|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sistematik Kelam 1 |
|
Dersin Kodu |
: |
IL 306 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. İSMAİL YÜRÜK Doç.Dr. İSMAİL ŞIK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İslam Düşüncesi üzerine bilgi sahibi olur İslam inançlarını akli ve nakli veriler ışığında değerlendirir Tanrının varlığı, birliği ve zati- subuti sıfatlarını tanır ve değerlendirir Tanrının fiili ve haberi sıfatlarını öğrenir İnsanın irade sahibi bir varlık olduğunu, Tanrı iradesi ile insanın iradesini değerlendirir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tevhidin anlamını kavramak, Allah’ın varlığı ve birliğini akli delillerle isbat etmek, Allah’ın zati ve subuti sıfatlarını kur’an ve hadisler çerçevesinde bilmek, Tanrı ve yaratılmışlar arasındaki ilişkiyi anlamak, ilk dönemlerde kader inancının nasıl anlaşıldığı, kader probleminin oluşumu, islam’da iyilik ve kötülük anlayışı ve dulist anlayışlar hakkında bilgi sahibi olmak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kelâm ilminin konuları, Tevhid inancı, Allah’ın bilinmesi, varlığının delilleri, konuyla ilgili delillerin değerlendirilmesi, Allah’ın zati, subuti ve haberi sıfatları, Allah´ın ahirette görülüp görülemiyeceği, kaza-kader konusu ve insanın irade hürriyeti, Allah ve Âlem, Allah ve İnsan ilişkisi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tanrı inancının oluşumu |
Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar |
Anlatım, Tartışma, soru-cevap |
|
2 |
Tanrının varlığının delilleri
Ontolojik ve kozmolojik deliller |
Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar |
Anlatım, Tartışma, soru-cevap |
|
3 |
Teleolojik deliller
Batı felsefesinde Tanrının varlığının delilleri
|
Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar |
Anlatım, Tartışma, soru-cevap |
|
4 |
Allahın Sıfatları (Zati Sıfatlar)
Kıdem, Beka, Vahdaniyet... |
Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar |
Anlatım, Tartışma, soru-cevap |
|
5 |
Allahın Sıfatları(Subuti Sıfatlar)
Hayat, İlim, Sem´, Basar, İrade, Kudret, Kelam sıfatları |
Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar |
Anlatım, Tartışma, soru-cevap |
|
6 |
Yaratma sıfatı
Allah´ın görülmesi |
Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar |
Anlatım, Tartışma, soru-cevap |
|
7 |
Haberi Sıfatlar |
Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar |
Anlatım, Tartışma, soru-cevap |
|
8 |
Ara sınav |
Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Kaza ve Kader |
Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar |
Anlatım, Tartışma, soru-cevap |
|
10 |
İnsan İradesi ve Hürriyeti |
Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar |
Anlatım, Tartışma, soru-cevap |
|
11 |
Hayır-şer, hidayet-dalalet
Hikmet-illet kavramları
|
Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar |
Anlatım, Tartışma, soru-cevap |
|
12 |
Salah-Aslah meselesi (insan için en hayırlı olanın yaratılması) |
Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar |
Anlatım, Tartışma, soru-cevap |
|
13 |
Hüsün-kubuh sorunu ( iyi ve kötünün akliliği) |
Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar |
Anlatım, Tartışma, soru-cevap |
|
14 |
Allah´ın Fiillerinde Hikmet-illet meselesi ve
İnsanın güç yetirilemeyecek şeylerle sorumlu tutulması
|
Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar |
Anlatım, Tartışma, soru-cevap |
|
15 |
Ecel ve Rızık
|
Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar |
Anlatım, Tartışma, soru-cevap |
|
16/17 |
Final sınavı |
Konuyla İlgili Makale ve Kitaplar |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
(Komisyon), Kelam El Kitabı,(editör: Şaban Ali Düzgün), Grafiker Yay., Ank. 2012
Bekir Topaloğlu, Allah´ın Varlığı, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara 2001
Emrullah Yüksel, Sistematik Kelam, İz Yay.,İst. 2005
Mevlut Ozler, İslam Düşüncesinde Tevhid, Nun Yayıncılık, İstanbul 1995
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
2 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
3 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
1 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
2 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
1 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
3 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
1 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
1 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
2 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
3 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
3 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
0 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
2 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
2 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
1 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
3 |
3 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 62 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|