|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Kuran Okuma Ve Tecvid |
|
Dersin Kodu |
: |
IL 125 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MUSTAFA ÖZTÜRK Öğr.Gör. MEHMET ÇALIŞKAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kur´an harflerini yapısal özellikleriyle telaffuz edebilir Med, izhâr, ihfa ve idğam gibi Kur´an okuma kurallarını kavrar. Yasin Sûresini tedvir tarzında okuyacak şekilde ezberler. Namaz duaları (Sübhaneke-Kunut), namaz sûrelerini (Nâs-Duha), Bakara Sûresi 255; 285-286. ayetlerini, Haşr Sûresi 21-24. ayetlerini ezberden sunabilir. Kur´an-ı Kerim´i yüzünden tedvir tarzında okuyabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Kur´an okuyabilme ve bazı pasajları ezberleme yeteneğinin geliştirilmesi. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kutsal metni kendine özgü kurallar çerçevesinde ve kendi fonetik özelliklerini esas alan bir tarzda okumak. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Yüzünden Okuma (Arâf sûresi). Namaz dualarının talimi. Yâsîn sûresinin tilaveti (1 sayfa). Tecvidin lüzumu, tanımı, konusu, gayesi ve hükmü. Harfler ve çeşitleri. |
Ön okuma |
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
|
2 |
Yüzünden Okuma (Arâf sûresi).Nas-Zilzal Sûrelerinin talimi.Harflerin çıkış yerleri. |
Ön okuma |
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
|
3 |
Yüzünden Okuma (Arâf sûresi)). Yâsîn sûresinin tilaveti (2. sayfa). Harflerin sıfatları. |
Ön okuma |
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
|
4 |
Yüzünden okuma (Arâf sûresi)). Yâsîn sûresinin tilaveti (3. sayfa). Terkip halindeki harflerin telaffuzu. |
Ön okuma |
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
|
5 |
Yüzünden okuma (Arâf sûresi). Harflerin uzatılması; med ve çeşitleri. |
Ön okuma |
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
|
6 |
Yüzünden okuma (Enfal sûresi). Beyyine Sûresinin tahkik tarzında tilaveti.İzhâr; tanımı ve çeşitleri. |
Ön okuma |
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
|
7 |
Yâsîn sûresinin tilaveti (4. sayfa). İdğam; tanımı, unsurları, şartları, kısımları, çeşitleri. |
Ön okuma |
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
|
8 |
Ara sınav |
|
|
|
9 |
Tecvid tahlilleri. |
Ön okuma |
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
|
10 |
Yüzünden okuma (Enfal sûresi). Yâsîn sûresinin tilaveti (5. sayfa).İhfâ; tanımı ve çeşitleri. |
Ön okuma |
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
|
11 |
Yüzünden okuma (Tevbe sûresi).Kadir ve Alak Sûrelerinin tahkik tarzında tilaveti. İklâb konusu. |
Ön okuma |
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
|
12 |
Yüzünden okuma (Tevbe sûresi). Yâsîn sûresinin tilaveti (6. sayfa).Sekte ve hâ-i sekte. |
Ön okuma |
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
|
13 |
Yüzünden okuma (Tevbe sûresi). Bakara Sûresi 255; 285-286. ayetlerinin tahkik tarzında tilaveti. Ra harfinin okunuşu. |
Ön okuma |
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
|
14 |
Yüzünden okuma (Tevbe sûresi). Haşr Sûresi 21-24. ayetleri ayetlerinin tahkik tarzında tilaveti. Tin ve İnşirah Sûrelerinin tahkik tarzında tilaveti. Lafza-i Celâlin okunuşu. |
Ön okuma |
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
|
15 |
Harflerin vurgulu okunuşu; kalkale. |
Ön okuma |
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
İsmail Karaçam, K.K´in Okunma Kaideleri, İfav Yay. İst. 1991
Nihat Temel, Kıraat ve Tecvit Istılahları, MÜİFV. Yay. İst. 1997
Demirhan Ünlü, Kuran-ı K. Tecvidi, TDV.Yay. Ankara 1993
Mehmet Çalışkan, Tecvit Notları
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
0 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
0 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
0 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
0 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
3 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
1 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
0 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
2 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
0 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
0 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
1 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
1 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
2 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
2 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
5 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
4 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 75 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|