|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sanat Eğitimi |
|
Dersin Kodu |
: |
S 213 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. HAKAN DEMİR Öğr.Gör. KAZIM ARTUT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Estetik ve sanat kuramlarına ilişkin tanımlama yapar, bilgi sahibi olur. 2. Kronolojik anlamda sanatın tarihine ilişkin yorum ve değerlendirme yapabilir. 3. Sanatın amacı, işlevi, sanatçı kimliği, popüler sanat ve popüler kültür kavramlarına yönelik farkındalıkları gelişir. 4. Bir sanat eseri üzerinde kritik yapma becerisi kazanarak görsel kültür ve görsel okuryazarlık becerileri gelişir. 5. Özgünlük ve yaratıcılık kavramları üzerinde görüş sahibi olur, sanatsal açıdan değerli veya değersiz olan yapıtlar üzerinde yorum yapma becerisi kazanabilir. 6. Çocuğun sanatsal gelişim düzeyleri ve artistik niteliklerine ilişkin özellikleri kavrar. 7. İlköğretimde sanatın nasıl öğretileceğine ilişkin teknik ve yöntemleri öğrenerek bilgi ve deneyim kazanır. 8. Sanatın pratiğine ve teorisine yönelik bir projenin nasıl hazırlanacağını öğrenir ve sunumunu yapabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sanat ve estetik kavramlarını tanımlama ve açıklama becerisinin kazandırılması. Sanatsal düşüncenin kökeni, kronolojik anlamda sanatın tarihinin değerlendirilmesi, sanatın amacı, işlevi, sanatçı kimliği ve uslup üzerine bilgilendirme yapılarak bu alandaki sanatsal kültürün gelişimine katkıda bulunmak. Görsel kültür ve görsel okuryazarlık bilincinin kazandırılması. Çocuğun sanatsal gelişim evereleri ve sanat öğretim teknik ve yöntemleri, yaratıcılık ve yaratıcı sanat etkinlikleri üzerinde görüş ve bilgi sahibi olmalarını sağlamak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sanat, sanat eğitimi ve öğretimi, estetik ve sanat tarihi hakkında teorik bilgi verilir
Çocuğun artistik gelişim basamakları anlatılır
Sanat öğretimi yöntemleri üzerine proje ve pratikler yer alır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Sanat derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Estetik ve sanat kuramlarına giriş. Kronolojik anlamda sanatın tarihine ilişkin yorum ve değerlendirmeler. |
Önerilen kaynakları okuma |
Anlatım, beyin fırtınası, tartışma ve gösterim. |
|
2 |
Sanatın amacı, işlevi, sanatçı kimliği, günümüz sanat anlayışı, popüler sanat ve popüler kültür kavramlarına giriş. |
Önerilen kaynakları okuma |
Anlatım, tartışma ve gösterim. |
|
3 |
Sanat eğitimi ve sanat öğretimi, sanat eğitimi kuram ve yöntemleri, müze eğitimi ve yaratıcılık. |
Konular hakkında araştırma ve inceleme. |
Anlatım, tartışma ve gösterim. |
|
4 |
İlköğretimde sanat eğitimi. Çocuğun çizgisel gelişimi. Çocuk resimlerinin ortak özellikleri, sahte çocuk resimleri. Grup sunumlarının belirlenmesi. |
Konular hakkında araştırma ve inceleme. |
Anlatım, tartışma ve gösterim. |
|
5 |
Sanat eğitiminde planlama. Görsel sanatlarda Biçimlendirme, Görsel Sanatlar Kültürü ve Müze Bilinci üzerine açıklamalar. |
Konular hakkında araştırma ve inceleme.
|
Anlatım, tartışma ve gösterim. |
|
6 |
Görsel sanatlar eğitiminde değerlendirme ve çocuk resimlerinin kritiği. |
Sunum konularının ve sunum gruplarının belirlenmesi
|
Anlatım, tartışma ve gösterim. |
|
7 |
Ara değerlendirme (Vize) |
|
|
|
8 |
Birinci grup, sözlü, görsel sunum ve kritiğinin yapılması |
Sunumu izleyen öğrencilerin, sunulan konulara ilişkin eleştiri ve katkıları |
Grup çalışması, sözlü, görsel sunum |
|
9 |
İkinci grup, sözlü, görsel sunum ve kritiğinin yapılması |
Sunumu izleyen öğrencilerin, sunulan konulara ilişkin eleştiri ve katkıları |
Grup çalışması, sözlü, görsel sunum |
|
10 |
Üçüncü grup, sözlü, görsel sunum ve kritiğinin yapılması |
Sunumu izleyen öğrencilerin, sunulan konulara ilişkin eleştiri ve katkıları |
Grup çalışması, sözlü, görsel sunum |
|
11 |
Dördüncü grup, sözlü, görsel sunum ve kritiğinin yapılması |
Sunumu izleyen öğrencilerin, sunulan konulara ilişkin eleştiri ve katkıları |
Grup çalışması, sözlü, görsel sunum |
|
12 |
Beşinci grup, sözlü, görsel sunum ve kritiğinin yapılması |
Sunumu izleyen öğrencilerin, sunulan konulara ilişkin eleştiri ve katkıları |
Grup çalışması, sözlü, görsel sunum |
|
13 |
Altıncı grup, sözlü, görsel sunum ve kritiğinin yapılması |
Sunumu izleyen öğrencilerin, sunulan konulara ilişkin eleştiri ve katkıları |
Grup çalışması, sözlü, görsel sunum |
|
14 |
Yedinci grup, sözlü, görsel sunum ve kritiğinin yapılması |
Sunumu izleyen öğrencilerin, sunulan konulara ilişkin eleştiri ve katkıları |
Grup çalışması, sözlü, görsel sunum |
|
15 |
Sekizinci grup, sözlü, görsel sunum ve kritiğinin yapılması |
Sunumu izleyen öğrencilerin, sunulan konulara ilişkin eleştiri ve katkıları |
Grup çalışması, sözlü, görsel sunum |
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Artut, Kazım (2009). Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. Anı Yayıncılık. Ankara.
Pekmezci, Hasan. (2008). Görsel Sanatlar Dersi (1-8. sınıflar) Öğretmen Klavuz Kitabı. Editör: H. Pekmezci. Yazarlar: E. Peşkersoy ve O. Yıldırım. MEB Devlet Kitapları, Ankara.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sınıf öğretmenliği alanını oluşturan konu alanları (Matematik, Türkçe, Fen ve Teknoloji, Hayat Bilgisi ve sosyal bilgiler Görsel Sanatlar, Müzik, Beden Eğitimi vb.) ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklar |
5 |
|
2 |
İlköğretim 1-5. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirir |
3 |
|
3 |
Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları eğitim uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir |
3 |
|
4 |
Bilimsel bilgi üretme sürecini sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde kullanır |
2 |
|
5 |
İlköğretim 1-5. sınıf öğretim programlarını (Türkçe, matematik, fen ve teknoloji, sosyal bilgiler, hayat bilgisi, beden eğitimi, müzik, görsel sanatlar vb.) ve bu programların öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanır |
4 |
|
6 |
Sanatsal bilgilerin ışığında sanat ürünlerinin kritiğini yapar, niteliklerini açıklar |
5 |
|
7 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır |
4 |
|
8 |
Öğretme öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. |
4 |
|
9 |
Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini değerlendirir. |
2 |
|
10 |
Etkili öğretme öğrenme süreçleri oluşturmak için uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanır. |
3 |
|
11 |
Sınıf öğretmenliği uygulamalarında karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır |
2 |
|
12 |
Kendi performansı üzerinde düşünür ve mesleki bilgi - becerilerini sürekli olarak geliştirmek için girişimde bulunur |
3 |
|
13 |
Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
3 |
|
14 |
Öğretmenlik alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şeklide paylaşır. |
2 |
|
15 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurar ve aile katılımı ve desteğini almak için stratejiler geliştirir |
2 |
|
16 |
Eğitim sistemi ve okul yönetimi kapsamında eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulamada kullanır |
2 |
|
17 |
Sosyal çevreyi yaşanabilir kılmak için proje ve etkinlikler geliştirir. |
1 |
|
18 |
Çevresinde olup biten sanatsal ve bilimsel etkinlikler ile ulusal ve uluslararası güncel olayları izleyerek kişisel değerlendirmler yapar/kişisel görüşünü ifade eder |
3 |
|
19 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
2 |
2 |
4 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
6 |
24 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 74 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|