|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Dokuma Hazırlık Esasları |
|
Dersin Kodu |
: |
TEM207 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. PINAR DURU BAYKAL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1-Dokuma verimliliği ve kumaş kalitesi için yapılması gerekli olan dokuma hazırlık işlemleri hakkında temel bilgileri edinmeyi sağlar. 2-Dokuma öncesi gerekli hesaplamaları yaparak, hazırlık işlemlerini planlama becerisini kazanmayı sağlar. 3-Dokumadaki hataların hangilerinin dokuma hazırlık işlemlerinden kaynaklandığını tespit edebilme yeteneği kazandırır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dokuma öncesi atkı ve çözgü ipliklerini uygun şekilde hazırlama teknikleri hakkında temel bilgileri kazandırmak ve gerekli hesaplamaları öğretmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Dokuma Hazırlık İşlemleri ile ilgili Genel Kavramlar ve Tanımlar. Dokuma Hazırlık İşlem Çeşitleri. Bobinleme İşlemi ve Makineleri. Sarım Şekilleri. Katlama. Büküm. Çözgü Hazırlama İşlemi ve Makinaları. Seri ve Konik Çözgü Hazırlama. Haşıllama Teknolojisi ve Makinaları. Haşıl Türleri ve Özellikleri. Tahar. Atkı ipliğinin Hazırlanması |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Bölüm derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dokuma hakkında genel bilgiler,dokuma hazırlık işlemlerinin sınıflandırılması ve genel bilgiler |
Ders Notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Bobinleme işleminin amacı,bobinleme makinalarının sınıflandırılması ve makinaların çalışma prensiplerinin tanıtılması |
Ders Notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
3 |
Bobinleme makinalarında yer alan ünitelerin tanıtılması,görevleri ve çalışmaprensipleri hakkında bilgiler |
Ders Notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
4 |
Bobin türleri hakkında genel bilgiler, bobin seçimi, bobin sarım türlerinin sınıflandırılması,bobinleme makinasında üretim hesabı |
Ders Notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
5 |
Katlama-büküm prosesleri ve makinaları, bobin boyama hakkında genel bilgiler |
Ders Notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
6 |
Çözgü hazırlama işleminin tanımı,amacı ve türleri;düz çözgü hazırlama tekniği vemakinaları,düz çözgü hazırlama ile ilgili hesaplamalar,örnek problemle |
Ders Notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
7 |
Konik çözgü hazırlama tekniği ve makinaları,konik çözgü hazırlama ile ilgili hesaplamalar,örnek problemler |
Ders Notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
8 |
Ara sınav |
Ders Notları ve referans kitaplar |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Haşıllamanın tanımı, amacı, haşıl makinasının bölümleri, çalışma prensibi |
Ders Notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
10 |
Haşıl maddelerinin sınıflandırılması,özellikleri ve kullanım yerleri,haşıl yardımcı maddeleri ve haşıl çözeltileri hakkında genel bilgiler |
Ders Notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
11 |
Haşıllamada kullanılan terimler, tanımları |
Ders Notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
12 |
Tahar işleminin tanımı, amacı, tahar raporlarının çıkartılması |
Ders Notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
13 |
Tahar işleminin tekniği, el taharı ve makina taharı |
Ders Notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
14 |
Düğümleme işlemi, atkı aktarma işlemi |
Ders Notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma, gösterim |
|
15 |
Bölüm dokuma ve desen laboratuvarlarının gezilmesi |
Ders Notları ve referans kitaplar |
Laboratuvar |
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavı |
Ders Notları ve referans kitaplar |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1-ŞENOL, F., Dokuma Hazırlık Esasları, Ege Üniversitesi
2-ADANUR, S., Handbook of Weaving, Technomic Publishing Company Inc., 2001, USA.
3-KALLİ, F., Dokuma Teknolojisi-I, Mapsan, 1986.
4.EREN, R., Dokuma Hazırlık Teknolojisi, MKM Yayıncılık, 2009, Bursa.
5-DURU BAYKAL, P., Dokuma Hazırlık Esasları Ders Notları, Ç.Ü., Tekstil Müh. Böl.,2009
6-GÜRCÜM, H.B., Tekstil Malzeme Bilgisi, Güncel Yayıncılık, 2010,İstanbul.
7-Dokuma İhzarın Dokuma ve Kumaş Kalitesine Etkileri, SAGEM yayın no:115,1990,Bursa
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme |
1 |
|
2 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme |
1 |
|
3 |
Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme |
2 |
|
4 |
Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme |
4 |
|
5 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme |
5 |
|
6 |
Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme |
2 |
|
7 |
Bireysel ve ekip üyesi olarak etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme |
1 |
|
8 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme |
4 |
|
9 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme |
4 |
|
10 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme |
1 |
|
11 |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme |
1 |
|
12 |
İş sağlığı ve güvenliği, mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu ve çevre sağlığı konularında gerekli bilince sahip olabilme |
2 |
|
13 |
Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında gerekli yetkinliğe sahip olabilme |
1 |
|
14 |
Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma |
4 |
|
15 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 80 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.2 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|