|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Hemşirelik Hizmetlerinde Liderlik |
|
Dersin Kodu |
: |
HMS313 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. NURİYEKABUKÇU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Hemşirelikte liderlik kavramını tanımlar Liderlik ve yöneticilik arasındaki farkları açıklar. Hemşirelikte güç ve mesleki güç oluşturan unsurları tanımlar. Analitik ve stratejik düşünme becerisini geliştirir. Çatışma yönetimini öğrenir ve iletişim becerilerini geliştirir. Zaman kaybına yol açan faktörleri öğrenebilme ve engelleri fark ederek planlı çalışmayı geliştirir. klinik ortamdaki sorunların nedenlerini bulmaya yönelik balık kılçığı diyagramı oluşturur. Kalite kavramını ve kaliteyi geliştiren uygulamaları tanımlar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Hemşirelikte liderlik kavramını öğretmek, analitik düşünme ve problem çözme becerilerini kazandırmayı amaçlamaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders, hemşirelikte liderlik temel kavramları, kuramları, ilkeleri ve uygulamalarına yönelik konuları içermektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Liderlik ve tanımı |
Konuyu değişik kaynaklardan araştırma,örnek uygulamaları inceleme |
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
|
2 |
Liderlik rolü ve profili |
Konuyu değişik kaynaklardan araştırma,örnek uygulamaları inceleme |
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
|
3 |
Liderlik modelleri ve liderlik teorileri |
Konuyu değişik kaynaklardan araştırma,örnek uygulamaları inceleme |
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
|
4 |
Lider ve yönetici kavramları |
Konuyu değişik kaynaklardan araştırma,örnek uygulamaları inceleme |
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
|
5 |
Lider ve yönetici kavramları |
Konuyu değişik kaynaklardan araştırma,örnek uygulamaları inceleme |
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
|
6 |
Hemşirelikte güç |
Konuyu değişik kaynaklardan araştırma,örnek uygulamaları inceleme |
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
|
7 |
İş yerinde takım ruhu geliştirme ve motivasyon |
Konuyu değişik kaynaklardan araştırma,örnek uygulamaları inceleme |
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
|
8 |
Ara Sınav |
|
|
|
9 |
Hemşirelikte zaman yönetiminin önemi |
Konuyu değişik kaynaklardan araştırma,örnek uygulamaları inceleme |
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
|
10 |
Personel seçimi ve program geliştirme |
Konuyu değişik kaynaklardan araştırma,örnek uygulamaları inceleme |
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
|
11 |
İşyerinde güç durumlarla yüzleşme ve negatiflikle baş etme |
Konuyu değişik kaynaklardan araştırma,örnek uygulamaları inceleme |
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
|
12 |
Toplam kalite yönetimi |
Konuyu değişik kaynaklardan araştırma,örnek uygulamaları inceleme |
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
|
13 |
Stratejik düşünme ve planlama ilkeleri |
Konuyu değişik kaynaklardan araştırma,örnek uygulamaları inceleme |
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
|
14 |
Kriz yönetimi |
Konuyu değişik kaynaklardan araştırma,örnek uygulamaları inceleme |
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
|
15 |
Sağlık kurumlarında mobbing |
Konuyu değişik kaynaklardan araştırma,örnek uygulamaları inceleme |
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Schuster PM, Nykolyn L(2010) Communications for Nurses, Davis company, Philedelphia,USA.
Tutar H (2004) Kriz ve Stres Yönetimi, Seçkin Yayınevi, Ankara.
Clark CC (2008) Creative Nursing Leadership and Management, Jones and Barlett Publishers, USA.
Feldman HR, Greenberg MJ, JAffe Ruiz M (2011) Nursing Leadership: A concise Encyclopedia 2nd edition, Springer Publishing Company,USA Clark CC (2008) Creative Nursing Leadership and Management, Jones and Barlett Publishers, USA.
Klaingerberg M Dirschel KM (2010) Today’s Nursing Leade; Managing Suceeding and Excelling, Jones and Barlett Publishers, USA.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. |
3 |
|
2 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir |
3 |
|
3 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. |
5 |
|
4 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar .
|
3 |
|
5 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. |
3 |
|
6 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. |
4 |
|
7 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. |
5 |
|
8 |
Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. |
5 |
|
9 |
Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. |
5 |
|
10 |
Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
4 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
5 |
|
12 |
Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. |
5 |
|
13 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. |
0 |
|
14 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. |
5 |
|
15 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. |
5 |
|
16 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır.
|
3 |
|
17 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. |
4 |
|
18 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. |
5 |
|
19 |
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. |
5 |
|
20 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 72 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|