|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Statik |
|
Dersin Kodu |
: |
TEM205 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. ALİ HAMZA TANRIKULU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Teknik eğitime yönelmiş öğrenciler için, mühendislik kavramıyla ilgili temel bilgileri öğrenme, günlük hayatta gözlemlenen pek çok fiziksel olaya mühendislik bakış açısıyla yaklaşabilme
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Mühendislik öğrenimi yapan öğrencinin, herhangi bir problemi basit bir biçimde çözümleme ve iyi kavranmış birkaç temel ilkeyi problemin çözümüne uygulayabilme yeteneğini geliştirmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Temel Kavramlar. Maddesel Noktaların Statiği; Düzlem Kuvvetler Sistemi, Uzay Kuvvetler Sistemi. Rijit Cisimler ve Eşdeğer Kuvvet Sistemleri. Rijit Cisimlerin Dengesi. Yayılı Kuvvetlerin Ağırlık Merkezleri. Taşıyıcı Sistemlerin İncelenmesi. ; Kafes Sistemleri, Çerçeveler ve Makineler. Sürtünme. Yayılı Kuvvetlerin Atalet Momentleri; Alanların ve Kütlelerin Atalet Momentleri. Virtüel İş Metodu. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Mekaniğin tanımı, rijit cisim statiği, birimler, statiğin ilkeleri, vektörlerle ilgili işlemler |
Ders Notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Kuvvet, bir noktada kesişen iki kuvvetin bileşkesi, bir kuvvetin bileşenlerine ayrılması, Bir noktada kesişen kuvvetler sisteminde bileşke |
Ders Notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
3 |
Düzlemde parçacığın dengesi, serbest cisim diyagramı, bir kuvvetin bir noktaya göre momenti, bir kuvvet çiftinin momenti, eşdeğer kuvvet çiftleri |
Ders Notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
4 |
Bir kuvvetin etki çizgisi dışında bir noktaya taşınması, düzlem kuvvetlerin dengesi, kuvvetler sisteminin tek bir kuvvete indirgenmesi |
Ders Notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
5 |
Ağırlık merkezi, düzlem alan ve eğrilerin ağırlık merkezi, pappus-guldinus teoremleri |
Ders Notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
6 |
Rijit cisimde denge, düzlem kuvvetlerde denge hali, düzlemde serbestlik derecesi, bağ çeşitleri |
Ders Notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
7 |
Düzlem taşıyıcı sistemler, düzlem taşıyıcı sistemlerde yükleme durumları, düzlem taşıyıcı sistemlerin mesnetlenmesi |
Ders Notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
8 |
Arasınav |
Ders Notları ve referans kitaplar |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Çok parçalı taşıyıcı sistemler, kafes sistemler, kafes sistemler için çözüm yöntemleri
|
Ders Notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
10 |
Sürtünme, sürtünme kuvveti ve sürtünme katsayısı, sürtünme açısı |
Ders Notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
11 |
Rijit cismin uzayda dengesi, bir uzay kuvetin bileşenleri, bir noktada kesişen uzay kuvvetlerde bileşke |
Ders Notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
12 |
Bir eksene göre statik moment, kuvvetler sistemini bir noktaya indirgeme, uzayda bağlar |
Ders Notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
13 |
Yayılı kuvvetler, kaldırma kuvveti |
Ders Notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
14 |
Atalet momentleri, atalet yarıçapı, asal atalet momentleri |
Ders Notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
15 |
Bir kuvvetin ve bir momentin işi, virtüel iş ilkesi, potansiyel enerji |
Ders Notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavı |
Ders Notları ve referans kitaplar |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. OMURTAG, M.H., 2009, Mühendisler İçin Mekanik Statik, Birsen Yayınevi, İstanbul, 385 s.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme |
0 |
|
2 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme |
0 |
|
3 |
Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme |
3 |
|
4 |
Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme |
2 |
|
5 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme |
1 |
|
6 |
Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme |
0 |
|
7 |
Bireysel ve ekip üyesi olarak etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme |
0 |
|
8 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme |
1 |
|
9 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme |
0 |
|
10 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme |
0 |
|
11 |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme |
0 |
|
12 |
İş sağlığı ve güvenliği, mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu ve çevre sağlığı konularında gerekli bilince sahip olabilme |
0 |
|
13 |
Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında gerekli yetkinliğe sahip olabilme |
0 |
|
14 |
Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma |
0 |
|
15 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 64 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|