|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Kan Bankacılğı ve Transfüzyon Tıbbı II |
|
Dersin Kodu |
: |
PH-511 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenci kan grupları, antiglobulin testleri, kan transfüzyon reaksiyonlarının kan bankacılığı ve diğer bölümlerle ilgili tesleri yapmayı ve yorumlamayı öğrenir. Aferez teknikleri ve yapımını bilir. testler Apheresis teknikleri
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Kan Bankacılığı ve Transfüzyon Tıbbı II"bahar yarı yılını bitiren ögrenci trombosit transfüzyonu ve yan etkileri, trombositaferez, kanla geçen hastalıklar; kök hücre tedavi prensipleri , terapötik plazma değişimi ve endikasyonları, eritrositaferez, lökaferez, pediatride aferez endikasyonları, periferal ve kemik iliği kaynaklı kök hücre transfüzyonları hakkında bilgi sahibi olacaklar, laboratuvar tetslerini yapabilecekler ve yorumlayabileceklerdir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Trombosit transfüzyonu:transfüzyon kriterleri, dozu, klinik endikasyonları , trombosit alloantikorları oluşumu ve önleme metodları, trombosit transfüzyonu komplikasyonları, transfüzyonla geçen enfeksiyonlar, graft-versus host(konakçı) reaksiyonu, stem ve progenitör hücreler, hemopoetik engrafman, gen işaretleme ve gen tedavisi, dozaj ve tedavi rejimleri, toksisiste, terapötik plazma değişimi ve sitaferez, manuel ve otomatize aferez, aferez endikasyonları, eritrositaferez, lökaferez, fotoferez, plazma değişimi endikasyonları, hazırlama ve uygulama, periferik ve kemik iliği kaynaklı kök hücre transfüzyonu hazırlama ve uygulama. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Pediatrik Hematoloji Seminer Salonları, Kan Bankası Ünitesi ve Aferez Birimi, Pediatrik Kök Hücre Transplant Laboratuvarları. |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Trombosit transfüzyonu :Klinik Endikasyonlar
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Kaynaklardan çalışma , literatür tarama |
Düz anlatım, seminer, grup tartışması, beyin fırtınası |
|
2 |
Trombosit alooantikorlarını önleme metodları
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Kaynaklardan çalışma , literatür tarama |
Düz anlatım, seminer, grup tartışması, beyin fırtınası |
|
3 |
Trombosit transfüzyonu komplikasyonları
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Kaynaklardan çalışma , literatür tarama |
Düz anlatım, seminer, grup tartışması, beyin fırtınası |
|
4 |
Transfüzyonla geçen enfeksiyonlar
uygulama ve Laboratuvar Çalışmaıs |
Kaynaklardan çalışma , literatür tarama |
Düz anlatım, seminer, grup tartışması, beyin fırtınası |
|
5 |
Transfüzyon Reaksiyonu-GVHD
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Kaynaklardan çalışma , literatür tarama |
Düz anlatım, seminer, grup tartışması, beyin fırtınası |
|
6 |
Manuel ve Otomatize Aferez
Uygulama ve Laboratuvar Çalışamsı |
Kaynaklardan çalışma , literatür tarama |
Düz anlatım, seminer, grup tartışması, beyin fırtınası |
|
7 |
Pediatride Aferez Esasları
Uygulama ve Laboratuvar Çalışamsı |
Kaynaklardan çalışma , literatür tarama |
Düz anlatım, seminer, grup tartışması, beyin fırtınası |
|
8 |
Eritrositaferez, lökoferez, fotoferez
Uygulama ve LÇalışmaısaboratuvar |
Kaynaklardan çalışma , literatür tarama |
Düz anlatım, seminer, grup tartışması, beyin fırtınası |
|
9 |
Plazma değişimi:;endikasyonlar, hazırlık ve uygulama
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Kaynaklardan çalışma , literatür tarama |
Düz anlatım, seminer, grup tartışması, beyin fırtınası |
|
10 |
Periferik ve Kemik İliği Kaynaklı Kök Hücre Transplantı
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Kaynaklardan çalışma , literatür tarama |
Düz anlatım, seminer, grup tartışması, beyin fırtınası |
|
11 |
Öncü Kök Hücreler
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Kaynaklardan çalışma , literatür tarama |
Düz anlatım, seminer, grup tartışması, beyin fırtınası |
|
12 |
Öncü Kök Hücreler ve Hemopoetik Engrafman
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Kaynaklardan çalışma , literatür tarama |
Düz anlatım, seminer, grup tartışması, beyin fırtınası |
|
13 |
Genlerr ve işaretleme
:Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Kaynaklardan çalışma , literatür tarama |
Düz anlatım, seminer, grup tartışması, beyin fırtınası |
|
14 |
Gen Tedavisi
Uygulama ve laboratuvar Çalışması |
Kaynaklardan çalışma , literatür tarama |
Düz anlatım, seminer, grup tartışması, beyin fırtınası |
|
15 |
Seminer |
Kaynaklardan çalışma , literatür tarama |
Düz anlatım, seminer, grup tartışması, beyin fırtınası |
|
16/17 |
Final Sınaqvı |
Kaynaklardan çalışma , |
Yazılı/sözlü veya uygulamalı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Wintrobe Klinik Hematoloji Kitabı:Greer JP, Foerster J, Lukens JN, Rodgers GM, Paraskaras F, Glader B(editörler), Cilt 1 and 2, 11t. Baskı, Lippincott Williams and Wilkins, Philadelphia, 2004
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
90 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
10 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Laboratuvar tekniklerini uygular. |
4 |
|
2 |
Hastaları tanıma ve iletişim kurma |
3 |
|
3 |
Hematolojinin temel unsurlar olan kemik iliğinin stroma ve medullar elemenlarını öğretir. |
4 |
|
4 |
Pediatrik Hematoloji temel prensiplerini açıklar. |
4 |
|
5 |
Benign ve malign hematolojik hastalıklarda moleküler temeller konusunda kendisini yetiştirebilir.
|
3 |
|
6 |
Kan hücreleri biyolojisi, kan ve komponentleri transfüzyonu ve kök hücre nakli işlemleri |
4 |
|
7 |
Kök hücre transplantasyonuna hazırlık işlemlerini , hücre toplanması, ayıklanması, dondurulması gibi temel kavramlarını açıklar. |
4 |
|
8 |
Kanın şekilli elemanları olan eritrositler, lökositler, trombositlerin yapı ve fonksiyonlarını açıklar. |
4 |
|
9 |
Pediatrik Hematoloji laboratuvarında çalışabilir. |
4 |
|
10 |
Gen terapisinin temel kavramlarını açıklar. |
4 |
|
11 |
Hematolojik benign ve malign hastalıkların moleküler temellerini inceler. |
4 |
|
12 |
Hemostaz ve tromboz fizyopatolojini ve değişiklikleri açıklar. |
4 |
|
13 |
Kan hücreleri ve komponentleri kullanım alanları, kemik iliği nakli konularında bilgi edinme |
4 |
|
14 |
Pediatrik Hematolojide kullanılan laboratuvar tekniklerini uygular. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
20 |
40 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 130 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.2 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|