Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Bina Bilgisi

Dersin Kodu : MIM156

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSTAFA YEĞİN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bilgiyi seçebilme, analiz edebilme ve deneysel tasarımlarla bilgiyi üretebilme
İnsan, işlev ve biçim arasındaki ilişkiler ile mimaride kullanılan kavramları açıklama ve değerlendirme becerisi
Mimari tasarımın aşamaları, mekânı kavrama ve oluşturulmasındaki temel öğeleri tanımlama ve yorumlayabilme
Mimari süreçlerde ilgili bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Mimari süreclerde ilgili bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama. İnsan işlev ve biçim arasındaki ilişkiler ile mimaride kullanılan kavramları açıklama ve değerlendirme becerisi. İç mekan ve tefriş elemanları tasarlayabilme becerisi kazandırma.

Dersin İçeriği : Bina Bilgisinin Mimarlık Eğitimindeki Yeri;mimarlıkta kullanılan kavramlar,mimari Planlama Süreci (Programlama-Tasarlama-Uygulama-Kullanma),insan boyutları (antropometrik boyutlar, statik, dinamik) ve ergonomi,kullanıcı gereksinimleri ve ergonomik tasarım /arasınav,İnsan-çevre ilişkisi ve tasarım yaklaşımları,,planlama-tasarlama ilişkileri ve süreçleri;tasarıma etki eden fiziksel unsurların değerlendirilmesi,tasarıma etki eden fiziksel unsurların değerlendirilmesi/ arasınav,konut asal işlevleri (yaşama, yemek yeme, servis, yatma ve temizlenme),konut asal işlevleri (yaşama, yemek yeme, servis, yatma ve temizlenme),konut asal işlevleri (yaşama, yemek yeme, servis, yatma ve temizlenme),konut yakın çevresi ve tasarım ilişkileri,,çok yönlü örneklerle irdeleme ve sorgulamalar incelenecektir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Bina Bilgisinin Mimarlık Eğitimindeki Yeri; Kaynak okuma düz anlatım tartışma
2 Mimarlıkta kullanılan kavramlar Kaynak okuma düz anlatım tartışma
3 Mimari Planlama Süreci (Programlama-Tasarlama-Uygulama-Kullanma) Kaynak okuma düz anlatım tartışma
4 İnsan boyutları (antropometrik boyutlar, statik, dinamik) ve ergonomi Kaynak okuma düz anlatım tartışma
5 Kullanıcı gereksinimleri ve ergonomik tasarım /arasınav Kaynak okuma anlatım / arasınav
6 İnsan-çevre ilişkisi ve tasarım yaklaşımları Kaynak okuma düz anlatım tartışma
7 Planlama-tasarlama ilişkileri ve süreçleri; Kaynak okuma düz anlatım tartışma
8 Tasarıma etki eden fiziksel unsurların değerlendirilmesi Kaynak okuma düz anlatım tartışma
9 Tasarıma etki eden fiziksel unsurların değerlendirilmesi/ arasınav Kaynak okuma anlatım /arasınav
10 Konut asal işlevleri (yaşama, yemek yeme, servis, yatma ve temizlenme) Kaynak okuma düz anlatım tartışma
11 Konut asal işlevleri (yaşama, yemek yeme, servis, yatma ve temizlenme) Kaynak okuma düz anlatım tartışma
12 Konut asal işlevleri (yaşama, yemek yeme, servis, yatma ve temizlenme) Kaynak okuma düz anlatım tartışma
13 konut yakın çevresi ve tasarım ilişkileri Kaynak okuma düz anlatım tartışma
14 Çok yönlü örneklerle irdeleme ve sorgulamalar Kaynak okuma düz anlatım tartışma
15 Yıl sonu sınavı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Bayazıd , N., (2004), Tasarı Kuramları ve Metodları , Birsen Yayınevi , İstanbul.
 Burry, M., (1997), “Architectural Design Based On Paramaetric Variation And Associative Geometri”, ECAADE Conference Proceedings, 1997, Vienna.
 Chapman, M.,(2002), "Review of Architecture and Science"
 Condras, U., (1991), 20. yy Mimarisinde Manifestolar, (Çev. S. Yavuz), Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı Yay., İstanbul.
 Consiglieri,L., (2003), “A Proposed Two-Semester Program for Mathematics in the Architecture Curriculum"
 İnceoğlu, M. ve İnceoğlu, N., (2004), Mimarlıkta Söylem Kuram ve Uygulama, Tasarım Yayın Grubu, İstanbul.
 Orhun, D., Hillier, B., Hanson, J., (1996). Socialising Spatial Types in Traditional Turkish Houses. Environment and Planning
 Rosenlund, Hans 1995, Design for Desert. An architect’s approach to passive climatisation in hot and arid regions. Ark III, Lund University, Lund.
 Jones, J.C., (1999), The State Of The Art In Design Metods, Spon Press, London.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin bir biçimde çalışır 4
2 B1 düzeyinde mesleğinin gerektirdiği yabancı dil bilgisine sahip olur. 0
3 Mimarlık alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. 5
4 Mimarlık alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. 3
5 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
6 Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır. 5
7 Sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasını sağlar. 3
8 Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler vb.) geliştirir, değerlendirir ve uygular. 3
9 Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. 3
10 Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini ve uygulamalarını anlar ve yorumlar. 3
11 Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. 4
12 Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. 4
13 Mimarlık alanında yeterli bilgiye sahip olur; bu alanda edindiği teorik ve uygulamalı bilgileri mimarlık uygulamalarında bir arada kullanır. 5
14 Mimarlık alanında veri toplar, tasarım çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. 5
15 Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. 5
16 Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. 4
17 Mimarlık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 2
18 Temel mimari ilkeleri bina, iç mekan ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygular. 5
19 Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanır; tarihi anıtları ve yapıları belgeler ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri bilir ve uygular. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 1 2
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 1 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 50
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2
Dersin AKTS Kredisi: 2