|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bina Bilgisi |
|
Dersin Kodu |
: |
MIM156 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSTAFA YEĞİN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bilgiyi seçebilme, analiz edebilme ve deneysel tasarımlarla bilgiyi üretebilme İnsan, işlev ve biçim arasındaki ilişkiler ile mimaride kullanılan kavramları açıklama ve değerlendirme becerisi Mimari tasarımın aşamaları, mekânı kavrama ve oluşturulmasındaki temel öğeleri tanımlama ve yorumlayabilme Mimari süreçlerde ilgili bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Mimari süreclerde ilgili bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama. İnsan işlev ve biçim arasındaki ilişkiler ile mimaride kullanılan kavramları açıklama ve değerlendirme becerisi. İç mekan ve tefriş elemanları tasarlayabilme becerisi kazandırma. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bina Bilgisinin Mimarlık Eğitimindeki Yeri;mimarlıkta kullanılan kavramlar,mimari Planlama Süreci (Programlama-Tasarlama-Uygulama-Kullanma),insan boyutları (antropometrik boyutlar, statik, dinamik) ve ergonomi,kullanıcı gereksinimleri ve ergonomik tasarım /arasınav,İnsan-çevre ilişkisi ve tasarım yaklaşımları,,planlama-tasarlama ilişkileri ve süreçleri;tasarıma etki eden fiziksel unsurların değerlendirilmesi,tasarıma etki eden fiziksel unsurların değerlendirilmesi/ arasınav,konut asal işlevleri (yaşama, yemek yeme, servis, yatma ve temizlenme),konut asal işlevleri (yaşama, yemek yeme, servis, yatma ve temizlenme),konut asal işlevleri (yaşama, yemek yeme, servis, yatma ve temizlenme),konut yakın çevresi ve tasarım ilişkileri,,çok yönlü örneklerle irdeleme ve sorgulamalar incelenecektir.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Bina Bilgisinin Mimarlık Eğitimindeki Yeri; |
Kaynak okuma |
düz anlatım tartışma |
|
2 |
Mimarlıkta kullanılan kavramlar |
Kaynak okuma |
düz anlatım tartışma |
|
3 |
Mimari Planlama Süreci (Programlama-Tasarlama-Uygulama-Kullanma) |
Kaynak okuma |
düz anlatım tartışma |
|
4 |
İnsan boyutları (antropometrik boyutlar, statik, dinamik) ve ergonomi |
Kaynak okuma |
düz anlatım tartışma |
|
5 |
Kullanıcı gereksinimleri ve ergonomik tasarım /arasınav |
Kaynak okuma |
anlatım / arasınav |
|
6 |
İnsan-çevre ilişkisi ve tasarım yaklaşımları |
Kaynak okuma |
düz anlatım tartışma |
|
7 |
Planlama-tasarlama ilişkileri ve süreçleri; |
Kaynak okuma |
düz anlatım tartışma |
|
8 |
Tasarıma etki eden fiziksel unsurların değerlendirilmesi |
Kaynak okuma |
düz anlatım tartışma |
|
9 |
Tasarıma etki eden fiziksel unsurların değerlendirilmesi/ arasınav |
Kaynak okuma |
anlatım /arasınav |
|
10 |
Konut asal işlevleri (yaşama, yemek yeme, servis, yatma ve temizlenme) |
Kaynak okuma |
düz anlatım tartışma |
|
11 |
Konut asal işlevleri (yaşama, yemek yeme, servis, yatma ve temizlenme) |
Kaynak okuma |
düz anlatım tartışma |
|
12 |
Konut asal işlevleri (yaşama, yemek yeme, servis, yatma ve temizlenme) |
Kaynak okuma |
düz anlatım tartışma |
|
13 |
konut yakın çevresi ve tasarım ilişkileri |
Kaynak okuma |
düz anlatım tartışma |
|
14 |
Çok yönlü örneklerle irdeleme ve sorgulamalar |
Kaynak okuma |
düz anlatım tartışma |
|
15 |
Yıl sonu sınavı |
|
Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Bayazıd , N., (2004), Tasarı Kuramları ve Metodları , Birsen Yayınevi , İstanbul.
Burry, M., (1997), “Architectural Design Based On Paramaetric Variation And Associative
Geometri”, ECAADE Conference Proceedings, 1997, Vienna.
Chapman, M.,(2002), "Review of Architecture and Science"
Condras, U., (1991), 20. yy Mimarisinde Manifestolar, (Çev. S. Yavuz), Şevki Vanlı
Mimarlık Vakfı Yay., İstanbul.
Consiglieri,L., (2003), “A Proposed Two-Semester Program for Mathematics in the
Architecture Curriculum"
İnceoğlu, M. ve İnceoğlu, N., (2004), Mimarlıkta Söylem Kuram ve Uygulama, Tasarım
Yayın Grubu, İstanbul.
Orhun, D., Hillier, B., Hanson, J., (1996). Socialising Spatial Types in Traditional Turkish
Houses. Environment and Planning
Rosenlund, Hans 1995, Design for Desert. An architect’s approach to passive climatisation in
hot and arid regions. Ark III, Lund University, Lund.
Jones, J.C., (1999), The State Of The Art In Design Metods, Spon Press, London.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin bir biçimde çalışır |
4 |
|
2 |
B1 düzeyinde mesleğinin gerektirdiği yabancı dil bilgisine sahip olur. |
0 |
|
3 |
Mimarlık alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. |
5 |
|
4 |
Mimarlık alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. |
3 |
|
5 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
|
6 |
Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır. |
5 |
|
7 |
Sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasını sağlar. |
3 |
|
8 |
Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler vb.) geliştirir, değerlendirir ve uygular. |
3 |
|
9 |
Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. |
3 |
|
10 |
Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini ve uygulamalarını anlar ve yorumlar. |
3 |
|
11 |
Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
4 |
|
12 |
Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. |
4 |
|
13 |
Mimarlık alanında yeterli bilgiye sahip olur; bu alanda edindiği teorik ve uygulamalı bilgileri mimarlık uygulamalarında bir arada kullanır. |
5 |
|
14 |
Mimarlık alanında veri toplar, tasarım çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. |
5 |
|
15 |
Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. |
5 |
|
16 |
Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. |
4 |
|
17 |
Mimarlık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
2 |
|
18 |
Temel mimari ilkeleri bina, iç mekan ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygular. |
5 |
|
19 |
Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanır; tarihi anıtları ve yapıları belgeler ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri bilir ve uygular. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
1 |
2 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
1 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 50 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|