|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Tasarımı |
|
Dersin Kodu |
: |
MB 202 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. ÖZLEM KAF HASIRCI Doç.Dr. AYTEN İFLAZOĞLU SABAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Teknoloji ve öğretim teknolojilerinin tarihsel gelişimini ve kuramsal temellerini açıklar. Öğretim teknolojileri ve öğrenme-öğretme ortamlarındaki iletişim süreci arasındaki ilişkiyi açıklar. Öğretim materyalleri tasarlama sürecini açıklar. Öğretim ortamlarında kullanılan araç-gereçleri özelliklerine göre açıklar.
Öğretim materyali tasarlar. Geliştirilmiş olan öğretim materyallerini değerlendirir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, öğretim teknolojisi ile ilgili kavramlar, çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretim teknolojilerinin öğretim sürecindeki yeri ve kullanımı, çalışma yaprakları, etkinlik tasarlama, tepegöz saydamları, slaytlar, görsel medya (VCD, DVD) gereçleri, bilgisayar temelli internet ve uzaktan eğitim, görsel tasarım ilkeleri, Türkiye’de ve dünyada öğretim teknolojilerinin kullanım durumlarını açıklamaktır. Ayıca öğrencilerden ilköğretim 1-4. sınıf programına uygun olacak şekilde öğretim teknolojileri yoluyla iki ve üç boyutlu materyaller tasarlamaları beklenmektedir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Farklı öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretimdeki durumu ve kullanımı; öğretim teknolojileri yoluyla öğretim materyali geliştirme (slayt, bilgisayarda ders materyali, vb. ); ve farklı materyalleri değerlendirme. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
ilköğretim derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Temel Kavramlar (Eğitim, Öğretim, Öğrenme, Öğretim, Öğretme) |
yok |
Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma |
|
2 |
Öğrenme kuramları |
ilgili bölümleri okuma |
Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma |
|
3 |
Eğitim programı ve öğeleri (amaç, içerik, yöntem ve değerlendirme) |
ilgili bölümleri okuma |
Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma |
|
4 |
Amaçlar- kazanımlar (alanlara göre analizi) |
İlköğretim programından seçilecek kazanımların analiz edilmesi, alan ve düzeylerinin belirlenmesi |
Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma/Küçük grup çalışması |
|
5 |
İçerik |
örnek içerik analizinin yapılması |
Düz anlatım/Küçük grup çalıması/Tartışma |
|
6 |
Öğrenme- Öğretme Süreci, Öğrenme öğretme ilkeleri, Öğrenme ve Öğretme Stratejileri, Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
İlköğretim programından bir ders planı örneği eleştirel olarak incelenmesi |
Düz anlatım/Tartışma/Bireysel çalışma |
|
7 |
Öğretim Teknolojileri ve Materyaller, Teknoloji, Eğitim Teknolojisi, Öğretim Teknolojisi ve Materyal |
ilgili bölümleri okuma |
Düz anlatım/Tartışma/ |
|
8 |
Eğitim Ortamlarında İletişim: Öğretim Araç-Gereçlerinin İletişim Sürecindeki Yeri ve Önemi |
ilgili bölümleri okuma |
Düz anlatım/Tartışma/Küçük grup çalışması |
|
9 |
Öğretim Materyallerinin Seçimi, Tasarımı ve Hazırlanması |
ilgili bölümleri okuma |
Düz anlatım/Tartışma/Küçük grup çalışması/ |
|
10 |
Öğretim Ortamlarında Kullanılan Araç-Gereçler |
Öğrenme –öğretme sürecinde öğrencilerin grup olarak yapmak durumunda olduğu çalışmalara hazırlanmak. |
Grup sunumları |
|
11 |
Öğretim Ortamlarında Kullanılan Araç-Gereçler |
Öğrenme –öğretme sürecinde öğrencilerin grup olarak yapmak durumunda olduğu çalışmalara hazırlanmak. |
Grup sunumları |
|
12 |
Öğretim Ortamlarında Kullanılan Araç-Gereçler |
Öğrenme –öğretme sürecinde öğrencilerin grup olarak yapmak durumunda olduğu çalışmalara hazırlanmak. |
Grup sunumları |
|
13 |
Öğretim Ortamlarında Kullanılan Araç-Gereçler |
Öğrenme –öğretme sürecinde öğrencilerin grup olarak yapmak durumunda olduğu çalışmalara hazırlanmak. |
Grup sunumları |
|
14 |
Öğretim Materyallerinin Değerlendirilmesi |
ilgili bölümü okuma |
Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma/Beyin fırtınası/Küçük grup çalışması |
|
15 |
Dönem değerlendirmesi |
yok |
Soru-cevap |
|
16/17 |
Final Sınavları |
sınava hazırlık |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Yalın, H.İ. (2004). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme (13. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Yanpar T. (2007). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara: Anı Yayıncılık.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Alkan, C. (2005) Eğitim Teknolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık.
Çilenti, K. (1988). Eğitim Teknolojisi ve Öğretim. (Geliştirilmiş Üçüncü Baskı). Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
İşman, A. (2005). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Kaya, Z. (2005). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Seferoğlu, S. S. (2006). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
7 |
90 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sınıf öğretmenliği alanını oluşturan konu alanları (Matematik, Türkçe, Fen ve Teknoloji, Hayat Bilgisi ve sosyal bilgiler Görsel Sanatlar, Müzik, Beden Eğitimi vb.) ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklar |
0 |
|
2 |
İlköğretim 1-5. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirir |
0 |
|
3 |
Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları eğitim uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir |
0 |
|
4 |
Bilimsel bilgi üretme sürecini sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde kullanır |
0 |
|
5 |
İlköğretim 1-5. sınıf öğretim programlarını (Türkçe, matematik, fen ve teknoloji, sosyal bilgiler, hayat bilgisi, beden eğitimi, müzik, görsel sanatlar vb.) ve bu programların öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanır |
4 |
|
6 |
Sanatsal bilgilerin ışığında sanat ürünlerinin kritiğini yapar, niteliklerini açıklar |
0 |
|
7 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır |
5 |
|
8 |
Öğretme öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. |
4 |
|
9 |
Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini değerlendirir. |
0 |
|
10 |
Etkili öğretme öğrenme süreçleri oluşturmak için uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanır. |
0 |
|
11 |
Sınıf öğretmenliği uygulamalarında karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır |
2 |
|
12 |
Kendi performansı üzerinde düşünür ve mesleki bilgi - becerilerini sürekli olarak geliştirmek için girişimde bulunur |
2 |
|
13 |
Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
3 |
|
14 |
Öğretmenlik alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şeklide paylaşır. |
0 |
|
15 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurar ve aile katılımı ve desteğini almak için stratejiler geliştirir |
0 |
|
16 |
Eğitim sistemi ve okul yönetimi kapsamında eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulamada kullanır |
1 |
|
17 |
Sosyal çevreyi yaşanabilir kılmak için proje ve etkinlikler geliştirir. |
0 |
|
18 |
Çevresinde olup biten sanatsal ve bilimsel etkinlikler ile ulusal ve uluslararası güncel olayları izleyerek kişisel değerlendirmler yapar/kişisel görüşünü ifade eder |
0 |
|
19 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
7 |
3 |
21 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 123 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|