|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Hadis Terminolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
TİB 782 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. BEKİR TATLI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Hz. Peygamber´e ait bilgilerin aslına uygun olarak naklini kavrar Hadis usulünün temel kavramlarını ayırt eder Rivayetin keyfiyetini, hadis öğrenim ve öğretim metodlarını listeler Ravide aranan şartları, cerh ve tadil lafızlarını anlayıp yorumlar Kabul veya red açısından hadis çeşitlerini analiz eder
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Hz. Peygamber´e ait bilgilerin aslına uygun nakli ile ona ait olanla olmayanı ayırt etmek amacıyla konulan prensipleri belirleyip bunlarla ilgili terimleri öğretmek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Hadisin önemi ve temel kavramları (sünnet, haber, eser, hadis), sahabe dönemi hadis faaliyetleri, isnad faaliyetinin başlaması, cerh ve tadil faaliyetlerinin başlaması, yazılı rivayete geçiş, hadis usulü kaynakları, rivayetin keyfiyeti, ravi, ravide aranan şartlar, mervi, hadis çeşitleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Hadisin önemi ve temel kavramları, sünnet, haber ve eser, hadis |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, müzakere |
|
2 |
Hadis Usülünün kaynakları, mütekaddimun dönemi eserleri, müteahhirun dönemi eserleri, son dönem eserleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, müzakere |
|
3 |
Rivayet, rivayetin keyfiyeti, hadis öğrenim ve öğretim metodları |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, müzakere |
|
4 |
Rivayet lafızları, hadis okuma usülleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, müzakere |
|
5 |
Rivayetin sıfatı, lafzen rivayet, manen rivayet |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, müzakere |
|
6 |
Ravi, tanımı ve önemi, vasıfları, adalet ve zabt |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, müzakere |
|
7 |
Metain-i aşere, Adalet sıfatıyla ilgili kusurlar, zabt sıfatıyla ilgili kusurlar |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, müzakere |
|
8 |
Ara sınav |
|
|
|
9 |
Ravi tenkidi, güvenilir raviler, zayıf raviler, metruk raviler |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, müzakere |
|
10 |
Tenkit lafızları, güvenillir ravilere delalet edenler, zayıf ravilere delalet edenler, metruk ravilere delalet edenler |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, müzakere |
|
11 |
Ravi tabakaları, Sahabe, sahabeyi tanıma yolları, sahabe tabakat kitapları, Tabiun, tebeu tabiin |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, müzakere |
|
12 |
Mervi, Kaynağı açısından hadis çeşitleri: Kutsi hadis, merfu hadis, mevkuf hadis, maktu hadis |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, müzakere |
|
13 |
Ravi sayısı açısından hadis çeşitleri: Mütevatir hadis, ahad hadis |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, müzakere |
|
14 |
Sıhhat açısından hadis çeşitleri: Sahih hadis, hasen hadis, zayıf hadis, mevzu hadis |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, müzakere |
|
15 |
Hadis ilimleri: cerh ve tadil, ilelül hadis, garibul hadis, muhteliful hadis, nasih ve mensuh, esbabu vurudil hadis |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım, Soru-cevap, müzakere |
|
16/17 |
Final sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Mahmud Tahhan, Teysiru mustalahi´l-hadis
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
İsmail Lütfi Çakan, Hadis Usulü
Abdullah Aydınlı, Hadis Istılahları Sözlüğü
Hatib-i Bağdadî, el-Kifaye
Talat Koçyiğit, Hadis Usulü
İbnü´s-Salah, Ulumu´l-hadis
Ramehurmuzi, el-Muhaddisu´l-fasıl
Ahmet Yücel, Hadis Tarihi ve Usülü
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. |
2 |
|
2 |
İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır |
3 |
|
3 |
Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır |
3 |
|
4 |
Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur |
5 |
|
5 |
Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır |
5 |
|
6 |
Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur |
5 |
|
7 |
İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir |
3 |
|
8 |
İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
2 |
|
9 |
Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur |
3 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir |
2 |
|
11 |
Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar |
3 |
|
12 |
Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
2 |
|
13 |
Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
6 |
18 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 146 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.84 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|