Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Yapı Elemanları

Dersin Kodu : MIM266

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 7

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. ERKİN ERTEN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Fiziksel çevre ile ilgili temel bilgileri (Güneş, rüzgar, nem vb.) tanımlar
Doğramalarda kullanılan malzemeleri (ahşap, plastik, metal) ayırt eder.
Doğramaların fiziksel koşullara göre davranışlarını tanımlar ve ayırt eder.
Düşey sirkülasyon araçlarının (merdiven, asansör, rampa) teknik özelliklerini tanımlar.
Düşey sirkülasyon araçlarının mimari proje üzerindeki yerlerini doğru belirtir, planlama ve ilgili hesapları yapar.
Her türlü merdiven dengeleme yöntemini uygular, konstrüksiyonlarını tanımlar ve ayırt eder.
Çatı sudan arınım planlarını teknik dille ifade eder.
Çatı konstüksiyonlarını listeler, ayırt eder ve bunları çizim yolu ile belirtir.
Çatı örtü malzemelerine göre konstrüksiyonu ve ilgili detayları ifade eder.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : MIM265 Yapı Elemanları

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Doğrama, düşey sirkülasyon elemanları ve çatı gibi yapı elemanlarını ayrı ayrı ele alarak, tasarım ve uygulama projesi yapabilecek düzeyde temel bilgileri vermek.

Dersin İçeriği : Bu derste, doğramalar (penceler ve kapılar), düşey sirkülasyon araçları (merdivenler, rampalar, yürüyen merdivenler ve asansörler) ve çatılar hakkında teorik ve uygulamalı bilgi verilmektedir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik ve Atölye


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Kapılar Konu ile ilgili kitapları inceleme Düz anlatım, tartışma
2 Düşey Sirkülasyon Araçları (Merdivenler) Konu ile ilgili kitapları inceleme Düz anlatım, tartışma
3 Düşey Sirkülasyon Araçları (Merdiven dengeleme) Konu ile ilgili kitapları inceleme Düz anlatım, tartışma
4 Düşey Sirkülasyon Araçları (Rampa, yürüyen merdiven, asansör) Konu ile ilgili kitapları inceleme Düz anlatım, tartışma
5 Çatı ve Çatı Çeşitleri Konu ile ilgili kitapları inceleme Düz anlatım, tartışma
6 Çatı Örtüleri Konu ile ilgili kitapları inceleme Düz anlatım, tartışma
7 Sudan Arınım, Kırma Çatı Çözümleri ve Detayları Konu ile ilgili kitapları inceleme Düz anlatım, tartışma
8 Vize Ders notları ve konu ile ilgili kitapları inceleme Yazılı ve çizim sınavı
9 Çift Kollu Merdiven Konu ile ilgili kitapları inceleme Düz anlatım, tartışma, çizim çalışması ve ödev
10 Merdiven Dengeleme (Orantılı Bölme Yöntemi) Konu ile ilgili kitapları inceleme Düz anlatım, tartışma, çizim çalışması ve ödev
11 Merdiven Dengeleme (Flight Line) Konu ile ilgili kitapları inceleme Düz anlatım, tartışma, çizim çalışması ve ödev
12 Çatılarda Sudan Arınım Uygulamasının Plan ve Kesitlerinin Çizimi Konu ile ilgili ders notlarını inceleme Düz anlatım, tartışma, çizim çalışması ve ödev
13 Çatı Konstrüksiyonu Plan Çizimi Konu ile ilgili ders notlarını inceleme Düz anlatım, tartışma, çizim çalışması ve ödev
14 Çatı Konstrüksiyonu Kesit ve Detay Çizimi Konu ile ilgili ders notlarını inceleme Düz anlatım, tartışma, çizim çalışması ve ödev
15 Final Ders notları ve konu ile ilgili kitapları inceleme Çizim Sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Mimarlıkta Yapı-Yapım, Birsen Yayınevi, 2012, İstanbul (Prof. Dr. Erkin ERTEN)
Diğer Kaynaklar  BİNAN, M. :Doğramalar 1-2,Ahşap Pencere ve Kapılar, İTÜ
 BİNAN, M./SUNGUROĞLU,İ./DİRİK,D./VENSÜREL,G. :Çatılar, İTÜ
 ILGAZ,T. :Az Eğimli Çatılarda, ´Isı ve Nem Korunumuyla´ ilgili Teorik Esaslar, Erken Çatı Hasarları ve Bunların Nedenleri Üzerine Bir İnceleme, KTÜ
 SARI,A. :Düşey Sirkülasyon Araçları-Merdivenler
 TOYDEMİR,N./ÜNÜGÜR,M. :Kırmaçatılarım Çözümü İçin Özgün Bir Yöntem: Toygür Algoritması
 ANONİM:Soğuk Çatılar, T.C.Bayındırlık Bakanlığı Yapı İşleri Genel Müdürlüğü
 FRİCK/KNÖLL/NEUMAN/WEINBRENNER :Baukonstruktionslehre, Teil 1-2
 F.D.K. CHING :The Visual Dictionary of Architecture
 FOSTER, J.S./HARRİNGTON,R. :Structure and Fabric


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 10 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin bir biçimde çalışır 3
2 B1 düzeyinde mesleğinin gerektirdiği yabancı dil bilgisine sahip olur. 0
3 Mimarlık alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. 3
4 Mimarlık alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. 4
5 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
6 Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır. 3
7 Sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasını sağlar. 2
8 Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler vb.) geliştirir, değerlendirir ve uygular. 5
9 Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. 3
10 Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini ve uygulamalarını anlar ve yorumlar. 5
11 Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. 4
12 Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. 2
13 Mimarlık alanında yeterli bilgiye sahip olur; bu alanda edindiği teorik ve uygulamalı bilgileri mimarlık uygulamalarında bir arada kullanır. 4
14 Mimarlık alanında veri toplar, tasarım çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. 3
15 Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. 3
16 Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. 4
17 Mimarlık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3
18 Temel mimari ilkeleri bina, iç mekan ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygular. 2
19 Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanır; tarihi anıtları ve yapıları belgeler ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri bilir ve uygular. 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 10 4 40
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 163
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.52
Dersin AKTS Kredisi: 7