|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İslam Hukuk Usulü |
|
Dersin Kodu |
: |
IL 304 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. NASİ ASLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1.Yorum bilimine dair temel kuramları tanıyıp analiz edebilmeleri. 2.Dini metinlerdeki emir ve yasaklara sonuç bağlayabilme melkesi kazanma. 3.Dini nassların genel ve tikelini tanıyarak sınırlandırcı ve kapsayıcı hükümler hakkında bilgi sahibi olmak. 4.Kapalıllık va açıklık yönünden dini metinleri değerlendirip delalet derecesini tanıyabilme ve delalet şekillerini değerlendirebilme. 5.Dinin gözettiği temel gayeleri idrak ederek yeni problemleri bu bağlamda yorumlayabilmek. 6. İctihad kurumunu tanıyarak yeni yorumlar yapabilecek dinamizme sahip olmak. İbadet kavramını ve ibadetlerin amacını açıklar, ibadetlerin yapılışını anlatır ve gösterir İbadetlerin erkân ve şartlarını açıklar. ibadetlerin teşri kılınmasındaki maksat ve hikmetler hakkında bilgi edinir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
kaynaklardan hüküm elde etme yolları hakkında bilgi ve beceri kazanır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
islam hukuk usul konuları ele alınacak. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
ilahiyat fakültesi sınıfları |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Vaz´ olunduğu mana bakımından lafızlar. Hâs. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
2 |
Genellik ifade eden lafızlar. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
3 |
Kulllanıldığı mana bakımından lafızlar. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
4 |
Manaya delaletinin açıklığı bakımından lafızlar.Zahir, nass. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
5 |
Müfesser, muhkem. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
6 |
Kapalılık bakımından lafızlar. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
7 |
manaya delaletinin şekli bakımından lafızlar. İbarenin delaleti. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
8 |
Vize sınavları. |
Konunun tekrarı |
yazılı sınav |
|
9 |
İşaretin delaleti, Nassın , iktizanın delaleti. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
10 |
hükümlerin gayeleri. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
11 |
Tearüz. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
12 |
Nasih ve mensuh. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
13 |
ictihat ve taklid. |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
14 |
Telfik te´vil ve diğer meseleler |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
15 |
Telfik te´vil ve diğer meseleler |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
yüz yüze |
|
16/17 |
Final sınavları |
Konunun tekrarı |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Tahir b. Âşur, İslamHukuk İlminin Esasları, TDV,
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Ebu Zehra, İslam Hukuku Metodolajisi
A. Zeydan, el- Veciz
Fahrettin Atar, Fıkıh Usulü.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
4 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
1 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
0 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
1 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
2 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
0 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
2 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
1 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
1 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
1 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
2 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
3 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
1 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
2 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
1 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 62 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|