|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sistematik Kelam II |
|
Dersin Kodu |
: |
IL 403 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Alt Aşama (Önlisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. İSMAİL YÜRÜK Doç.Dr. İSMAİL ŞIK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Dini inancın şekillenmesinde siyasi iktidarın fonksiyonunu kavrar ilk dönemlerde kader inancının nasıl anlaşıldığı, kader probleminin oluşumu, islam’da iyilik ve kötülük anlayışı ve dulist anlayışlar hakkında bilgi sahibi olur Peygamberlere olan ihtiyacı ve onların sıfatlarını tanımlar ve ifade eder Peygamberlerin görevlerini akli ve nakli delillerle birlikte tanımlar ve ifade eder Kutsal kitaplara ilişkin temel hususları bilir ve değerlendirir Kıyamet, kabir ve ahiret hayatına ilişkin konuları akli ve nakli delilleriyle tanır ve bunları değerlendirir Kur´an ve hadisler çerçevesinde metafizik alemin özelliklerini öğrenir,
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Peygamberlerin gönderiliş amacını anlamak, onların vasıflarını tanımak, masum olup olmadıklarını bilmek, evrensel mesajlarını kavramak, ilk yaratılış ve canlı organizmanın oluşumu konusundaki nazariyeleri anlamak ve bunları kritize etmek, ahiretin gerekliliği ve Kur´an ve hadisler çerçevesinde metafizik alemin özelliklerini bilmek, yeniden dirilişin imkanını ortaya koymak, |
|
Dersin İçeriği |
: |
Peygamberlik, peygamberlerin sıfatları, gerekliliği ve görevleri, Mu´cize ve şartları, Peygamberlerin günah işleyip işlemeyeceği konusu, ilk yaratılış, ruhun anlamları,ruh-beden ilişkisi, Ölümden sonra diriliş, ahiret hayatı ve evreleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Nübüvvet müessesesi, İnsanların vahiy ve peygamberlik müessesesine ihtiyacı |
Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar |
Anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
2 |
Vahiy ve şekilleri |
Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar |
Anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
3 |
Mu´cize deyimi ve şartları |
Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar |
Anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
4 |
Peygamberlerin sıfatları |
Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar |
Anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
5 |
Peygamberlikte ismet
|
Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar |
Anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
6 |
Son Peygamber Hz. Muhammed’in Peygamberliği ve Cihanşümulluğu |
Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar |
Anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
7 |
Ahiret hayatı
Yaratılış ve diriliş
|
Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar |
Anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
8 |
Ara sınav |
Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar |
Yazılı sınav |
|
9 |
Yaratılış Nazariyeleri, atomculuk ve Demokrit, Darvinizm
İslam filozofları vesudur nazariyesi
|
Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar |
Anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
10 |
Kur’an’da yaratılış şekilleri
|
Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar |
Anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
11 |
Ölüm ve Ecel |
Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar |
Anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
12 |
Ruh-Beden ilişkisi |
Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar |
Anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
13 |
Tekrar yaratılış ve gerekliliği
|
Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar |
Anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
14 |
İmamet ve siyaset
|
Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar |
Anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
15 |
Mehdilik ve müceddidlik |
Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar |
Anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
16/17 |
Final sınavı |
Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Emrullah Yüksel, Sistematik Kelam, İz Yay.,İst. 2005
(Komisyon), Kelam El Kitabı, (Editör: Şaban Ali Düzgün), Grafiker Yay., Ankara 2012
Şerafeddin Gölcük-Süleyman Toprak, Kelam, Selçuk Üniversitesi Yay., Konya 1988
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
2 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
4 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
1 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
0 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
2 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
5 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
2 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
2 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
5 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
1 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
0 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
3 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
4 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
2 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
2 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
8 |
8 |
|
Toplam İş Yükü: | 74 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|