|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Semiconductor Devices |
|
Dersin Kodu |
: |
EEE213 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. İLYAS EKER |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İletken, yarıiletken ve yalıtkanlar temel özellikleri öğrenir Saf ve katıklı N ve P tipi yarıiletkenlerin atomik yapıları ve özellikleri hakkında bilgi sahibi olur. Diyotların özellikleri ve çalışma prensipleri kavrar Transistör çeşitleri ve çalışma prensiplerini anlatır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Yarıiletken malzemelerin oluşturulması, yapıları, özellikleri, çalışma prensipleri hakkındaki bilgilerin bir bütünlük içerisinde verilmesi |
|
Dersin İçeriği |
: |
Yarıiletken malzemeler, kristal oluşumlar, yarıiletkenlerin gelişimi, atomlar ve elektronlar, Bohr modeli, Guantum mekaniği, katı yarıiletkenlerde enerji bantları ve kuvvetler, yarıiletkenlerde yük taşıyıcıları, elektronlar ve boşluklar, iletkenlik ve hareketlilik, ansızın oluşan taşıyıcılar, fotodetektörler, p-n diyotları, tünel diyotları, fotodiyotlar, ışık yayan diyotlar. Alan etkili transistörler. Akım etkili transistörler. Mikroçipler ve fabrikasyonu. Büyük ebatlı devreler. |
|
Dersin Dili |
: |
İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümü E1-E7 Derslikleri (Zemin kat) |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İletken, yarıiletken ve yalıtkanlar, yarıiletkenlerin tarihçesi |
|
Düz Anlatım |
|
2 |
İletken, yarıiletken ve yalıtkanların atomik yapıları ve enerji diyagramları |
Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitaplarının incelenmesi |
Düz Anlatım |
|
3 |
Yarıiletkenlerde enerji taşıyıcıları, elektronlar ve boşluklar |
Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitaplarının incelenmesi |
Düz Anlatım |
|
4 |
Saf ve katkılı yarıiletkenler |
Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitaplarının incelenmesi |
Düz Anlatım |
|
5 |
N tipi yarıiletkenler, özellikleri, matematiksel modelleri, elektron ve boşluk dağılımları |
Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitaplarının incelenmesi |
Düz Anlatım |
|
6 |
P tipi yarıiletkenler, özellikleri, matematiksel modelleri, elektron ve boşluk dağılımları |
Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitaplarının incelenmesi |
Düz Anlatım |
|
7 |
İletkenlik ve yüklerin hareketliliği |
Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitaplarının incelenmesi |
Düz Anlatım |
|
8 |
Arasınav |
|
Yazılı sınav |
|
9 |
P-N malzemeler ve Diyotlara giriş |
Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitaplarının incelenmesi |
Düz Anlatım |
|
10 |
Diyotlar, akım gerilim karakteristikleri |
Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitaplarının incelenmesi |
Düz Anlatım |
|
11 |
Diyotların düz ve ters bağlanması, diyot çeşitleri ve özellikleri, devrede kullanılmaları |
Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitaplarının incelenmesi |
Düz Anlatım |
|
12 |
Transistörlere giriş, temel özellikleri, diyotlar ile farkları |
Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitaplarının incelenmesi |
Düz Anlatım |
|
13 |
Akım kontrollü Transistörler ( BJT), temel özellikleri, |
Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitaplarının incelenmesi |
Düz Anlatım |
|
14 |
FET (MOSFET) tipi transistörler, |
Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitaplarının incelenmesi |
Düz Anlatım |
|
15 |
FET çeşitleri, özellikleri, akım ve gerilim analizleri |
Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitaplarının incelenmesi |
Düz Anlatım |
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Streetman B.G., Benarjee S.K., Solid state electronic devices, Prentice Hall., New Jersey, 2006.
Peblees P.Z., Giuma G.A., Principles of Electrical Engineering, Mc Graw-Hill, 1994.
Fleeman S.R., Eletronic Devices, Prentice Hall., New Jersey, 1990.
Pray P.E., Searle, C.L., Electronic Principles, Wiley, 1969.
Ders notları
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
90 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
10 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
• Matematik ve fiziğin, mühendisliğin temellerini oluşturan dallarında yetkinliğe sahip olma |
4 |
|
2 |
• Elektrik-elektronik mühendisliğinin temel konularındaki ana bilgilere hakim olma |
3 |
|
3 |
• Temel mühendislik ve elektrik-elektronik mühendisliği konularında edinilen bilgilerin oluşturduğu işlevsel bütünlüğü kavrama |
3 |
|
4 |
• Edinilen mesleki bilgilerden yola çıkarak problem saptama, saptanan problemi analiz edebilme |
2 |
|
5 |
• Temel mühendislik bilgilerini kullanarak verilen kuramsal bir problemi bilimsel olarak formüle edebilme ve çözebilme |
1 |
|
6 |
• Bilgisayar ve bilişim teknolojilerine yatkınlık |
0 |
|
7 |
• İngilizce olarak yazılmış, mesleği ile ilgili ya da daha genel bir bilimsel metni ana hatlarıyla anlayacak düzeyde İngilizce bilme |
3 |
|
8 |
• Elektrik-elektronik mühendisliği bilgilerini mesleğe özgü alet ve cihazlar üzerinde uygulayabilme |
2 |
|
9 |
• Bildiği bir programlama dilinde belirli bir amaca yönelik bilgisayar programı yazabilme |
1 |
|
10 |
• Gerektiğinde bireysel olarak, hedef odaklı bir çalışma programı oluşturmak suretiyle veya sorumlulukların paylaşıldığı bir grubun içinde uyumlu çalışabilme yeteneği |
2 |
|
11 |
• Bilgiye erişebilmek icin uygun kaynakları belirleme, onlara ulaşma ve verimli şekilde kullanma becerisi |
4 |
|
12 |
• Uygun bir dil ve tarz ile insanlarla iletişim kurabilme |
0 |
|
13 |
• Özelde mesleğinin ve genelde profesyonel hayatın gerektirdiği etik değerleri özümseme |
3 |
|
14 |
• İçinde yaşadığı toplumun, dünyanın ve çağın, bilimsel, sosyal, tarihi, ekonomik ve politik olguları hakkında farkındalık |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
3 |
15 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 117 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|