|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sosyal Psikoloji I |
|
Dersin Kodu |
: |
RPD203 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. İSMAİL SANBERK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Sosyal psikolojinin temel kavramlarını ve bu kavramlar ile ilgili teorileri açıklar. (sosyal etki, uyma, tutumlar, tutum oluşumları ile ilgili teoriler) 2. Sosyal psikoloji, sosyoloji ve psikolojinin temel farklarını ayırt eder; her birini tanımlar ve açıklar. 3. Sosyal psikolojinin gelişim tarihindeki temel çalışmaları ana hatları ile ve bu disipline katkı sağlayan kişileri isimleri ile birlikte tanımlayabilir. 4. Sosyal psikoloji araştırmalarında kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar. 5. Kişinin sosyalleşme sürecinde etken olan unsurları analiz eder. 6. Kişilik ve benlik oluşumunda, sosyal etki, grup süreçleri, kültür ve toplumla ilişkisini bütünleştirip genellemelere ulaşır. 7. Sosyal etkinin kişinin tutum ve davranışını nasıl oluşturduğu ile ilgili değerlendirme yapar. 8. Tutum, propaganda ve tutum değiştirme süreci hakkında açıklama ve analiz yapar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı (a) sosyal psikolojinin, sosyal etki ve etkileşim ile ilgili açıklamalarının ne olduğuna dair bir anlayış geliştirmek ve (b) sosyal etki ve etkileşimin konularının araştırılmasında ne gibi yöntemlere başvurulduğuna ilişkin bir bakış açısı kazandırmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders sosyal psikolojiye giriş niteliği taşımaktadır. Bu ders kapsamında, insanların nasıl sosyal etkide bulundukları ve insanlar arasındaki etkileşimin bilimsel olarak ne şekilde incelendiği ile ilgili bilgiler aktarılmaktadır. Bireylerin düşünce ve duygularının, başkaları ile nasıl ilişkili olduğu açıklanamaya çalışılacaktır. Bu ders kapsamında şu konulara yer verilecektir: sosyal psikolojide araştırma, sosyal etki ve konformite, bireyin davranışlarının grup tarafından nasıl etkilendiği, ikna, tutumlar, sosyal biliş ve kişilerarası iletişim vb. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
PDR-SÖB Dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sosyal psikoloji nedir? Tarihsel gelişimi ve bir çalışma alanı olarak belirmesi |
Kağıtçıbaşı, Ç. (2008). Günümüzde İnsan ve İnsanlar. Sosyal Psikolojiye Giriş. Evrim Yayınevi, İstanbul. (S.21-37). Taylor,S.E., Peplau, L.A. ve Sears, D.O. (2007). Sosyal Psikoloji (Çev: A.Dönmez). İmge Kitabevi, Ankara. (S.9-37) |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
2 |
Sosyal psikolojinin gelişimi (Geçmişten günümüze) |
Kağıtçıbaşı, Ç. (2008). Günümüzde İnsan ve İnsanlar. Sosyal Psikolojiye Giriş. Evrim Yayınevi, İstanabul. (S.21-37). Taylor,S.E., Peplau, L.A. ve Sears, D.O. (2007). Sosyal Psikoloji (Çev: A.Dönmez). İmge Kitabevi, Ankara. (S.9-37) |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
3 |
Sosyal psikoloji araştırmalarında yöntem ve örnekler |
Kağıtçıbaşı, Ç. (2008). Günümüzde İnsan ve İnsanlar. Sosyal Psikolojiye Giriş. Evrim Yayınevi, İstanbul. (S.41-68). |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
4 |
Sosyal etki ve uyma (konformite) |
Kağıtçıbaşı, Ç. (2008). Günümüzde İnsan ve İnsanlar. Sosyal Psikolojiye Giriş. Evrim Yayınevi, İstanbul. (S.71-106). Taylor,S.E., Peplau, L.A. ve Sears, D.O. (2007). Sosyal Psikoloji (Çev: A.Dönmez). İmge Kitabevi, Ankara. (S.211-237). |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
5 |
Sosyal etki ve uyma (itaat) |
Kağıtçıbaşı, Ç. (2008). Günümüzde İnsan ve İnsanlar. Sosyal Psikolojiye Giriş. Evrim Yayınevi, İstanabul. (S.71-106). Taylor,S.E., Peplau, L.A. ve Sears, D.O. (2007). Sosyal Psikoloji (Çev: A.Dönmez). İmge Kitabevi, Ankara. (S.211-237). |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
6 |
Tutumlar - tutumların oluşması |
Kağıtçıbaşı, Ç. (2008). Günümüzde İnsan ve İnsanlar. Sosyal Psikolojiye Giriş. Evrim Yayınevi, İstanbul. (S.109-152). Taylor,S.E., Peplau, L.A. ve Sears, D.O. (2007). Sosyal Psikoloji (Çev: A.Dönmez). İmge Kitabevi, Ankara. (S.139-176). |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
7 |
Vize |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
8 |
Tutumların ölçülmesi
|
Kağıtçıbaşı, Ç. (2008). Günümüzde İnsan ve İnsanlar. Sosyal Psikolojiye Giriş. Evrim Yayınevi, İstanbul. (S.109-152). Taylor,S.E., Peplau, L.A. ve Sears, D.O. (2007). Sosyal Psikoloji (Çev: A.Dönmez). İmge Kitabevi, Ankara. (S.139-176). |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
9 |
Kalıplaşmış tutumlar (önyargılar) |
Taylor,S.E., Peplau, L.A. ve Sears, D.O. (2007). Sosyal Psikoloji (Çev: A.Dönmez). İmge Kitabevi, Ankara. (S.177-210). |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
10 |
İletişim, propaganda: Tutum değiştirme süreci |
Kağıtçıbaşı, Ç. (2008). Günümüzde İnsan ve İnsanlar. Sosyal Psikolojiye Giriş. Evrim Yayınevi, İstanbul. (S.191-234). |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
11 |
İletişim, propaganda: Tutum değiştirme süreci |
Kağıtçıbaşı, Ç. (2008). Günümüzde İnsan ve İnsanlar. Sosyal Psikolojiye Giriş. Evrim Yayınevi, İstanbul. (S.191-234). |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
12 |
Yüklemleme (atıf) kuramları |
Kağıtçıbaşı, Ç. (2008). Günümüzde İnsan ve İnsanlar. Sosyal Psikolojiye Giriş. Evrim Yayınevi, İstanabul. (S.247-277). |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
13 |
Yüklemleme (atıf) kuramları |
Kağıtçıbaşı, Ç. (2008). Günümüzde İnsan ve İnsanlar. Sosyal Psikolojiye Giriş. Evrim Yayınevi, İstanabul. (S.247-277). |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
14 |
Grup yapısı
|
Kağıtçıbaşı, Ç. (2008). Günümüzde İnsan ve İnsanlar. Sosyal Psikolojiye Giriş. Evrim Yayınevi, İstanbul.Taylor,S.E., Peplau, L.A. ve Sears, D.O. (2007). Social Psychology (Translated by A.Dönmez). İmge Kitabevi, Ankara.(P.302-341). Hogg, M.A. ve Vaughan, G.M. (2007). Sosyal Psikoloji. Çev: İ.Yıldız ve A.Gelmez. Ütopya Yayınevi, Ankara. (S.303-343; 427-480). |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
15 |
Grup dinamiği |
Kağıtçıbaşı, Ç. (2008). Günümüzde İnsan ve İnsanlar. Sosyal Psikolojiye Giriş. Evrim Yayınevi, İstanbul.Taylor,S.E., Peplau, L.A. ve Sears, D.O. (2007). Social Psychology (Translated by A.Dönmez). İmge Kitabevi, Ankara.(P.302-341). Hogg, M.A. ve Vaughan, G.M. (2007). Sosyal Psikoloji. Çev: İ.Yıldız ve A.Gelmez. Ütopya Yayınevi, Ankara. (S.303-343; 427-480). |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası |
|
16/17 |
Final |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kağıtçıbaşı, Ç. (2008). Günümüzde İnsan ve İnsanlar. Sosyal Psikolojiye Giriş. Evrim Yayınevi, İstanbul.
Taylor,S.E., Peplau, L.A. ve Sears, D.O. (2007). Sosyal Psikoloji (Çev: A.Dönmez). İmge Kitabevi, Ankara.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar |
0 |
|
2 |
Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler |
4 |
|
3 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
0 |
|
4 |
Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar |
0 |
|
5 |
Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar |
0 |
|
6 |
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar |
3 |
|
7 |
Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar |
0 |
|
8 |
Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar |
2 |
|
9 |
Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar |
0 |
|
10 |
Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir |
0 |
|
11 |
Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar |
0 |
|
12 |
Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder |
1 |
|
13 |
Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır |
0 |
|
14 |
Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır |
5 |
|
15 |
İçgörü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur |
4 |
|
16 |
İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır |
4 |
|
17 |
Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır |
3 |
|
18 |
Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır |
2 |
|
19 |
Mesleki etik ilkelere uygun davranır |
0 |
|
20 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
|
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 94 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|