Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tipografi 2

Dersin Kodu : GRA216

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı :

Dersin Öğrenme Kazanımları : Tipografi ile harf üsluplarını tanır.
Tipografik tasarımlarını harfin karakteristik özelliklerine göre şekillendirir.
Tasarımın amacına uygun yazı stillerini seçer.
Tipografinin uygulandığı her alana yönelik uygulama yapabilir.
Teknolojik gelişmeleri izleyen özgün ve yaratıcı tipografik tasarımlar sunabilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu ders ile, görsel iletişimin ana öğelerinden biri olan yazının, harf üsluplarının, harfin karakteristik özelliklerinin, yazı stillerinin öğrenciye tanıtılması amaçlanır.

Dersin İçeriği : Tipografinin temelleri ve ilkeleri, araçları ve tekniklerinin uygulamalı projelerle tanıtılacaktır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Ç.Ü. Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Bölümü Atölyeleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dersin amacı ve notlandırma sistemi hakkında bilginin Verilmesi. Araştırma Anlatım
2 Proje - 1. Bir şehir kimliği için tipografik amblem ve logotype tasarımı, örnek inceleme. Araştırma Anlatım
3 Proje - 1. Tipografik amblem ve logotype tasarımları için yapılan eskiz çalışmalarının değerlendirilmesi. Eskiz Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
4 Proje - 1. Yapılan çalışmaların dijital ortamda uygulanması Tasarım Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
5 Proje -1 . Yapılan çalışmaların dijital ortamda uygulanması Tasarım Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
6 Proje - 1’in sonuçlandırılması ve sergileme Tasarım Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
7 Proje - 2. Seçilen şehir kimliğinin Lansmanı için etkinlik afişi, broşür, bilboard ve basın ilanı ürünlerinden ikisine tipografik duyuru tasarımı Tasarım Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
8 Ara sınav Sunum Paftaları Hazırlama Proje Teslimi ve Sunumu
9 Proje - 2. Tipografik duyuru tasarımı için yapılan eskiz çalışmalarının değerlendirilmesi. Tasarım Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
10 Proje – 2. Tipografik duyuru tasarımı için yapılan çalışmaların dijital ortama geçirilmesi. Tasarım Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
11 Proje - 3. Şehir Kimliği için ritm, leke, denge, kompozisyon, renk değerlerleri gözetilerek yapılan görsel kullanımlı tipografik basın ilanı çalışması. Tasarım Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
12 Proje - 3. Basın ilanı için eskiz çalışması Eskiz Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
13 Proje - 3. Basın ilanı için eskiz çalışmalarının dijital ortamda uygulanması. Tasarım Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
14 Proje - 3. Basın ilanı için eskiz çalışmalarının dijital ortamda uygulanması. Tasarım Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
15 Proje - 3’ün sonuçlandırılması Tasarım Çalışmaları Uygulama, Değerlendirme, Tartışma
16/17 Final Sınavı Sunum Paftaları Hazırlama Proje Teslimi ve Sunumu


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  - CARTER, R., Day, B., Meggs, P. Typographic Design: Form and Communication - BECER, E. (2007), Modern Sanat ve Yeni Tipografi, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları - AMBROS, G. and HARRİS, P., Tipografinin Temelleri, Literatür Yayınları - AMBROS, G. and HARRİS, P., Görsel Tipografi Sözlüğü, Literatür Yayınları - SARIKAVAK, N. K., Tipografinin Temelleri, Doruk Yayınları - SARIKAVAK, N. K., Sayısal Tipografi: Batı’da ve Ülkemizde Sayısal Harf/Font Tasarımcıları, Başkent Üniversitesi Yayınları
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 3 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sanat ve Tasarımın temel elemanlarını ve ilkelerini tanıma. 2
2 Grafik tasarım uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslar arası sanatsal, kültürel unsurları tanıma. 4
3 Görsel iletişimin teknolojik gelişmelerine paralel olarak, uygulamalarında kullanabilecek düzeyde yenilikleri takip etme ve değerlendirme. 4
4 Kitle iletişim ortamları, iletişim yöntemleri ve iletişim öğelerini tanımlama. 4
5 Sanat ve tasarımın temel ölçütlerini kullanarak, görsel iletişim sorunları için yaratıcı, özgün, ekonomik, estetik alternatif taslaklar hazırlama. 4
6 Alanına ilişkin bilgileri, farklı disiplinlerin bilgileri ile birlikte kullanma. 3
7 Alanındaki bilgileri izleyebilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dili kullanma. 2
8 Tasarlama sürecinde farklı malzeme, boya ve teknolojik araç gereçleri kullanma. 2
9 Araştırma, bilgiye ulaşma ve diyalektik yapabilme yöntem ve tekniklerini kullanma. 4
10 Bilgi ve iletişim teknolojilerini hem öğrenme sürecinde hem de tasarlama sürecinde etkin biçimde kullanma. 3
11 Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerlere karşı sorumlu bir yurttaş olma. 3
12 Bireysel ve grup halinde etkin çalışabilme ve sorumluluk alma. 3
13 Zamanı verimli kullanarak, planlı, titiz ve disiplinli değerlendirme. 5
14 Okuma, okuduğunu anlama ve yorumlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. 1
15 Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahip olma. 1
16 Meslektaşları, işverenleri ve hizmet sunduğu bireyler ile sağlıklı iletişim kurma. 3
17 Çevreyi koruma, mesleğinin etik ve hukuksal değerlerini savunma konusunda bireysel ve mesleki itina gösterme. 3
18 Grafik Tasarım mesleğinin toplumsal yaşam içindeki yerini ve önemini ayırt etme. 4
19 Dilini doğru yazma, kullanma ve tasarımlarında bu konuda sorumluluk gösterme. 4
20 işlevini yerine getirebilen, iletişimini gerçekleştiren ve hedef kitleye ulaşabilen tasarımlar yaratma. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 3 6 18
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 8 24
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 100
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4
Dersin AKTS Kredisi: 4