|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Güzel Kuran Okuma |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS303 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MUSTAFA ÖZTÜRK Öğr.Gör. MEHMET ÇALIŞKAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kur´an harflerini yapısal ve niteliksel özelliklerine uygun telaffuz edebilir. Kur´an-ı Kerim´i yüzünden tertil, tedvir ve hadr tarzlarında okuyabilme becerisi kazanır. Hulf, ibdâl, imâle, infirad, indirâc ve iskân konularını kavrar. Abese Sûresini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. Naziat Sûresini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. Necm Sûresini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. Zümer Sûresinin 53-58. ayetlerini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. Ayetül Kürsi, Amenerresulu, Haşr Suresi son iki ayet ve Nâs-Duha sûrelerini ezberden tertil tarzında uygulayabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Kur´an´ı sanatsal boyutta okuyabilme Kur´an-ı Kerim´den bazı pasajları ezberleme ve kıraat ilmine giriş. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kutsal metni kendine özgü kurallar çerçevesinde ve kendi fonetik özelliklerini esas alan bir tarzda okumak. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Yüzünden okuma (20. cüz). |
Ön okuma |
Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
|
2 |
Naziat Sûresinin ezberlenmesi. Harfler; mahreç ve sıfatları. |
Ön okuma |
Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
|
3 |
Yüzünden okuma (21. cüz). Tecvit konularının tekrarı. |
Ön okuma |
Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
|
4 |
Abese Sûresinin ezberlenmesi. Kıraat ilmi; tanımı, konusu, gayesi ve faydası. Kıraat ilmine ait bazı ıstılahlar: Hulf, ibdâl, imâle, infirad, indirâc, iskân. |
Ön okuma |
Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Göstcticeerip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
|
5 |
Zümer Sûresinin 53-58. âyetlerinin ezberlenmesi. |
Ön okuma |
Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
|
6 |
Yüzünden okuma (22. cüz). Kıraat ilmine ait bazı ıstılahlar: İskat, nakil, sekte, sıla, tağliz ve terkîk. |
Ön okuma |
Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
|
7 |
Necm Sûresinin ezberlenmesi . Kıraat imamları ve ravileri. |
Ön okuma |
Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
|
8 |
Ara Sınav |
Konu tekrarı |
Sözlü sınav |
|
9 |
Tecvid tahlilleri. |
Ön okuma |
Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
|
10 |
Kıraat ilmine dair Kurra tarafından örnek okuyuşlar. |
Ön okuma |
Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
|
11 |
Yüzünden okuma (23. cüz). |
Ön okuma |
Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
|
12 |
Ayetül Kürsi ve Amenerresulunun ezberlenmesi ve tahkik tarzında okunması. |
Ön okuma |
Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
|
13 |
Haşr Sûresinin son dört ayetinin ezberlenmesi ve tahkik tarzında okunması. |
Ön okuma |
Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
|
14 |
Bazı ayetlerin kıraat ilmine göre okunuşu. |
Ön okuma |
Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
|
15 |
Kısa sûrelerin tertil tarzında tekrarı (Nâs-Duhâ). Tekbir konusu, secde âyetleri ve dudak talimi. |
Ön okuma |
Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Konu tekrarı |
Sözlü sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
M.T.Okiç, Tefsir ve Hadisİlimlerinin Bazı Meseleleri, Nun Yay. Yay. İst. 1995
Hasan Basri Çantay, K. Hakim ve Meal-i Kerim, Y.Y. İst. trs.
Demirhan Ünlü, K.Kerim´in Tecvidi, TDV. Yay. Ankara 1993
Mehmet Çalışkan, Kıraat ve Tecvit (Ders Notu)
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
0 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
0 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
2 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
0 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
3 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
0 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
0 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
5 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
0 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
0 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
1 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
1 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
3 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
3 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
5 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 62 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|