|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Hadis Tarihi |
|
Dersin Kodu |
: |
IL 121 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MUHAMMET YILMAZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Hz. Peygamber döneminde hadislerin yazımı, ezberlenmesi ve rivayeti meselesiyle ilgili tartışmaları açıklama. 2. Hadislerin tedvin ve tasnif süreclerini tanımlama ve bu sürecler arasındaki farkları ayırtedebilir Kütüb-i Sitte öncesi ortaya konan literatürü sınıflandırır
dönemlerde öne çıkan şahısları ve bunların çalışmalarını sınıflandırır. Kütüb-i Sitte eserlerini listeler, özelliklerini kavrar, farklılıkları ortaya koyabilir. Tasnif dönemi eserlerine dayalıı yapılan çalışmalarının özelliklerini sıralar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Hz. peygamber döneminden itibaren hadislerin yazılması, tedvini ve tasnifi hakkında bilgi verme. Tedvin ve tasnif döneminde ortaya konan eserleri tanıma. Daha sonra oluşturulan literatürü kavrama |
|
Dersin İçeriği |
: |
Hadislerin tesbiti, kitabeti, tedvini ve tasnifi. Bu süreçte telif edilen eserler. Sonraki dönem hadis çalışmaları |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
ilahiyat fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Hadis ve Sünnet kavramları, Hz. Peygamber döneminde hadislerin yazılması |
Kaynak kitaplardan ilgili konuların araştırılması ve okunması |
Düz Anlatım |
|
2 |
Sahabe ve hadis rivayeti, sahabe döneminde yazılan sahife ve cüzler |
Kaynak kitaplardan ilgili konuların araştırılması ve okunması |
Düz Anlatım |
|
3 |
Hadislerin tedvini ve ilk yazılı hadis kitapları |
Kaynak kitaplardan ilgili konuların araştırılması ve okunması |
Düz Anlatım |
|
4 |
Hadislerin tasnif metodları ve buna göre telif edilen kitaplar |
Kaynak kitaplardan ilgili konuların araştırılması ve okunması |
Düz Anlatım |
|
5 |
Ravilerine göre tasnif edilen hadis edebiyatı |
Kaynak kitaplardan ilgili konuların araştırılması ve okunması |
Düz Anlatım |
|
6 |
Konularına göre tasnif edilen hadis edebiyatı, musannefler |
Kaynak kitaplardan ilgili konuların araştırılması ve okunması |
Düz Anlatım |
|
7 |
Kütüb-i Sitte eserleri câmi türü eserler |
Kaynak kitaplardan ilgili konuların araştırılması ve okunması |
Düz Anlatım |
|
8 |
Vize |
Konu tekrarı |
Yazılı sınav |
|
9 |
Kütüb-i Sitte Eserleri sünen türü eserler |
Kaynak kitaplardan ilgili konuların araştırılması ve okunması |
Düz Anlatım |
|
10 |
Tasnif devri sonrası hadis edebiyatı, müstedrek, müstahrec ve zevâid edebiyatı |
Kaynak kitaplardan ilgili konuların araştırılması ve okunması |
Düz Anlatım |
|
11 |
Şerh edebiyatı ve meşhur şerhler |
Kaynak kitaplardan ilgili konuların araştırılması ve okunması |
Düz Anlatım |
|
12 |
Meşhur şerhler |
Kaynak kitaplardan ilgili konuların araştırılması ve okunması |
Düz Anlatım |
|
13 |
Derleme niteliğindeki hadis eserleri |
Kaynak kitaplardan ilgili konuların araştırılması ve okunması |
Düz Anlatım |
|
14 |
Halk dilinde hadis olarak söylen sözlerle ilgili edebiyat |
Kaynak kitaplardan ilgili konuların araştırılması ve okunması |
Düz Anlatım |
|
15 |
Uydurma hadislerle ilgili edebiyat |
Kaynak kitaplardan ilgili konuların araştırılması ve okunması |
Düz Anlatım |
|
16/17 |
Final sınavı |
Konu tekrarı |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Buhari-el-Camius-Sahih
1. Prof. Dr. İsmail Lütfi Çakan, Hadis Edebiyatı
2. Prof. Dr. Talat Koçyiğit, Hadis Tarihi.
3. Prof. Dr. Ali Yardım, Hadis I-II.
4. Subhi es-Sâlih, Hadis İlimleri ve Hadis Istılahları (trc. M. Yaşar Kandemir).
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
5 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
1 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
4 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
1 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
2 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
1 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
1 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
3 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
2 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
4 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
3 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
3 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
2 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
2 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
3 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
1 |
1 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 72 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|