Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Hadis Terminolojisi

Dersin Kodu : TİB 782

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. BEKİR TATLI

Dersin Öğrenme Kazanımları : Hz. Peygamber´e ait bilgilerin aslına uygun olarak naklini kavrar
Hadis usulünün temel kavramlarını ayırt eder
Rivayetin keyfiyetini, hadis öğrenim ve öğretim metodlarını listeler
Ravide aranan şartları, cerh ve tadil lafızlarını anlayıp yorumlar
Kabul veya red açısından hadis çeşitlerini analiz eder

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Hz. Peygamber´e ait bilgilerin aslına uygun nakli ile ona ait olanla olmayanı ayırt etmek amacıyla konulan prensipleri belirleyip bunlarla ilgili terimleri öğretmek

Dersin İçeriği : Hadisin önemi ve temel kavramları (sünnet, haber, eser, hadis), sahabe dönemi hadis faaliyetleri, isnad faaliyetinin başlaması, cerh ve tadil faaliyetlerinin başlaması, yazılı rivayete geçiş, hadis usulü kaynakları, rivayetin keyfiyeti, ravi, ravide aranan şartlar, mervi, hadis çeşitleri

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Hadisin önemi ve temel kavramları, sünnet, haber ve eser, hadis Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım, Soru-cevap, müzakere
2 Hadis Usülünün kaynakları, mütekaddimun dönemi eserleri, müteahhirun dönemi eserleri, son dönem eserleri Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım, Soru-cevap, müzakere
3 Rivayet, rivayetin keyfiyeti, hadis öğrenim ve öğretim metodları Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım, Soru-cevap, müzakere
4 Rivayet lafızları, hadis okuma usülleri Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım, Soru-cevap, müzakere
5 Rivayetin sıfatı, lafzen rivayet, manen rivayet Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım, Soru-cevap, müzakere
6 Ravi, tanımı ve önemi, vasıfları, adalet ve zabt Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım, Soru-cevap, müzakere
7 Metain-i aşere, Adalet sıfatıyla ilgili kusurlar, zabt sıfatıyla ilgili kusurlar Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım, Soru-cevap, müzakere
8 Ara sınav
9 Ravi tenkidi, güvenilir raviler, zayıf raviler, metruk raviler Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım, Soru-cevap, müzakere
10 Tenkit lafızları, güvenillir ravilere delalet edenler, zayıf ravilere delalet edenler, metruk ravilere delalet edenler Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım, Soru-cevap, müzakere
11 Ravi tabakaları, Sahabe, sahabeyi tanıma yolları, sahabe tabakat kitapları, Tabiun, tebeu tabiin Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım, Soru-cevap, müzakere
12 Mervi, Kaynağı açısından hadis çeşitleri: Kutsi hadis, merfu hadis, mevkuf hadis, maktu hadis Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım, Soru-cevap, müzakere
13 Ravi sayısı açısından hadis çeşitleri: Mütevatir hadis, ahad hadis Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım, Soru-cevap, müzakere
14 Sıhhat açısından hadis çeşitleri: Sahih hadis, hasen hadis, zayıf hadis, mevzu hadis Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım, Soru-cevap, müzakere
15 Hadis ilimleri: cerh ve tadil, ilelül hadis, garibul hadis, muhteliful hadis, nasih ve mensuh, esbabu vurudil hadis Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım, Soru-cevap, müzakere
16/17 Final sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Mahmud Tahhan, Teysiru mustalahi´l-hadis
Diğer Kaynaklar  İsmail Lütfi Çakan, Hadis Usulü
 Abdullah Aydınlı, Hadis Istılahları Sözlüğü
 Hatib-i Bağdadî, el-Kifaye
 Talat Koçyiğit, Hadis Usulü
 İbnü´s-Salah, Ulumu´l-hadis
 Ramehurmuzi, el-Muhaddisu´l-fasıl
 Ahmet Yücel, Hadis Tarihi ve Usülü


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 70
    Ödev/Proje/Diğer 3 30
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 2
2 İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 3
3 Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 3
4 Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 5
5 Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 5
6 Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 5
7 İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 3
8 İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 2
9 Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 3
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 2
11 Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 3
12 Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 2
13 Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 6 18
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 146
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.84
Dersin AKTS Kredisi: 6