Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Kuran Okuma Ve Tecvid

Dersin Kodu : IL 125

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. MUSTAFA ÖZTÜRK
Öğr.Gör. MEHMET ÇALIŞKAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Kur´an harflerini yapısal özellikleriyle telaffuz edebilir
Med, izhâr, ihfa ve idğam gibi Kur´an okuma kurallarını kavrar.
Yasin Sûresini tedvir tarzında okuyacak şekilde ezberler.
Namaz duaları (Sübhaneke-Kunut), namaz sûrelerini (Nâs-Duha), Bakara Sûresi 255; 285-286. ayetlerini, Haşr Sûresi 21-24. ayetlerini ezberden sunabilir.
Kur´an-ı Kerim´i yüzünden tedvir tarzında okuyabilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Kur´an okuyabilme ve bazı pasajları ezberleme yeteneğinin geliştirilmesi.

Dersin İçeriği : Kutsal metni kendine özgü kurallar çerçevesinde ve kendi fonetik özelliklerini esas alan bir tarzda okumak.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Yüzünden Okuma (Arâf sûresi). Namaz dualarının talimi. Yâsîn sûresinin tilaveti (1 sayfa). Tecvidin lüzumu, tanımı, konusu, gayesi ve hükmü. Harfler ve çeşitleri. Ön okuma Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
2 Yüzünden Okuma (Arâf sûresi).Nas-Zilzal Sûrelerinin talimi.Harflerin çıkış yerleri. Ön okuma Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
3 Yüzünden Okuma (Arâf sûresi)). Yâsîn sûresinin tilaveti (2. sayfa). Harflerin sıfatları. Ön okuma Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
4 Yüzünden okuma (Arâf sûresi)). Yâsîn sûresinin tilaveti (3. sayfa). Terkip halindeki harflerin telaffuzu. Ön okuma Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
5 Yüzünden okuma (Arâf sûresi). Harflerin uzatılması; med ve çeşitleri. Ön okuma Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
6 Yüzünden okuma (Enfal sûresi). Beyyine Sûresinin tahkik tarzında tilaveti.İzhâr; tanımı ve çeşitleri. Ön okuma Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
7 Yâsîn sûresinin tilaveti (4. sayfa). İdğam; tanımı, unsurları, şartları, kısımları, çeşitleri. Ön okuma Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
8 Ara sınav
9 Tecvid tahlilleri. Ön okuma Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
10 Yüzünden okuma (Enfal sûresi). Yâsîn sûresinin tilaveti (5. sayfa).İhfâ; tanımı ve çeşitleri. Ön okuma Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
11 Yüzünden okuma (Tevbe sûresi).Kadir ve Alak Sûrelerinin tahkik tarzında tilaveti. İklâb konusu. Ön okuma Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
12 Yüzünden okuma (Tevbe sûresi). Yâsîn sûresinin tilaveti (6. sayfa).Sekte ve hâ-i sekte. Ön okuma Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
13 Yüzünden okuma (Tevbe sûresi). Bakara Sûresi 255; 285-286. ayetlerinin tahkik tarzında tilaveti. Ra harfinin okunuşu. Ön okuma Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
14 Yüzünden okuma (Tevbe sûresi). Haşr Sûresi 21-24. ayetleri ayetlerinin tahkik tarzında tilaveti. Tin ve İnşirah Sûrelerinin tahkik tarzında tilaveti. Lafza-i Celâlin okunuşu. Ön okuma Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
15 Harflerin vurgulu okunuşu; kalkale. Ön okuma Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
16/17 Final sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  İsmail Karaçam, K.K´in Okunma Kaideleri, İfav Yay. İst. 1991
 Nihat Temel, Kıraat ve Tecvit Istılahları, MÜİFV. Yay. İst. 1997
 Demirhan Ünlü, Kuran-ı K. Tecvidi, TDV.Yay. Ankara 1993
 Mehmet Çalışkan, Tecvit Notları
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 0
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 0
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 0
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 0
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 3
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 1
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 0
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 2
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 0
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 0
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 1
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 1
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 2
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 2
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 5
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 4 4
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 75
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3
Dersin AKTS Kredisi: 3