|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Kelam Tarihi |
|
Dersin Kodu |
: |
IL 210 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. İSMAİL YÜRÜK Doç.Dr. İSMAİL ŞIK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Din bilimleri arasında Kelam ilminin yerini, kelamı ve konularını kavrar Kelam ilminin ortaya çıkışından önceki fikri ve siyasi hareketleri öğrenir Kelam ilminin geçirdiği dönemi ve özelliklerini bilir Kelamın başlangıç ve gelişme sürecinde kelamcıların önde gelen isimlerini tanır Kelam ilminin ortaya çıkışı ve gelişim süreci hakkında bilgi sahibi olur Felsefi kelam geleneğinin başlangıcı ve gelişim süreciyle birlikte temsilcilerini ve kelami görüşlerini öğrenir Batı felsefesinde yeni cereyanları ve kelamcıların bunlar karşısındaki tutumunu bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Din bilimleri arasında Kelam ilminin yerini, kelamı ve konularını kavramak, İnanç konularını anlama ve yorumlama kabiliyeti kazanmak, Kelam ilminin ortaya çıkışı ve gelişim süreci hakkında bilgi sahibi olmak, Kelamın başlangıç ve gelişme sürecinde kelamcıların önde gelen isimlerini tanımak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kelamın tanımı, alanı ve amaçları, imanın oluşum süreci, imandan kelama geçiş, mütekaddimun ve müteahhirun kelam anlayışları, ilk dönem ve sonraki dönem kaynakları, felsefi metodun kelama aktarılmasından sonraki çalışmalar.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Akaid ve kelam ilişkisi; tanımları, ayrıştığı noktalar
|
ilgili konuları okuma |
Anlatım, soru-cevap |
|
2 |
Kelamın Konusu, gayesi ve diğer ilimlerle olan bağlantısı |
ilgili konuları okuma |
Anlatım, soru-cevap |
|
3 |
Kelamın doğuşuna etki eden faktörler |
Konuyla ilgili makale ve kitaplar |
Anlatım, soru-cevap |
|
4 |
Hz. Peygamber sonrası İslam toplumunda sosyal, kültürel ve siyasi yapı |
Konuyla ilgili makale ve kitaplar |
Anlatım, soru-cevap |
|
5 |
İlk ihtilaflar, Hâricilik, Kaderiyye, Cebriyye,Mürci´e Şia |
Konuyla ilgili makale ve kitaplar |
Anlatım, soru-cevap |
|
6 |
Kelamın doğuşu ve Mu´tezile´nin ortaya çıkışı |
Konuyla ilgili makale ve kitaplar |
Anlatım, soru-cevap |
|
7 |
Genel hatlarıyla Ehl-i sünnet düşüncesi |
Konuyla ilgili makale ve kitaplar |
Anlatım, soru-cevap |
|
8 |
Ara sınav |
Konuyla ilgili makale ve kitaplar |
Yazılı sınav |
|
9 |
Eş´ari´den önceki Kelam alimleri
ve dönemin özellikleri |
Konuyla ilgili makale ve kitaplar |
Anlatım, soru-cevap |
|
10 |
Eşarî ve Eşarîlik, Eşariliğin başlıca temsilcileri |
Konuyla ilgili makale ve kitaplar |
Anlatım, soru-cevap |
|
11 |
İmam Maturidi ve Maturidilik, Maturidiliğin başlıca temsilcileri |
Konuyla ilgili makale ve kitaplar |
Anlatım, soru-cevap |
|
12 |
Gazali sonrası kelam ve dönemin özellikleri |
Konuyla ilgili makale ve kitaplar |
Anlatım, soru-cevap |
|
13 |
Felsefi kelam geleneğinin ortaya çıkışı ve temsilcileri
|
Konuyla ilgili makale ve kitaplar |
Anlatım, soru-cevap |
|
14 |
Osmanlı dönemi kelamcıları ve eserleri |
Konuyla ilgili makale ve kitaplar |
Anlatım, soru-cevap |
|
15 |
Yeni Kelam ilmi dönemi, temsilcileri, eserleri, temel kelami görüşleri |
Konuyla ilgili makale ve kitaplar |
Anlatım, soru-cevap |
|
16/17 |
Final sınavı |
Konuyla ilgili makale ve kitaplar |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Murat Serdar,Kelam Tarihi, Afşar Matbaacılık, Kayseri 2012
A.Saim Kılavuz, İslam Akaid ve Kelama Giriş, Ensar Yay. , İstanbul 2004
Şerafeddin Gölcük, Kelam Tarihi, Kitap Dünyası Yay., Konya 2009
Bekir Topaloğlu, Kelam İlmi, Damla Yay., 1985
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
4 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
1 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
3 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
0 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
3 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
2 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
1 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
3 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
1 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
1 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
3 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
2 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
2 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
4 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
0 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
3 |
3 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 62 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|