|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Temel Hematolojiye Giriş I |
|
Dersin Kodu |
: |
PH-500 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Alt Aşama (Önlisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. YURDANUR KILINÇ Prof.Dr. HATİCE İLGEN ŞAŞMAZ Prof.Dr. BİROL GÜVENÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
PH-500 dersi sonuda öğrenci kan sayımı, periferik yayma, retikülosit sayımı, kemik iliği yayması temel ve spesifik boyalarının yapımı ve yorumlanmasını öğrenir. CBC ve reitks sayımı
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
PH-500 Temel Hematolojiye Giriş I
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
PH-500 Temel Hematolojiye Giriş programını bitiren ögrenci kan hücreleri, kanın sıvı fazı,kemik iliğinden kök hücrelerinin farklanması, alyuvarlar, akyuvarlar, trombositler
hakkında bilgi sahibi olacaklar ve fizyopatolojik değişiklerin hangi laboratuvar testlerini etkileyeceğini, normal ve patolojik durumları ayırt etmesini öğrenecekler ve laboratuvar tanısına yardımcı metodları kullanabilecek ve yorumlayabileceklerdir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Hematolojik incelemenin prensipleri,Kemik iliği, hücrelern gelişim ve farklanması, alyuvarlar, akyuvarlar, trombositler, demir metabolizması,hemoglobin yapısı ve sentezi, hemoglobin bozuklukları ve laboratuvar tanısı, talassemiler ve laboratuvar tanısı, eritrosit enzim bozuklukları ve tanısı, trombositler, vitamin B12 metabolizması, Vit B12 eksikliği tanısı, folat metabolizması ve laboratuvar tanısı.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Pediatrik Hematoloji Seminer Salonu, laboratuvarlar. |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Hematolojik incelemenin prensipleri
Uygalama ve Laboratuvar Çalışması |
Önerilen kaynakları okuma seminer, uygulama |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer, uygulama |
|
2 |
Hücrelerin çoğalma ve farklanmaları
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Önerilen kaynakları okuma seminer, uygulama |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer, uygulama |
|
3 |
Embrio, fetus ve yenidoğanda kan oluşumu
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Önerilen kaynakları okuma seminer, uygulama |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer, uygulama |
|
4 |
Kemik iliği;örnek alımı ve boyanışı, özel boyama teknikleri
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması
|
Önerilen kaynakları okuma seminer, uygulama |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer, uygulama |
|
5 |
Eritrosit ve Laboratuvar Değerlendirmesi
Eritrocyte and lLboratory Evaluation
Uygulama ve Laboratuvar |
Önerilen kaynakları okuma seminer, uygulama |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer, uygulama |
|
6 |
Demir Metabolizması, Hemoglobin Yapı ve Sentezi
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Önerilen kaynakları okuma , seminer, uygulama |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer, uygulama |
|
7 |
Eritrosit Yaşlanması, Haraplanma Mekanizması ve Bölgeleri, Hemoglobin Katabolizması
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Önerilen kaynakları okuma , seminer, uygulama |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer, uygulama |
|
8 |
Granülositler ve Monositler;morfoloji ve kimyasal Özellikleri
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Önerilen kaynakları okuma , seminer, uygulama |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer, uygulama |
|
9 |
Lenfatik Sistem,immün sistemin gelişimi;Kompleman inceleme metodları
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Önerilen kaynakları okuma , seminer, uygulama |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer, uygulama |
|
10 |
Trombosit ve Megakaryositler;Primer Hemostaz Fizyolojisi
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Önerilen kaynakları okuma , seminer, uygulama |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer, uygulama |
|
11 |
Koagülasyon Faktörleri, koagülasyon fizyolojisi
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Önerilen kaynakları okuma , seminer, uygulama |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer, uygulama |
|
12 |
Fibrinolitik Sistem
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Önerilen kaynakları okuma , seminer, uygulama |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer, uygulama |
|
13 |
Kan Grupları, Tiplendirme
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Önerilen kaynakları okuma, seminer, uygulama |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer, uygulama |
|
14 |
HLA Doku Grupları
Uygulama ve Laboratuvar Çalışması |
Önerilen kaynakları okuma, seminer, uygulama |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer, uygulama |
|
15 |
Dönem Semieri |
Önerilen kaynakları okuma, uygulama, literatür tarama ve araştırma |
Düz anlatım, gösterim, seminer |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Daha evvel işlenmiş ve uygulaması yapılmış konuları çalışma |
Yazılı-sözlü-uygulama |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Hematoloji:Klinik ve Laboratuvar Uygulaması
Bick RL, Vol 1 ve 2, CV Mosby Company, St. Louise, 1993.
Klinik Hematoloji:Teori ve İşlemler
Turgeon ML, 4th ed, Lippincott Wlliams and Wilkins, 2005
Wntrobe Klinik Hematolojisi . Greer P, Foerster J, Lukens JN, Rodger GM, Paraskaras F, Glader B(editörler), Volüm 1 ve 2, 11. Baskı, Lippincottt Williams and Wilkins, Philadelphia, 2004.
Bebeklik ve Çocukluk Çağında Hematology:Nathan DG, Oski FA(editörler), 4. baskı, WB Saunders Company, Philadelphia, 1993.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
90 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
10 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Laboratuvar tekniklerini uygular. |
5 |
|
2 |
Hastaları tanıma ve iletişim kurma |
5 |
|
3 |
Hematolojinin temel unsurlar olan kemik iliğinin stroma ve medullar elemenlarını öğretir. |
4 |
|
4 |
Pediatrik Hematoloji temel prensiplerini açıklar. |
5 |
|
5 |
Benign ve malign hematolojik hastalıklarda moleküler temeller konusunda kendisini yetiştirebilir.
|
3 |
|
6 |
Kan hücreleri biyolojisi, kan ve komponentleri transfüzyonu ve kök hücre nakli işlemleri |
4 |
|
7 |
Kök hücre transplantasyonuna hazırlık işlemlerini , hücre toplanması, ayıklanması, dondurulması gibi temel kavramlarını açıklar. |
5 |
|
8 |
Kanın şekilli elemanları olan eritrositler, lökositler, trombositlerin yapı ve fonksiyonlarını açıklar. |
5 |
|
9 |
Pediatrik Hematoloji laboratuvarında çalışabilir. |
5 |
|
10 |
Gen terapisinin temel kavramlarını açıklar. |
4 |
|
11 |
Hematolojik benign ve malign hastalıkların moleküler temellerini inceler. |
4 |
|
12 |
Hemostaz ve tromboz fizyopatolojini ve değişiklikleri açıklar. |
5 |
|
13 |
Kan hücreleri ve komponentleri kullanım alanları, kemik iliği nakli konularında bilgi edinme |
3 |
|
14 |
Pediatrik Hematolojide kullanılan laboratuvar tekniklerini uygular. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
20 |
40 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 130 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.2 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|