
11 |
• Bilgiye erişebilmek icin uygun kaynakları belirleme, onlara ulaşma ve verimli şekilde kullanma becerisi |
4 |
|
12 |
• Uygun bir dil ve tarz ile insanlarla iletişim kurabilme |
3 |
|
13 |
• Özelde mesleğinin ve genelde profesyonel hayatın gerektirdiği etik değerleri özümseme |
4 |
|
14 |
• İçinde yaşadığı toplumun, dünyanın ve çağın, bilimsel, sosyal, tarihi, ekonomik ve politik olguları hakkında farkındalık |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
3 |
6 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 80 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.2 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|