|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Yapı Elemanları |
|
Dersin Kodu |
: |
MIM266 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
7 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ERKİN ERTEN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Fiziksel çevre ile ilgili temel bilgileri (Güneş, rüzgar, nem vb.) tanımlar Doğramalarda kullanılan malzemeleri (ahşap, plastik, metal) ayırt eder. Doğramaların fiziksel koşullara göre davranışlarını tanımlar ve ayırt eder. Düşey sirkülasyon araçlarının (merdiven, asansör, rampa) teknik özelliklerini tanımlar. Düşey sirkülasyon araçlarının mimari proje üzerindeki yerlerini doğru belirtir, planlama ve ilgili hesapları yapar. Her türlü merdiven dengeleme yöntemini uygular, konstrüksiyonlarını tanımlar ve ayırt eder. Çatı sudan arınım planlarını teknik dille ifade eder. Çatı konstüksiyonlarını listeler, ayırt eder ve bunları çizim yolu ile belirtir. Çatı örtü malzemelerine göre konstrüksiyonu ve ilgili detayları ifade eder.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
MIM265 Yapı Elemanları
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Doğrama, düşey sirkülasyon elemanları ve çatı gibi yapı elemanlarını ayrı ayrı ele alarak, tasarım ve uygulama projesi yapabilecek düzeyde temel bilgileri vermek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste, doğramalar (penceler ve kapılar), düşey sirkülasyon araçları (merdivenler, rampalar, yürüyen merdivenler ve asansörler) ve çatılar hakkında teorik ve uygulamalı bilgi verilmektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik ve Atölye |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kapılar |
Konu ile ilgili kitapları inceleme |
Düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Düşey Sirkülasyon Araçları (Merdivenler) |
Konu ile ilgili kitapları inceleme |
Düz anlatım, tartışma |
|
3 |
Düşey Sirkülasyon Araçları (Merdiven dengeleme) |
Konu ile ilgili kitapları inceleme |
Düz anlatım, tartışma |
|
4 |
Düşey Sirkülasyon Araçları (Rampa, yürüyen merdiven, asansör) |
Konu ile ilgili kitapları inceleme |
Düz anlatım, tartışma |
|
5 |
Çatı ve Çatı Çeşitleri |
Konu ile ilgili kitapları inceleme |
Düz anlatım, tartışma |
|
6 |
Çatı Örtüleri |
Konu ile ilgili kitapları inceleme |
Düz anlatım, tartışma |
|
7 |
Sudan Arınım, Kırma Çatı Çözümleri ve Detayları |
Konu ile ilgili kitapları inceleme |
Düz anlatım, tartışma |
|
8 |
Vize |
Ders notları ve konu ile ilgili kitapları inceleme |
Yazılı ve çizim sınavı |
|
9 |
Çift Kollu Merdiven |
Konu ile ilgili kitapları inceleme |
Düz anlatım, tartışma, çizim çalışması ve ödev |
|
10 |
Merdiven Dengeleme (Orantılı Bölme Yöntemi) |
Konu ile ilgili kitapları inceleme |
Düz anlatım, tartışma, çizim çalışması ve ödev |
|
11 |
Merdiven Dengeleme (Flight Line) |
Konu ile ilgili kitapları inceleme |
Düz anlatım, tartışma, çizim çalışması ve ödev |
|
12 |
Çatılarda Sudan Arınım Uygulamasının Plan ve Kesitlerinin Çizimi |
Konu ile ilgili ders notlarını inceleme |
Düz anlatım, tartışma, çizim çalışması ve ödev |
|
13 |
Çatı Konstrüksiyonu Plan Çizimi |
Konu ile ilgili ders notlarını inceleme |
Düz anlatım, tartışma, çizim çalışması ve ödev |
|
14 |
Çatı Konstrüksiyonu Kesit ve Detay Çizimi |
Konu ile ilgili ders notlarını inceleme |
Düz anlatım, tartışma, çizim çalışması ve ödev |
|
15 |
Final |
Ders notları ve konu ile ilgili kitapları inceleme |
Çizim Sınavı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Mimarlıkta Yapı-Yapım, Birsen Yayınevi, 2012, İstanbul (Prof. Dr. Erkin ERTEN)
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
BİNAN, M. :Doğramalar 1-2,Ahşap Pencere ve Kapılar, İTÜ
BİNAN, M./SUNGUROĞLU,İ./DİRİK,D./VENSÜREL,G. :Çatılar, İTÜ
ILGAZ,T. :Az Eğimli Çatılarda, ´Isı ve Nem Korunumuyla´ ilgili Teorik Esaslar, Erken Çatı Hasarları ve Bunların Nedenleri Üzerine Bir İnceleme, KTÜ
SARI,A. :Düşey Sirkülasyon Araçları-Merdivenler
TOYDEMİR,N./ÜNÜGÜR,M. :Kırmaçatılarım Çözümü İçin Özgün Bir Yöntem: Toygür Algoritması
ANONİM:Soğuk Çatılar, T.C.Bayındırlık Bakanlığı Yapı İşleri Genel Müdürlüğü
FRİCK/KNÖLL/NEUMAN/WEINBRENNER :Baukonstruktionslehre, Teil 1-2
F.D.K. CHING :The Visual Dictionary of Architecture
FOSTER, J.S./HARRİNGTON,R. :Structure and Fabric
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
10 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin bir biçimde çalışır |
3 |
|
2 |
B1 düzeyinde mesleğinin gerektirdiği yabancı dil bilgisine sahip olur. |
0 |
|
3 |
Mimarlık alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. |
3 |
|
4 |
Mimarlık alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. |
4 |
|
5 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
|
6 |
Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır. |
3 |
|
7 |
Sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasını sağlar. |
2 |
|
8 |
Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler vb.) geliştirir, değerlendirir ve uygular. |
5 |
|
9 |
Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. |
3 |
|
10 |
Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini ve uygulamalarını anlar ve yorumlar. |
5 |
|
11 |
Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
4 |
|
12 |
Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. |
2 |
|
13 |
Mimarlık alanında yeterli bilgiye sahip olur; bu alanda edindiği teorik ve uygulamalı bilgileri mimarlık uygulamalarında bir arada kullanır. |
4 |
|
14 |
Mimarlık alanında veri toplar, tasarım çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. |
3 |
|
15 |
Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. |
3 |
|
16 |
Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. |
4 |
|
17 |
Mimarlık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
3 |
|
18 |
Temel mimari ilkeleri bina, iç mekan ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygular. |
2 |
|
19 |
Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanır; tarihi anıtları ve yapıları belgeler ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri bilir ve uygular. |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
10 |
4 |
40 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
6 |
6 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 163 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 7 |
|
|
|