|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Rehberlik |
|
Dersin Kodu |
: |
MB 403 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. FİLİZ YURTAL Doç.Dr. FİLİZ YURTAL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Rehberlik hizmetlerinin önemini kavrayacaklar. Rehberliğin tanımını yapabilecek; amacını ve ilkelerini açıklayabilecekler. Başlıca rehberlik türlerini ve rehberliğin hizmet alanlarını kavrayacaklar Rehberlik modellerini açıklayabilecekler. Kendi öğrencilerini tanımada kullanılabilecek çeşitli teknik ve araçları bilebilecekler. Rehberlik hizmetlerinin örgüt yapısını kavrayacaklar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dersin amacı temel kavramlar, öğrenci kişilik hizmetleri, psikolojik danışma ve rehberliğin bu hizmetler içerisindeki yeri, rehberliğin ilkeleri, gelişimi, psikolojik danışma ve rehberliğin çeşitleri, servisler (hizmetler), teknikler, örgüt ve personel, alandaki yeni gelişmeler, öğrenciyi tanıma teknikleri, rehber-öğretmen işbirliği, öğretmenin yapacağı rehberlik görevleri hakkında bilgi vermektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu kursun içeriği rehberlik ve psikolojik danışmanlıktaki temel kavramların neler olduğu, öğrenci kişilik hizmetlerinin amacı ve eğitimdeki yeri, rehberlik ve psikolojik danışmanın ilkeleri, hizmet çeşitleri, teknikler, örgüt ve personel, bireyi tanıma tekniklerinin neler olduğunu kapsamaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Eğitim fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin tanıtımı, dersin işleniş biçimi konusunda bilgilendirme |
yok |
Anlatım soru-cevap |
|
2 |
Çağdaş eğitim sistemlerinde Öğrenci Kişilik Hizmetleri ve Rehberlik |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma |
Anlatım, soru cevap tartışma |
|
3 |
Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Hizmet Türleri |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma |
Anlatım, soru cevap tartışma |
|
4 |
Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetleri |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma |
Anlatım, soru cevap tartışma |
|
5 |
Eğitsel Rehberlik |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma |
Anlatım, soru cevap tartışma |
|
6 |
Mesleki Rehberlik |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma |
Anlatım, soru cevap tartışma |
|
7 |
Kişisel Rehberlik |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma |
Anlatım, soru cevap tartışma |
|
8 |
vize |
sınava çalışma |
yazılı sınav |
|
9 |
Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Bireyi Tanıma Teknikleri I |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma |
Anlatım, soru cevap tartışma |
|
10 |
Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Bireyi Tanıma Teknikleri II |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma |
Anlatım, soru cevap tartışma |
|
11 |
Özel Eğitim Alanında Psikolojik Danışma ve Rehberlik |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma |
Anlatım, soru cevap tartışma |
|
12 |
Okul PDR Programlarının geliştirilmesi |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma |
Anlatım, soru cevap tartışma |
|
13 |
Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Örgüt ve Personel |
Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma |
Anlatım, soru cevap tartışma |
|
14 |
Örnek Rehberlik uygulamaları |
Örnek rehberlik uygulamaları içeren rapor hazırlama |
Beyin fırtınası, group tartışması, problem çözme |
|
15 |
Örnek Rehberlik uygulamaları |
Daha önce hazırlanan raporları geliştirme |
Beyin fırtınası, group tartışması, problem çözme, düz anlatım |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava çalışma |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kaya, A .(2004). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Ankara: Anı Yayınları.
Yeşilyaprak, B. (2002). Eğitimde Rehberlik Hizmetleri, Nobel Yayın Dağıtım
Kepçeoğlu, M. (1988). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Ankara: Kadıoğlu Matbaacılık.
Kuzgun, Y.(2004). İlköğretimde Rehberlik. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
14 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sınıf öğretmenliği alanını oluşturan konu alanları (Matematik, Türkçe, Fen ve Teknoloji, Hayat Bilgisi ve sosyal bilgiler Görsel Sanatlar, Müzik, Beden Eğitimi vb.) ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklar |
0 |
|
2 |
İlköğretim 1-5. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirir |
3 |
|
3 |
Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları eğitim uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir |
2 |
|
4 |
Bilimsel bilgi üretme sürecini sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde kullanır |
2 |
|
5 |
İlköğretim 1-5. sınıf öğretim programlarını (Türkçe, matematik, fen ve teknoloji, sosyal bilgiler, hayat bilgisi, beden eğitimi, müzik, görsel sanatlar vb.) ve bu programların öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanır |
0 |
|
6 |
Sanatsal bilgilerin ışığında sanat ürünlerinin kritiğini yapar, niteliklerini açıklar |
0 |
|
7 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır |
0 |
|
8 |
Öğretme öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. |
4 |
|
9 |
Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini değerlendirir. |
0 |
|
10 |
Etkili öğretme öğrenme süreçleri oluşturmak için uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanır. |
0 |
|
11 |
Sınıf öğretmenliği uygulamalarında karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır |
3 |
|
12 |
Kendi performansı üzerinde düşünür ve mesleki bilgi - becerilerini sürekli olarak geliştirmek için girişimde bulunur |
4 |
|
13 |
Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
3 |
|
14 |
Öğretmenlik alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şeklide paylaşır. |
4 |
|
15 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurar ve aile katılımı ve desteğini almak için stratejiler geliştirir |
5 |
|
16 |
Eğitim sistemi ve okul yönetimi kapsamında eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulamada kullanır |
4 |
|
17 |
Sosyal çevreyi yaşanabilir kılmak için proje ve etkinlikler geliştirir. |
3 |
|
18 |
Çevresinde olup biten sanatsal ve bilimsel etkinlikler ile ulusal ve uluslararası güncel olayları izleyerek kişisel değerlendirmler yapar/kişisel görüşünü ifade eder |
3 |
|
19 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
14 |
1 |
14 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 77 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|