|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İslam Kurumları Tarihi |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS305 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. MEHMET HERKİLOĞLU Doç.Dr. FATİH YAHYA AYAZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Müessese ve müesseseleşme kavramları hakkında bilgi sahibi olur İslâm Müesseselerinin kökeni hakkında bilgi sahibi olur İslâm tarihi boyunca Müslüman devletlerin kurdukları müesseseler hakkında bilgi sahibi olur ve bu hususta Hz. Ömer döneminin önemini kavrar Türk-İslâm devletlerinin kurdukları müesseseleri tanır Emevî ve Abbâsî Devletlerinin müesseseleşme konusundaki katkılarını tespit eder Müessese tarihiyle alakalı kaynakları tanır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İslâm tarihi boyunca Müslüman devletlerin kurdukları müesseseler, bunların kökenleri ve medeniyete katkılarını bilmek |
|
Dersin İçeriği |
: |
müessese ve müesseseleşme kavramları, müesseseleşmede tarihî süreç, Müslüman devletlerin idarî, adlî, dinî, askerî ve malî yapıları |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Müessese ve müesseseleşme kavramları |
Ziya Kazıcı, İslâm Müesseseleri Tarihi, s. 11-24 |
Anlatım+Sorularla yönlendirme |
|
2 |
İslâm müesseselerinin oluşumunda tarihî süreç |
Ziya Kazıcı, İslâm Müesseseleri Tarihi, s. 11-24 |
Anlatım+Sorularla yönlendirme |
|
3 |
İdarî yapı: Hilâfet |
Ziya Kazıcı, İslâm Müesseseleri Tarihi, s. 25-67 |
Anlatım+Sorularla yönlendirme |
|
4 |
Divanlar ve vezirlik |
Ziya Kazıcı, İslâm Müesseseleri Tarihi, s. 69-108 |
Anlatım+Sorularla yönlendirme |
|
5 |
Kâtiplik ve divan-ı inşa |
DİA, "Kâtip", "Divan" mad. |
Anlatım+Sorularla yönlendirme |
|
6 |
Haciplik ve diğer saray görevlileri |
DİA, "Hâcib", "Üstâdü´d-dâr" mad. |
Anlatım+Sorularla yönlendirme |
|
7 |
Adlî yapı: Kadılık, kâdı´l-kudâtlık, kazaskerlik |
Ziya Kazıcı, İslâm Müesseseleri Tarihi, s. 109-134 |
Anlatım+Sorularla yönlendirme |
|
8 |
Ara sınav |
sınav |
yazılı |
|
9 |
Mahkemeler, mezalim divanı, ihtisap müessesesi |
Ziya Kazıcı, İslâm Müesseseleri Tarihi, s. 135-155 |
Yazılı+Anlatım+Sorularla yönlendirme |
|
10 |
Dinî yapı: Şeyhülislâmlık |
Ziya Kazıcı, İslâm Müesseseleri Tarihi, s. 157-182 |
Anlatım+Sorularla yönlendirme |
|
11 |
Eğitim-Öğretim: İlk eğitim müesseseleri, Medreseler |
Ziya Kazıcı, İslâm Müesseseleri Tarihi, s. 217-270 |
Anlatım+Sorularla yönlendirme |
|
12 |
Askerî yapı: Ordular |
İbrahim Sarıçam-Seyfettin Erşahin, İslâm Medeniyeti Tarihi, s. 104-107 |
Anlatım+Sorularla yönlendirme |
|
13 |
Malî yapı: Toprak idaresi ve devletin gelir-giderleri |
Cahid Baltacı, İslam Medeniyeti Tarihi, s. 199-217 |
Anlatım+Sorularla yönlendirme |
|
14 |
Vakıf müessesesi |
Ziya Kazıcı, İslâm Müesseseleri Tarihi, s. 183-216 |
Anlatım+Sorularla yönlendirme |
|
15 |
Taşra idaresi |
İbrahim Sarıçam-Seyfettin Erşahin, İslâm Medeniyeti Tarihi, s. 97-100 |
Anlatım+Sorularla yönlendirme |
|
16/17 |
Sınav |
sınav |
yazılı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kazıcı, Ziya (1991): İslâm Müesseseleri Tarihi, İstanbul.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
1) Kayaoğlu, İsmet (1980): İslam Kurumları Tarihi, Ankara 2) Kayaoğlu, İsmet (1994): İslam Kurumları Tarihi, II, Konya 3) Hamidullah, Muhammed (1981): İslam Müesseselerine Giriş, İstanbul 4) İslam Tarihi: Kültür ve Medeniyeti (1997): İstanbul: Kitabevi Yayınları. 5) Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (DİA)’nin İlgili Maddeleri.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
1 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
3 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
5 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
5 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
1 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
3 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
1 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
4 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
2 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
5 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
1 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
4 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
5 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
4 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
1 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
4 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
8 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
8 |
8 |
|
Toplam İş Yükü: | 62 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|