Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Parçacık Fiziğine Giriş 2

Dersin Kodu : FZ 476

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. AYSEL KAYIŞ TOPAKSU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Deneysel Parçacık Fiziği Hakkında Bilgi Edinme
Hızlandırıcılar ve Çeşitlerini Öğrenme
Yüklü Parçacıkların enerji kaybetme mekanizmasını öğrenme
Bir Yüksek Enerji dedektörü nasıl olur, bunu anlama

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Temel Parçacık Fiziğini Kavratma

Dersin İçeriği : Parçacık hızlandırıcılarının tarihçesi; Lineer ve dairesel hızlandırıcılar; Hızlandırıcıların nükleer fizikteki uygulamaları; CERN, FNAL, DESY, KEK, Türk Hızlandırıcı Merkezi; Gelecek nesil hızlandırıcılar; Yüklü parçacıkların ve radyasyonun madde ile etkileşimi I; Yüklü parçacıkların ve radyasyonun madde ile etkileşimi II; Parçacık dedektörleri; Kalorimetreler; Vertex Dedektörleri; Muon Spektrometresi; Büyük hadron çarpıştırıcısındaki dedektör sistemleri I; Büyük hadron çarpıştırıcısındaki dedektör sistemleri II.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fen-Edebiyat Fak. Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Parçacık hızlandırıcılarının tarihçesi İlgili konu araştırılsın Tartışmalı Ders
2 Lineer ve dairesel hızlandırıcılar İlgili konu araştırılsın Tartışmalı Ders
3 Hızlandırıcıların nükleer fizikteki uygulamaları İlgili konu araştırılsın Tartışmalı Ders
4 CERN, FNAL, DESY, KEK, Türk Hızlandırıcı Merkezi İlgili konu araştırılsın Tartışmalı Ders
5 Gelecek nesil hızlandırıcılar İlgili konu araştırılsın Tartışmalı Ders
6 Yüklü parçacıkların ve radyasyonun madde ile etkileşimi I İlgili konu araştırılsın Tartışmalı Ders
7 Yüklü parçacıkların ve radyasyonun madde ile etkileşimi II İlgili konu araştırılsın Tartışmalı Ders
8 Vize Sınav Sınav
9 Parçacık dedektörleri İlgili konu araştırılsın Tartışmalı Ders
10 Kalorimetreler İlgili konu araştırılsın Tartışmalı Ders
11 Vertex Dedektörleri İlgili konu araştırılsın Tartışmalı Ders
12 Muon Spektrometresi İlgili konu araştırılsın Tartışmalı Ders
13 Büyük hadron çarpıştırıcısındaki dedektör sistemleri I İlgili konu araştırılsın Tartışmalı Ders
14 Büyük hadron çarpıştırıcısındaki dedektör sistemleri II İlgili konu araştırılsın Tartışmalı Ders
15 Genel tekrar - Tartışmalı Ders
16/17 Final Sınav Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Particle Physics, B.R. MArtin & G. Shaw, Second Edition, Wiley
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 80
    Ödev/Proje/Diğer 1 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. 2
2 Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular. 3
3 Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. 3
4 Fizik Alanında deneyleri tasarlar. 5
5 Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. 5
6 Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. 4
7 Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. 3
8 Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. 3
9 Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. 3
10 Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. 2
11 Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 3
12 Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. 4
13 Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır. 3
14 Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. 3
15 Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. 2
16 Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. 2
17 Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. 2
18 Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 98
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.92
Dersin AKTS Kredisi: 4