|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sosyolojiye Giriş |
|
Dersin Kodu |
: |
RPD103 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. CAHİT ASLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Birey, toplumsal eleştiri ve pratikle toplumsal reforma çeşitli yollardan katkıda bulunur:
Belirli bir toplum durumları kümesinin daha iyi anlaşılması, genellikle bize bu durumları daha iyi denetleme şansını kazandırdığını bilir.
Kültürel duyarlılıklarımızı arttırmanın, farklı kültürel değerlerin varlığının bilincinde olan politikalar belirlemenin bir aracının olduğunu bilir.
Belli politika programlarını benimsemenin doğuracağı (istendik-istenmedik) sonuçlarını inceleyebilir.
Grupların ve bireylerin kendi yaşam koşullarını değiştirme fırsatlarını artırarak kendi kendilerini aydınlatma olanağının varlığını görür.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu ders, sosyal kurumları ve insanın sosyal davranışlarını eleştirel olarak gözden geçirmeyi amaçlamaktadır. İnsanın doğası ve bireyin sosyal dünyası ile ilişkisini kavramayı sağlayan alternatif görüşler mevcuttur. Fakat bu ders, belirli bir tarihsel ve modern toplumsal sorunlar araştırırken sosyolojinin özellikle tarih, politika ve hukuk gibi diğer disiplinlerle nasıl uyumlu çalıştığını göstermeyi amaçlamıştır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste, sosyolojinin tanımı, alanı, yöntem ve araştırma teknikleri; sosyal organizasyon, kültür-sosyalizasyon; gruplar; tabakalaşma; demografya ve sosyal değişmeye ilişkin temel kavramların açıklanması ve incelenmesi yapılmaktadır.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Öğrencilerle tanışma ve ders hakkında öğrencilerin bilgilendirilmesi. Sosyolojiye Giriş dersine giriş. |
Hazırbulunuşluk |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
2 |
Sosyal Bilimler ve Sosyoloji |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
3 |
Sosyolojide Yöntem ve Araştırma Teknikler |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
4 |
Sosyal Organizasyon-Sosyal Yapı ve Elamanları |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
5 |
Kültür-Sosyalizasyon, Etnisite ve Kimlik |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
6 |
Kategori, Grup ve Organizasyon |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
7 |
Tabakalaşma ve Sınıf: |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
8 |
Ara sına |
Sınava hazırlanma |
Yazılı yoklama |
|
9 |
Sosyal Kurumlar |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
10 |
Kurum Olarak Aile-Evlilik ve Toplumsal Cinsiyet |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
11 |
Sosyal Kurum Olarak Eğitim |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
12 |
Sosyal Kurum Olarak Ekonomi |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
13 |
Nüfus ve Nüfus Dinamikleri |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
14 |
Sosyal Değişme |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
15 |
Genel değerlendirme |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava hazırlanma |
Yazılı yoklama |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Sezal, İhsan (2003), Sosyolojiye Giriş, Ankara: Martı Yayınevi.
Giddens, Antony, (2000), Sosyoloji, Ankara: Ayraç Yayınları.
Bauman, Zygmunt, (1998), Sosyolojik Düşünmek, İstanbul: Ayrıntı Yayınları
Fichter, Joseph, (1993). Sosyoloji Nedir?, Konya: Toplum Yayınları.
Duverger, Maurice, (1980), Sosyal Bilimlere Giriş. Ankara: Bilgi Yayınevi
Güvenç, Bozkurt, (1984), İnsan ve Kültür, İstanbul: Remzi Kitabevi.
Merter F.; Talas, M. (Edit.), (2010) Sosyoloji, İstanbul: Lisans Yayıncılık.
Aslan, Cahit, (2005), Sosyolojiye Giriş: Kavramlar ve Kullanımları, Adana: Karahan Kitabevi.
Aslan, Cahit (2004), Birey-Toplum-Devlet Kavramlaştırmasında Ara Değişken Olarak ETNİSİTE, Adana: Karahan Kitabevi.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar |
1 |
|
2 |
Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler |
3 |
|
3 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
5 |
|
4 |
Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar |
1 |
|
5 |
Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar |
2 |
|
6 |
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar |
3 |
|
7 |
Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar |
0 |
|
8 |
Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar |
0 |
|
9 |
Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar |
1 |
|
10 |
Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir |
0 |
|
11 |
Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar |
0 |
|
12 |
Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder |
2 |
|
13 |
Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır |
0 |
|
14 |
Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır |
2 |
|
15 |
İçgörü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur |
4 |
|
16 |
İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır |
3 |
|
17 |
Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır |
3 |
|
18 |
Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır |
3 |
|
19 |
Mesleki etik ilkelere uygun davranır |
2 |
|
20 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
|
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
8 |
8 |
|
Toplam İş Yükü: | 110 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|