|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İslamda Bilim Tarihi |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS304 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAYRİ KAPLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İslam dini ve bilim arasındaki ilişkiyi, İslam dünyasında ilk dönem bilimsel hareketliliğin nedenlerini belirtme. Felsefe ve fen bilimlerinin komşu kültürlerden İslam dünyasına intikal yol ve yöntemlerini açıklama Klasik bilim sınıflamasını gösterme, dini ve pozitif bilimleri listeleme İslam kültür coğrafyasında bilimsel eğitim, metot ve kurumlarının tarihsel sürecini açıklama Ansiklopedik bilim anlayışından farklı bilim dallarında uzmanlaşmaya geçişin nedenlerini örneklerle açıklama Çeşitli bilim dallarında müslümanların bilim tarihi literatürüne geçen keşif ve icatlarından örnekler gösterme Bilimsel mirasın batıya intikal yollarını ve çeşitli alanlardan somut örneklerini belirtme Çağımız bilim dünyasında İslam toplumlarının konumunu, bilim ve teknik alanında müslümanların geri kalışını neden ve sonuçlarıyla analiz etme
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Genel bilim tarihi içerisinde İslam kültür coğrafyasının bilimsel yazın ve ürünlerini, buluş ve katkılarını kronolojik süreçte çeşitli bilim dallarından somut örneklerle açıklama |
|
Dersin İçeriği |
: |
İslam dini ve bilim arasındaki ilişki ve İslam kültür coğrafyasında bilimsel eğitim, metot ve kurumlarının tarihsel süreci. İslam kültür dünyasında bilimsel hareketliliğin kökenleri. İslam düşüncesinde bilim felsefesi. Bilim sınıflamaları; bilim dalları ve alanlarının ayrılması, uzmanlaşmalar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İslam kültür dünyasında bilimsel hareketliliğin kökenleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
2 |
İslam düşüncesinde bilim felsefesi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
3 |
Bilim sınıflamaları; bilim dalları ve alanlarının ayrılması, uzmanlaşmalar |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
4 |
Bilimsel eğitim ve kurumlar, Sanat ve Siyaset |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
5 |
Bilim yazını, Aritmetik, Cebir, Geometri gibi Matematik bilimleri ve teknolojisi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
6 |
Astronomi bilimleri, Fizik Bilimleri ve teknolojileri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
7 |
Kimya Bilimleri, Tıp Bilimleri ve teknolojileri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
8 |
Arasınav |
konu tekrarı |
Arasınav |
|
9 |
Biyoloji, Botanik, Zooloji ve Veterinerlik |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
10 |
Jeoloji ve Meteoroloji, Mineraloji, Haritacılık |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
11 |
İslam kültür coğrafyasının bilimsel yazın ve ürünlerinin Batı’ya intikali ve özümsenmesi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
12 |
İslam dünyasında bilimsel gelişme ve çalışmaların duraklaması |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
13 |
İslam dünyasında modernleşme çabaları |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
14 |
Günümüzdeki durum |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
15 |
Günümüzdeki durum |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Düz Anlatım |
|
16/17 |
Final |
konu tekrarı |
Final |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Bayraktar, Mehmet, İslamda Bilim ve Teknoloji Tarihi
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Sezgin, Fuat, İslamda Bilim ve Teknik
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
3 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
2 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
4 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
3 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
3 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
2 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
3 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
4 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
5 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
3 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
4 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
5 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
5 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
4 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
3 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
2 |
1 |
2 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
6 |
12 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
6 |
6 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
6 |
6 |
|
Toplam İş Yükü: | 54 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.16 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|