|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Mimaride Mekansal Dönüşümler |
|
Dersin Kodu |
: |
MIM447 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSTAFA YEĞİN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Yaratıcılık ve ustalık düzeyinde entelektüel ve etnik becerilerin sergilendiği bir sanat eserini tek başına üretebilme, kendi çözümlerini ve sentezlerini kritik ederek yorumlayabilme Bilgiyi seçebilme, analiz edebilme ve deneysel tasarımlarla bilgiyi üretebilme Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerinin açıklayabilme, değerlendirme ve çözümleyebilme Tek başına bağımsız olarak ve grup içinde uyumlu olarak tasarım yapabilme yetkinliği
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Yeniden işlevlendirme, İşlevsel eskime ve İşlevsel değişim, mekansal dönüşüm ve uygulamaya dönük bilgilerin verilmesine becerilerin kazandırılmasına çalışılacaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Mimarlıkta mekan kavramı ve tarihsel gelişim süreci,mekanın oluşumunu, kullanımını, değişimini ve dönüşümünü etkileyen mikro ve makro faktörler.mevcut Bina, Renovasyon, Restorasyon, Konservasyon, Rehabilitasyon kavram ve uygulamaları,yeniden İşlevlendirme – Yeniden Programlama, Binaların Yeniden İşlevlendirilmesini Gerektiren Nedenler,binaların Orijinal İşlevini Kaybetmesi,binaların İşlevsel Olarak Eskimesi,ekonomik Sebepler Arasınav, binaların Değerlendirilmesi ve Tasarımda Veri Olabilecek Niteliklerin Belirlenmesi,yapıya Uygun İşlev Seçimi ve Bileşenleri,mekansal dönüşüm kavramı ve bireysel mekandan kentsel mekana kadar bu dönüşümün evrimi,yeni işlev ve yeniden programlama örnekleri,yeniden değerlendirme ve mekansal dönüşüm örnekleri,nlatım,yeniden değerlendirme ve mekansal dönüşüm örnekleri,çok yönlü örneklerle irdeleme ve sorgulamalar,yılsonu sınavı uygulanacaktır.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Mimarlıkta mekan kavramı ve tarihsel gelişim süreci |
Kaynak okuma |
düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Mekanın oluşumunu, kullanımını, değişimini ve dönüşümünü etkileyen mikro ve makro faktörler. |
Kaynak okuma |
anlatım, tartışma |
|
3 |
Mevcut Bina, Renovasyon, Restorasyon, Konservasyon, Rehabilitasyon kavram ve uygulamaları |
Kaynak okuma |
anlatım, tartışma |
|
4 |
Yeniden İşlevlendirme – Yeniden Programlama, Binaların Yeniden İşlevlendirilmesini Gerektiren Nedenler |
Kaynak okuma |
anlatım, tartışma |
|
5 |
Binaların Orijinal İşlevini Kaybetmesi |
Kaynak okuma |
anlatım, tartışma |
|
6 |
Binaların İşlevsel Olarak Eskimesi |
Kaynak okuma |
anlatım, tartışma |
|
7 |
Ekonomik Sebepler Arasınav |
Kaynak okuma |
anlatım /arasınav |
|
8 |
Binaların Değerlendirilmesi ve Tasarımda Veri Olabilecek Niteliklerin
Belirlenmesi |
Kaynak okuma |
anlatım, tartışma |
|
9 |
Yapıya Uygun İşlev Seçimi ve Bileşenleri |
Kaynak okuma |
anlatım, tartışma |
|
10 |
Mekansal dönüşüm kavramı ve bireysel mekandan kentsel mekana kadar bu dönüşümün evrimi. |
Kaynak okuma |
anlatım, tartışma |
|
11 |
yeni işlev ve yeniden programlama örnekleri |
Kaynak okuma |
anlatım, tartışma |
|
12 |
Yeniden değerlendirme ve mekansal dönüşüm örnekleri |
Kaynak okuma |
anlatım, tartışma |
|
13 |
Yeniden değerlendirme ve mekansal dönüşüm örnekleri |
Kaynak okuma |
anlatım, tartışma |
|
14 |
Çok yönlü örneklerle irdeleme ve sorgulamalar |
Kaynak okuma |
anlatım, tartışma |
|
15 |
Yılsonu sınavı |
|
sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Altınoluk, Ü. 1998. Binaların Yeniden Kullanımı, YEM Yayınları, İstanbul.
Alyward, G. 1979. Conservation and Rehabilitation, British Historic Buildings,
London
Cantaouzzia, S. 1975. New Uses For Old Buildings, The Architectural Press Ltd.,
London.
Cowan, P., 1965. Depreciation, Obsolescence and Aging, The Architects Journal.
Mumford, L. 1953. The Culture Of Cities Seckar-Warburg, London.
Tutt P. , Adler. D. 1998. New Metric Planning Plannig and Designing Data,
Architectural Press, Boston.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin bir biçimde çalışır |
0 |
|
2 |
B1 düzeyinde mesleğinin gerektirdiği yabancı dil bilgisine sahip olur. |
0 |
|
3 |
Mimarlık alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. |
4 |
|
4 |
Mimarlık alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. |
4 |
|
5 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
|
6 |
Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır. |
0 |
|
7 |
Sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasını sağlar. |
5 |
|
8 |
Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler vb.) geliştirir, değerlendirir ve uygular. |
5 |
|
9 |
Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. |
5 |
|
10 |
Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini ve uygulamalarını anlar ve yorumlar. |
5 |
|
11 |
Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
5 |
|
12 |
Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. |
4 |
|
13 |
Mimarlık alanında yeterli bilgiye sahip olur; bu alanda edindiği teorik ve uygulamalı bilgileri mimarlık uygulamalarında bir arada kullanır. |
5 |
|
14 |
Mimarlık alanında veri toplar, tasarım çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. |
0 |
|
15 |
Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. |
5 |
|
16 |
Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. |
0 |
|
17 |
Mimarlık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
0 |
|
18 |
Temel mimari ilkeleri bina, iç mekan ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygular. |
2 |
|
19 |
Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanır; tarihi anıtları ve yapıları belgeler ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri bilir ve uygular. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
2 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 52 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|