|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Anadolu Türk Mim. |
|
Dersin Kodu |
: |
MIM345 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. AHMET KOÇHAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Anadoluda Türklerle başlayan kültürel sürecin mimariye etkileri ve değişim çizgisinin kavranması. 2. Anadolu´da Türk mimari mirasının temel bilgileri ve anlamına karşı hassasiyet kazanılması. 3. Mimari süreçteki değişimlerin toplum, kültür, ekonomi, coğrafya vb. ile olan ilişkilerin analiz edilmesi. 4. Anadolu´daki eski mimari sürecin karmaşık yapısının kavranması, eleştirel yorumlarından yeni yöntemler ve tasarımlar kurgulamak. 5. Farklı coğrafyalar arasında ki mimari değişikler ve nedenlerinin ´yer´ ve ´lokal´ kavramları doğrultusunda anlaşılabilmesi. 6. Selçuklu ve Osmanlı sanatı dönemlerinin genel mimari özelliklerinin özetlenmesi. 7. Osmanlı sanatı ve mimarisinin belli başlı dönemleri ve genel özellikleri ile tanımlayabileme.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Mimarlık tarihi öğretileri doğrultusunda, Anadolu Türk Mimari tasarım kuramlarını anlamak, zengin mimari mirası tanıtmak, böylece günümüz mimarisi ve tasarımı için daha iyi değerlendirmeler yapılabilmesini sağlamak, öğrenciler için güçlü bir tarihsel arka plan oluşturmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Anadolu´da 11. yüzyılda Büyük Selçuklularla başlayan sanat ve mimari etkinliklerinin, 20. yüzyıla kadar olan süreçteki değişim ve gelişmeleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş, Genel Bilgi |
|
Düz Anlatım |
|
2 |
Anadolu Kronolojik Tarihi |
|
Projeksiyonla PPS sunum |
|
3 |
İslam Sanatı ve Mimarisine Genel Bir Bakış |
|
Projeksiyonla PPS sunum |
|
4 |
Büyük Selçuklu Dönemi |
|
Projeksiyonla PPS sunum |
|
5 |
Erken Türk Beylikleri Mimarisi |
|
Projeksiyonla PPS sunum |
|
6 |
Erken Türk Beylikleri Mimarisi |
|
Projeksiyonla PPS sunum |
|
7 |
Anadolu Selçuklu Mimarisi |
|
Projeksiyonla PPS sunum |
|
8 |
Arasınav |
|
Yazılı Sınav |
|
9 |
Beylikler Dönemi Mimarisi |
|
Projeksiyonla PPS sunum |
|
10 |
Erken Dönem Osmanlı Mimarisi |
|
Projeksiyonla PPS sunum |
|
11 |
Klasik Dönem Osmanlı Mimarisi |
|
Projeksiyonla PPS sunum |
|
12 |
Geç Dönem Osmanlı Mimarisi |
|
Projeksiyonla PPS sunum |
|
13 |
Anadolu´da Türk Saray Mimarisi |
|
Projeksiyonla PPS sunum |
|
14 |
Türk Evi |
|
Projeksiyonla PPS sunum |
|
15 |
Öğrenci Sunumları |
|
Projeksiyonla PPS sunum |
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Goodwin, G., A History of Ottoman Architecture, Thames and Hudson, Londra, 1971
Arseven, C., E., Türk Sanatı Tarihi, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul
Aslanapa, O., Türk Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
Kuban, D., Türk İslam Sanatı Üzerine Denemeler, İstanbul
Kuban, D., Osmanlı Mimarisi, Yem, İstanbu
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin bir biçimde çalışır |
2 |
|
2 |
B1 düzeyinde mesleğinin gerektirdiği yabancı dil bilgisine sahip olur. |
0 |
|
3 |
Mimarlık alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. |
3 |
|
4 |
Mimarlık alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. |
2 |
|
5 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
|
6 |
Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır. |
3 |
|
7 |
Sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasını sağlar. |
4 |
|
8 |
Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler vb.) geliştirir, değerlendirir ve uygular. |
1 |
|
9 |
Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. |
3 |
|
10 |
Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini ve uygulamalarını anlar ve yorumlar. |
2 |
|
11 |
Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
0 |
|
12 |
Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. |
1 |
|
13 |
Mimarlık alanında yeterli bilgiye sahip olur; bu alanda edindiği teorik ve uygulamalı bilgileri mimarlık uygulamalarında bir arada kullanır. |
4 |
|
14 |
Mimarlık alanında veri toplar, tasarım çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. |
2 |
|
15 |
Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. |
1 |
|
16 |
Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. |
1 |
|
17 |
Mimarlık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
1 |
|
18 |
Temel mimari ilkeleri bina, iç mekan ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygular. |
4 |
|
19 |
Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanır; tarihi anıtları ve yapıları belgeler ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri bilir ve uygular. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 48 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 1.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|