|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Desen 1 |
|
Dersin Kodu |
: |
GRA119 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Desenin grafik sanatlar içindeki yeri ve önemini kavramak. Yaratıcı düşünce sürecini oluşturan, görme ,algılama ve ifade etmeyi kavramak. Desen çiziminde bütün parça ilişkisini geometrik formlar içinde göstermek. Canlı modeli inceleyerek ölçüleri ve yönleri belirlemeyi,açı kontrolü ile modelde hareketi algılayabilmeyi öğrenir. Bütünden parçaya inerek modelin ölçü özelliğini ifade edebilmek. Modelin hareketini çizgiyle anlatmak. Canlı insan formunu kısa sürede çizgi değeri ile ifade edebilmek.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Desen, görme, duyum ve estetikle ilgili kazanımlarıyla tüm sanat disiplinlerinin temelidir. Desen dersinin amacı; öğrencinin el, göz, beyin koordinasyonunu geliştirerek bilinçli algılamaya yöneltmektir. Ayrıca çeşitli çizer malzemelerle denemeler yapması, ürün ortaya koyabilmesi amaçlanmıştır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Deseni oluşturan elemanları (çizgi, nokta, biçim, hareket, kompozisyon, ritim, denge, espas) öğrenmek. Çeşitli çizim gereçlerini (kurşun kalem, füzen, granit, sangin) tanımak. Bu gereçlerin farklı kağıtlar üzerindeki etkilerini denemek. Araç ve gereci beceriyle kullanmayı öğrenmek. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Ç.Ü. Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Bölümü Atölyeleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Desende yeni yaklaşımlar ve incelemeler. |
Örnek Uygulama Araştırma |
Anlatım |
|
2 |
Canlı modelden desen çalışması. |
Araştırma |
Anlatım, Beyin fırtınası, Eskiz değerlendirme |
|
3 |
Canlı modelden canlandırma, figüre hareket kazandırma çalışması. |
Eskiz Çalışmaları |
Beyin fırtınası, Eskiz değerlendirme |
|
4 |
Desende kurgulu çizgisel çözümlemeler ve denemeler. |
Tasarım Çalışmaları |
Anlatım, beyin fırtınası |
|
5 |
Canlı modelden desen çalışması. |
Eskiz Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
6 |
Desende yaratıcı teknik denemeleri ve uygulama çalışmaları. |
Tasarım Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
7 |
Canlı modelden etüdler: farklı tekniklerle uygulamalar |
Tasarım Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
8 |
Ara Sınav |
Sunum Paftaları Hazırlama |
Proje Teslimi ve Sunumu |
|
9 |
Canlı modelden hareketle farklı tekniklerle kurgusal kompozisyon oluşturma. |
Eskiz Çalışmaları |
Anlatım, beyin fırtınası |
|
10 |
Oluşturulan kurgusal kompozisyon ile senaryo hazırlama. |
Eskiz Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, |
|
11 |
Canlı modelden hareketle kurgulanan senaryonun kağıt üzerinde betimlenmesi. |
Tasarım Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
12 |
Desende yaratıcı teknik denemeleri, kısa çizimler, teknik olanakların araştırılması |
Eskiz Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
13 |
Analiz, tartışma ve değerlendirme. |
Tasarım Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
14 |
Projelerin sonuçlandırılması, sunumu. |
Tasarım Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
15 |
Desende yeni yaklaşımlar ve incelemeler. |
Tasarım Çalışmaları |
Uygulama, Değerlendirme, Tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sunum Hazırlıkları |
Proje Teslimi |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
• Artut, Kazım. Sanat Eğitimi. Anlara: Anı Yayınları, 2004.
• Atalayer, Faruk. Temel Sanat Ögeleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları,1994.
• Pekmezci, Hasan. Desen. Ankara: MEB Yayınları, 2001.
• Tepecik, Adnan. Desen. İstanbul: YA-PA Yayın, 2003.
• Bigalı, Şeref. Resim Sanatı. Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları, 1999.
• Gökaydın, Nevide. Eğitim Tasarım ve Görsel Algı. Ankara: Sedir Yayınları, 1990.
• Parramon, Jose M. Baş ve Portre Çizme Sanatı. İstanbul:Remzi Kitabevi,2006.
• Çağlarca,S. Plastik Ögeler; İstanbul İnkılap Yay., 1999
• Çelik, Haydar Çizginin Gücü Engin Yayıncılık, 2003
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sanat ve Tasarımın temel elemanlarını ve ilkelerini tanıma. |
5 |
|
2 |
Grafik tasarım uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslar arası sanatsal, kültürel unsurları tanıma. |
4 |
|
3 |
Görsel iletişimin teknolojik gelişmelerine paralel olarak, uygulamalarında kullanabilecek düzeyde yenilikleri takip etme ve değerlendirme. |
3 |
|
4 |
Kitle iletişim ortamları, iletişim yöntemleri ve iletişim öğelerini tanımlama. |
3 |
|
5 |
Sanat ve tasarımın temel ölçütlerini kullanarak, görsel iletişim sorunları için yaratıcı, özgün, ekonomik, estetik alternatif taslaklar hazırlama. |
2 |
|
6 |
Alanına ilişkin bilgileri, farklı disiplinlerin bilgileri ile birlikte kullanma. |
3 |
|
7 |
Alanındaki bilgileri izleyebilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dili kullanma. |
0 |
|
8 |
Tasarlama sürecinde farklı malzeme, boya ve teknolojik araç gereçleri kullanma. |
5 |
|
9 |
Araştırma, bilgiye ulaşma ve diyalektik yapabilme yöntem ve tekniklerini kullanma. |
3 |
|
10 |
Bilgi ve iletişim teknolojilerini hem öğrenme sürecinde hem de tasarlama sürecinde etkin biçimde kullanma. |
3 |
|
11 |
Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerlere karşı sorumlu bir yurttaş olma. |
0 |
|
12 |
Bireysel ve grup halinde etkin çalışabilme ve sorumluluk alma. |
4 |
|
13 |
Zamanı verimli kullanarak, planlı, titiz ve disiplinli değerlendirme. |
5 |
|
14 |
Okuma, okuduğunu anlama ve yorumlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. |
0 |
|
15 |
Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahip olma. |
0 |
|
16 |
Meslektaşları, işverenleri ve hizmet sunduğu bireyler ile sağlıklı iletişim kurma. |
0 |
|
17 |
Çevreyi koruma, mesleğinin etik ve hukuksal değerlerini savunma konusunda bireysel ve mesleki itina gösterme. |
4 |
|
18 |
Grafik Tasarım mesleğinin toplumsal yaşam içindeki yerini ve önemini ayırt etme. |
3 |
|
19 |
Dilini doğru yazma, kullanma ve tasarımlarında bu konuda sorumluluk gösterme. |
0 |
|
20 |
işlevini yerine getirebilen, iletişimini gerçekleştiren ve hedef kitleye ulaşabilen tasarımlar yaratma. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
5 |
5 |
25 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
4 |
12 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 81 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.24 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|