|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Türk-islam Sanatları Tarih |
|
Dersin Kodu |
: |
IL 218 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. M.GÖZDE RAMAZANOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1.Kültür varlığı eserlerin kültürün maddi simgeleri olduğunu bilmek ve gerekçeleriyle ifade etmek 2.Türk sanatı tarihi kapsamına giren eserlerin dönemlerini ayırt etmek ve uygun terminolojiyi kullanarak açıklamak 3.Farklı yapı tiplerini tanımak ve sınıflandırmak, 4.Mimari ve bezemede dönemsel özellikleri tanımak 5.Türk tezyini sanatlarını teknikleri ve isimleriyle tanımak 6. Mimari eserde dönem eki vb. farklı özellikleri saptamak ve sorgulamak 7.İlk kez gördüğü eserin, mimari ve bezemesindeki teknik-sanatsal özelliklerine bakarak dönemini belirlemek 8.Mimari-sanatsal ürünü ortaya koyan ortamla bağlantısını hatırlamak, eserleri oluşturan maddi ve düşünsel arkaplanın önemini bilmek.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Genel amaç, Türklerin İslamyeti kabullerinden sonra ortaya koydukları eserleri; yaşam çevresinin, toplumsal-ekonomik koşulların sanat ürünlerine etkisinin, eserlerin kültürün maddi kalıntıları olduklarınının kavranıp, kronolojik olarak üslupların anlaşılmasıdır. Öğrencide estetik duygunun gelişmesi; sorgulama ve karşılaştırma yapabilmesi beklenir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Türklerin İslamiyeti kabul etmelerinden sonraki dönemde üretmiş oldukları mimarlığın ve sanatın tarihi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi Teknik Donanımlı Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sanatın temel kavramları |
|
Düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Temel sanatsal- teknik terimler ve kavramlar (terminolojiye giriş) |
okuma (dersin konusuyla ilgili makale) |
Düz anlatım, yapısal örnekler, gösterim |
|
3 |
Temel mimari terimler, uygulama teknikleri, kavramlar (terminolojiye giriş) |
okuma (dersin konusuyla ilgili makale) |
Düz anlatım, örnekleme, gösterim |
|
4 |
Yapı türleri, işlevleri ve bölümleri |
okuma (dersin konusuyla ilgili makale) |
Düz anlatım, yapısal örnekler, gösterim |
|
5 |
Yapı türleri, işlevleri, bölümleri ve külliye kavramı |
okuma (dersin konusuyla ilgili makale) |
Örneklerle anlatım, gösterim |
|
6 |
Orta Asya´da Türk mimarlığı ve sanatı |
okuma (dersin konusuyla ilgili makale) |
Örneklerle anlatım, gösterim, tartışma |
|
7 |
Anadolu Selçukluları mimarlığı ve sanatı |
okuma (dersin konusuyla ilgili makale) |
Örneklerle anlatım, gösterim, tartışma |
|
8 |
sınav |
sınav için çalışma |
Klasik sınav |
|
9 |
Osmanlı mimarlığı ve sanatı (Erken Dönem) |
okuma (dersin konusuyla ilgili makale) |
Örneklerle anlatım, gösterim, tartışma |
|
10 |
Osmanlı mimarlığı ve sanatı (Klasik dönem) |
okuma (dersin konusuyla ilgili makale) |
Örneklerle anlatım, gösterim, tartışma |
|
11 |
Osmanlı mimarlığı ve sanatı (Klasik dönem- Mimar Sinan, mimarlığı ve bezemesi) |
okuma (dersin konusuyla ilgili makale) |
Örneklerle anlatım, gösterim, tartışma |
|
12 |
Osmanlı mimarlığı ve sanatı (Geç dönem) |
okuma (dersin konusuyla ilgili makale) |
Örneklerle anlatım, gösterim, tartışma |
|
13 |
Teknik gezi (kent içi) |
okuma (dersin konusuyla ilgili makale) |
Tartışma, analiz ve sentez |
|
14 |
Bezeme- tezyini sanatlar (çini, kalemişi, malakari, kündekari, ahşap-taş metal) |
okuma (dersin konusuyla ilgili makale) |
Örneklerle gösterim, düz anlatım, tartışma |
|
15 |
Kitap sanatları (cilt, minyatür, ebru, tezhip) |
okuma (dersin konusuyla ilgili makale) |
Örneklerle gösterim, düz anlatım, tartışma |
|
16/17 |
Sınav |
sınav için çalışma |
Klasik sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Hattsein, M., Islam Art and Architecture;
Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi ilgili maddeleri,
Ramazanoğlu, G., Orta Asya´da Türk Mimarlığı, Kültür Bakanlığı Yay, 1998, Ankara
Aslanapa, O., Türk Sanatı, 1974;
Aslanapa, O., Osmanlı Devri Mimarisi, 1986:
Grabar, O. İslam Sanatının Oluşumu, 1988, İstanbul;
İslam Ansiklopedisi (DİA) ilgili maddeleri,
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
1 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
2 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
3 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
0 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
0 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
0 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
0 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
5 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
0 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
0 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
0 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
5 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
2 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
0 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
0 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
1 |
13 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 44 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 1.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|