|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Parçacık Fiziğine Giriş 2 |
|
Dersin Kodu |
: |
FZ 476 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. AYSEL KAYIŞ TOPAKSU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Deneysel Parçacık Fiziği Hakkında Bilgi Edinme Hızlandırıcılar ve Çeşitlerini Öğrenme Yüklü Parçacıkların enerji kaybetme mekanizmasını öğrenme Bir Yüksek Enerji dedektörü nasıl olur, bunu anlama
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Temel Parçacık Fiziğini Kavratma |
|
Dersin İçeriği |
: |
Parçacık hızlandırıcılarının tarihçesi; Lineer ve dairesel hızlandırıcılar; Hızlandırıcıların nükleer fizikteki uygulamaları; CERN, FNAL, DESY, KEK, Türk Hızlandırıcı Merkezi; Gelecek nesil hızlandırıcılar; Yüklü parçacıkların ve radyasyonun madde ile etkileşimi I; Yüklü parçacıkların ve radyasyonun madde ile etkileşimi II; Parçacık dedektörleri; Kalorimetreler; Vertex Dedektörleri; Muon Spektrometresi; Büyük hadron çarpıştırıcısındaki dedektör sistemleri I; Büyük hadron çarpıştırıcısındaki dedektör sistemleri II. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen-Edebiyat Fak. Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Parçacık hızlandırıcılarının tarihçesi |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı Ders |
|
2 |
Lineer ve dairesel hızlandırıcılar |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı Ders |
|
3 |
Hızlandırıcıların nükleer fizikteki uygulamaları |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı Ders |
|
4 |
CERN, FNAL, DESY, KEK, Türk Hızlandırıcı Merkezi |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı Ders |
|
5 |
Gelecek nesil hızlandırıcılar |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı Ders |
|
6 |
Yüklü parçacıkların ve radyasyonun madde ile etkileşimi I |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı Ders |
|
7 |
Yüklü parçacıkların ve radyasyonun madde ile etkileşimi II |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı Ders |
|
8 |
Vize |
Sınav |
Sınav |
|
9 |
Parçacık dedektörleri |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı Ders |
|
10 |
Kalorimetreler |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı Ders |
|
11 |
Vertex Dedektörleri |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı Ders |
|
12 |
Muon Spektrometresi |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı Ders |
|
13 |
Büyük hadron çarpıştırıcısındaki dedektör sistemleri I |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı Ders |
|
14 |
Büyük hadron çarpıştırıcısındaki dedektör sistemleri II |
İlgili konu araştırılsın |
Tartışmalı Ders |
|
15 |
Genel tekrar |
- |
Tartışmalı Ders |
|
16/17 |
Final |
Sınav |
Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Particle Physics, B.R. MArtin & G. Shaw, Second Edition, Wiley
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. |
2 |
|
2 |
Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular. |
3 |
|
3 |
Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. |
3 |
|
4 |
Fizik Alanında deneyleri tasarlar. |
5 |
|
5 |
Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. |
5 |
|
6 |
Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
4 |
|
7 |
Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. |
3 |
|
8 |
Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. |
3 |
|
9 |
Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. |
3 |
|
10 |
Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. |
2 |
|
11 |
Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
3 |
|
12 |
Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. |
4 |
|
13 |
Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır. |
3 |
|
14 |
Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. |
3 |
|
15 |
Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. |
2 |
|
16 |
Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. |
2 |
|
17 |
Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. |
2 |
|
18 |
Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 98 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|