|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İslam Tarihi III |
|
Dersin Kodu |
: |
IL 209 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. MEHMET HERKİLOĞLU Doç.Dr. FATİH YAHYA AYAZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Türkler´in İslâma girişi hakkında bilgi sahibi olur İslam coğrafyasında kurulan ilk Türk devletlerini tanır Türklerin İslam tarihindeki konumunu anlamak İlk Müslüman-Türk devletlerinin İslam Medeniyetine Katkılarını bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İlk Türk-İslam devletleri hakkında temel bilgilere sahip olmak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Türkler´in İslâmla tanışması, ilk Türk-İslam devletleri, Karahanlılar, Gazneliler, Selçuklular, Anadolu´daki büyük beylikler, Memlükler ve Osmanlılar, Selçuklu, Memlük ve Osmanlı Müesseseleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Türkler ve İslamiyet; Emevîler ve Abbasîler Döneminde Türk-İslam İlişkileri |
Nesimi Yazıcı, İlk Türk-İslâm Devletleri Tarihi, s. 29-74 |
Anlatım+Sorularla Yönlendirme |
|
2 |
İlk Müslüman-Türk Devletleri: Tolunoğulları, İhşidîler |
Nesimi Yazıcı, İlk Türk-İslâm Devletleri Tarihi, s. 75-110 |
Anlatım+Sorularla Yönlendirme |
|
3 |
Karahanlılar, Gazneliler |
Nesimi Yazıcı, İlk Türk-İslâm Devletleri Tarihi, s. 130-204 |
Anlatım+Sorularla Yönlendirme |
|
4 |
Selçuklular |
Nesimi Yazıcı, İlk Türk-İslâm Devletleri Tarihi, s. 205-239 |
Anlatım+Sorularla Yönlendirme |
|
5 |
Türkiye (Anadolu) Selçukluları) |
Nesimi Yazıcı, İlk Türk-İslâm Devletleri Tarihi, s. 264-292 |
Anlatım+Sorularla Yönlendirme |
|
6 |
Selçuklular: Müesseseler |
Osman Çetin, Türk-İslâm Devletleri Tarihi, s. 283-335 |
Anlatım+Sorularla Yönlendirme |
|
7 |
Anahatlarıyla Anadolu´da kurulan beylikler |
DİA ilgili maddeler |
Anlatım+Sorularla Yönlendirme |
|
8 |
ara sınav |
sınav |
yazılı |
|
9 |
Memlükler (Türk Memlükler) |
İsmail Yiğit, İslâm Tarihi (Memlûkler), VII, 9-94 |
Yazılı+Anlatım+Sorularla Yönlendirme |
|
10 |
Memlükler (Çerkez Memlükler) |
İsmail Yiğit, İslâm Tarihi (Memlûkler), VII, 95-137 |
Anlatım+Sorularla Yönlendirme |
|
11 |
Memlükler: Müesseseler |
İsmail Yiğit, İslâm Tarihi (Memlûkler), VII, 179-221 |
Anlatım+Sorularla Yönlendirme |
|
12 |
Osmanlılar (Kuruluştan İstanbul´un Fethi´ne kadar) |
DİA, "Osmanlılar" mad. |
Anlatım+Sorularla Yönlendirme |
|
13 |
Osmanlılar (İstanbul´un Fethi´nden yıkılışa kadar) |
DİA, "Osmanlılar" mad. |
Anlatım+Sorularla Yönlendirme |
|
14 |
Osmanlılar: Müesseseler |
DİA, "Osmanlılar" mad. |
Anlatım+Sorularla Yönlendirme |
|
15 |
Müslüman Türk Devletlerinde Bilim ve Sanat |
Oktay Aslanapa, Türk Sanatı ve DİA ilgili maddeler |
Anlatım+Sorularla Yönlendirme |
|
16/17 |
Sınav |
sınav |
yazılı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1) Yazıcı, Nesimi (2007): İlk Türk-İslâm Devletleri Tarihi, Ankara: Diyanet Vakfı Yay.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
2)Yıldız, Hakkı Dursun: İslamiyet ve Türkler, İstanbul: Çağrı Yay. 3) Merçil, Erdoğan (1997): Müslüman Türk Devletleri Tarihi, Ankara: T.T.K.
4) Turan, Osman (2000): Selçuklular Tarihi ve Türk- İslam Medeniyeti
5) İnalcık, Halil (1996): Osmanlı İmparatorluğu, İstanbul: Eren Yayıncılık.
6) Brockelmann, Carl (1992): İslam Ulusları ve Devletleri Tarihi, Ankara: T.T.K
7) Şeşen, Ramazan (2001): İslam Coğrafyacılarına Göre Türkler ve Türk Ülkeleri, Ankara: T.T.K 8) Yiğit, İsmail (2008): Memlükler, İstanbul: Kayıhan Yayınları
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
1 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
3 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
5 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
5 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
1 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
3 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
1 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
4 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
1 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
3 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
1 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
3 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
4 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
4 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
1 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
4 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
8 |
8 |
|
Toplam İş Yükü: | 72 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|