Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Mantık

Dersin Kodu : IL 217

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. HASAN AKKANAT

Dersin Öğrenme Kazanımları : Doğru ve tutarlı akıl yürütme ile yanlış ve çelişkili akılyürütme arasındaki farkların teorik düzeyde bilinmesi ve doğru-tutarlı akılyürütmenin günlük hayatta ve bilimlerde pratik olarak uygulanması.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : IL 211 İlkçağ Felsefesi Tarihi

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : yok

Dersin Amacı : Bilimsel anlamda doğru ve sistemli düşünmeyi kavramak

Dersin İçeriği : Doğru, tutarlı, geçerli akılyürütmenin koşullarının, bilimlerde kullanılan akılyürütme biçimlerinin ne ve nasıl olduğunun ve bilimsel düşünme mantığının kavratılması. Aristoteles mantığı, özellikleri, İslam düşüncesine transferi. Farabi, İbn Sina, Gazali, İbn Ruşd ve diğer İslam filozoflarının mantık düşünceleri.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Niçin Mantık? Düşünme aktivitesinde Mantık, Felsefe, Bilim ve Din. Anahatlarıyla Mantık (s.11-30), Prof.Dr. Necip Taylan. yüzyüze (tartışma)
2 Kısa Mantık tarihçesi ve Aristotelesçi karakteri. Klasik Mantık, (s.1-15) Prof. Dr. Necati Öner; Anahatlarıyla Mantık, (s.33-86) N.T.; Anahatlarıyla Mantık, (s.11-50) Prof.Dr. İbrahim Çapak. yüzyüze (anlatım)
3 Mantık´ın Muhtevası: Kavram, önerme ve akılyürütme. Anahatlarıyla Mantık, (s.95-115) N.T. yüzyüze (anlatım)
4 Kavramların yapısı, delaletleri, birbiyleriyle ilişkisi ve beş tümel. Klasik Mantık, (s.16-34) N.Ö.; Anahatlarıyla Mantık (115-153) N.T.; Anahatlarıyla Mantık (52-93) İ.Ç. yüzyüze (anlatım)
5 Tarif teorisi: Tanım ve Betim Klasik Mantık, (s.36-44) N.Ö.; Anahatlarıyla Mantık (154-163) N.T.; Anahatlarıyla Mantık (93-113) İ.Ç. yüzyüze (anlatım)
6 Önermelerin yapısı, terimlerden nasıl meydana geldiği ve önerme çeşitleri. Klasik Mantık, (s.45-72) N.Ö.; Anahatlarıyla Mantık (163-182) N.T.; Anahatlarıyla Mantık (113-139) İ.Ç. yüzyüze (anlatım)
7 Önermeler arası ilişkiler ve modalite Klasik Mantık, (s.92-104) N.Ö.; Anahatlarıyla Mantık (139-150) İ.Ç. yüzyüze (anlatım)
8 I. Arasınav Önceki konuların gözden geçirilmesi yazılı sınav
9 Akılyürütme, içeriği ve çeşitleri: Tümevarım, tümdengelim ve analoji. Anahatlarıyla Mantık (191-206) N.T.; Anahatlarıyla Mantık (151-184) İ.Ç. yüzyüze (anlatım)
10 Tümdengelimin (kıyas) yapısı ve dört şekil. Anahatlarıyla Mantık (191-206) N.T.; Anahatlarıyla Mantık (151-184) İ.Ç. yüzyüze (anlatım)
11 Diğer kıyas şekilleri Klasik Mantık (132-182) N.Ö. yüzyüze (anlatım)
12 Beş sanat: Burhan, cedel, hıtabe, şiir, safsata Klasik Mantık (181-187) N.Ö.; Anahatlarıyla Mantık (207-230) N.T; Anahatlarıyla Mantık (200-216) İ.Ç. yüzyüze (anlatım)
13 Çeşitli kitap ve gazelerden akılyürütme örnekleri. Çeşitli bilimsel kitap ve makaleler yüzyüze (tartışma)
14 Ebheri´nin Mantık´a giriş niteliğindeki İsaguci kitabının (Arapça) Okutulması İsagoci (s.53-87), Ebheri. yüzyüze (okuma ve tartışma)
15 İbn Sina, Farabi ve diğer mantıkçıların kitaplarından (Arapça) örnekler. Mantığa Giriş, Prof.Dr. Ali Durusoy yüzyüze (okuma ve tartışma)
16/17 Final Sınavı Önceki konuların gözden geçirilmesi yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Mantığa Giriş, Prof.Dr. Ali Durusoy
 Klasik Mantık, Prof.Dr. Necati Öner
 Klasik Mantık, Prof.Dr. İbrahim Emiroğlu.
 Anahatlarıyla Mantık, Prof.Dr. İbrahim Çapak
 İsagoci, Esiruddin el-Ebheri
Diğer Kaynaklar  Gelenbevi´nin Mantık Anlayışı, Prof.Dr. Abdulkuddüs Bingöl
 Epistemik Mantık Üzerine Bir Araştırma, Prof.Dr. Teo Grünberg
 Mantık Felsefesi, Prof.Dr. İsmail Köz
 Mi´yar-ı Sedat, Ahmet Cevdet Paşa
 Mantık, A. Kadir Çüçen
 Felsefe ve Felsefi Mantık Yazıları, Teo Grünberg
 Mantık Yanlışları, Prof.Dr. İbrahim Emiroğlu
 Farabi ve İbn Sina´da Kavram Anlayışı, Prof.Dr. Naci Bolay
 İbn Sina Mantığında Önermeler, Prof.Dr. Naci Bolay
 Klasik Mantık´ın Tanım Teorisi, Prof.Dr. Abdulkuddüs Bingöl
 Fransız Sosyoloji Okuluna Göre Mantığın Menşei Problemi, Prof.Dr.Necati Öner
 Mantık Metinleri I-II, Kudret Büyükcoşkun
 Temel Mantık, Prof.Dr. Şafak Ural
 Anlam Kavramı Üzerine Bir Deneme, Prof.Dr. Teo Grünberg


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 2
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 0
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 3
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 0
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 3
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 5
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 3
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 3
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 3
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 5
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 1
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 5
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 4
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 3
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 0
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 2 4 8
Toplam İş Yükü: 54
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.16
Dersin AKTS Kredisi: 2