|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Uzmanlık Alan Dersi |
|
Dersin Kodu |
: |
TİB1 700 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
İlk 2 Yıl |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. YUSUF GÖKALP Prof.Dr. NASİ ASLAN Doç.Dr. MUSTAFA ÖZTÜRK Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSA ALP Dr.Öğr. ÜyesiDr. İSMAİL YÜRÜK Prof.Dr. ALİ OSMAN ATEŞ Doç.Dr. MUHAMMET YILMAZ Dr.Öğr. ÜyesiDr. BEKİR TATLI Doç.Dr. İSMAİL ŞIK Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAYRİ KAPLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları ve felsefesini tanımlar İslami ilimler arasında yer alan bilimlerin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır Alanıyla ilgili konuları inceler ve araştırmaya gereksinim duyulan konuları belirler Alanıyla ilgili kaynaklara hangi yollarla ulaşacağını öğrenir Araştırma konusu üzerinde bilimsel düşünmeyi ve karşılaşılan farklı sorunlar karşısındaki bilimsel yöntemleri kavrar Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme becerisine sahiptir Alanıyla ilgili toplumsal problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencinin tez konusu olarak belirlediği alanla ilgili literatürü incelemek, tez konusunu, yöntemini belirlemesine yardım etmek ve tez çalışması sırasında gereksinim duyduğu bilimsel rehberliği sağlamak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tez konusunun tespiti ve içeriği, konuyla ilgili kaynaklar, konuyla ilgili değişkenler, araştırma yöntem ve teknikleri, örneklem seçimi, veri analiz ve raporlaştırma |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Yüksek Lisans derslikleri, kütüphane, bilgisayar labaratovarı |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin içeriği, yapılacak çalışmalar, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme hakkında bilgi verme |
Dersle ilgili kaynakların incelenmesi |
Anlatım, tartışma |
|
2 |
Metot üzerine çalışmalar (1. yıl güz dönemi); Literatür taraması (1. yıl bahar dönemi); Kaynak analizi ve bilgilerin tasnifi (2. yıl güz dönemi); Rapor yazımı üzerine çalışmalar (2. yıl bahar dönemi) |
Araştırma, inceleme, rapor |
Anlatım, sunum, tartışma |
|
3 |
Metot üzerine çalışmalar (1. yıl güz dönemi); Literatür taraması (1. yıl bahar dönemi); Kaynak analizi ve bilgilerin tasnifi (2. yıl güz dönemi); Rapor yazımı üzerine çalışmalar (2. yıl bahar dönemi) |
Araştırma, inceleme, rapor |
Anlatım, sunum, tartışma |
|
4 |
Metot üzerine çalışmalar (1. yıl güz dönemi); Literatür taraması (1. yıl bahar dönemi); Kaynak analizi ve bilgilerin tasnifi (2. yıl güz dönemi); Rapor yazımı üzerine çalışmalar (2. yıl bahar dönemi) |
Araştırma, inceleme, rapor |
Anlatım, sunum, tartışma |
|
5 |
Metot üzerine çalışmalar (1. yıl güz dönemi); Literatür taraması (1. yıl bahar dönemi); Kaynak analizi ve bilgilerin tasnifi (2. yıl güz dönemi); Rapor yazımı üzerine çalışmalar (2. yıl bahar dönemi) |
Araştırma, inceleme, rapor |
Anlatım, sunum, tartışma |
|
6 |
Metot üzerine çalışmalar (1. yıl güz dönemi); Literatür taraması (1. yıl bahar dönemi); Kaynak analizi ve bilgilerin tasnifi (2. yıl güz dönemi); Rapor yazımı üzerine çalışmalar (2. yıl bahar dönemi) |
Araştırma, inceleme, rapor |
Anlatım, sunum, tartışma |
|
7 |
Metot üzerine çalışmalar (1. yıl güz dönemi); Literatür taraması (1. yıl bahar dönemi); Kaynak analizi ve bilgilerin tasnifi (2. yıl güz dönemi); Rapor yazımı üzerine çalışmalar (2. yıl bahar dönemi) |
Araştırma, inceleme, rapor |
Anlatım, sunum, tartışma |
|
8 |
Ara sınav |
Rapor hazırlama |
Sunum |
|
9 |
Metot üzerine çalışmalar (1. yıl güz dönemi); Literatür taraması (1. yıl bahar dönemi); Kaynak analizi ve bilgilerin tasnifi (2. yıl güz dönemi); Rapor yazımı üzerine çalışmalar (2. yıl bahar dönemi) |
Araştırma, inceleme, rapor |
Anlatım, sunum, tartışma |
|
10 |
Metot üzerine çalışmalar (1. yıl güz dönemi); Literatür taraması (1. yıl bahar dönemi); Kaynak analizi ve bilgilerin tasnifi (2. yıl güz dönemi); Rapor yazımı üzerine çalışmalar (2. yıl bahar dönemi) |
Araştırma, inceleme, rapor |
Anlatım, sunum, tartışma |
|
11 |
Metot üzerine çalışmalar (1. yıl güz dönemi); Literatür taraması (1. yıl bahar dönemi); Kaynak analizi ve bilgilerin tasnifi (2. yıl güz dönemi); Rapor yazımı üzerine çalışmalar (2. yıl bahar dönemi) |
Araştırma, inceleme, rapor |
Anlatım, sunum, tartışma |
|
12 |
Metot üzerine çalışmalar (1. yıl güz dönemi); Literatür taraması (1. yıl bahar dönemi); Kaynak analizi ve bilgilerin tasnifi (2. yıl güz dönemi); Rapor yazımı üzerine çalışmalar (2. yıl bahar dönemi) |
Araştırma, inceleme, rapor |
Anlatım, sunum, tartışma |
|
13 |
Metot üzerine çalışmalar (1. yıl güz dönemi); Literatür taraması (1. yıl bahar dönemi); Kaynak analizi ve bilgilerin tasnifi (2. yıl güz dönemi); Rapor yazımı üzerine çalışmalar (2. yıl bahar dönemi) |
Research, examination, report |
Anlatım, sunum, tartışma |
|
14 |
Metot üzerine çalışmalar (1. yıl güz dönemi); Literatür taraması (1. yıl bahar dönemi); Kaynak analizi ve bilgilerin tasnifi (2. yıl güz dönemi); Rapor yazımı üzerine çalışmalar (2. yıl bahar dönemi) |
Research, examination, report |
Anlatım, sunum, tartışma |
|
15 |
Metot üzerine çalışmalar (1. yıl güz dönemi); Literatür taraması (1. yıl bahar dönemi); Kaynak analizi ve bilgilerin tasnifi (2. yıl güz dönemi); Rapor yazımı üzerine çalışmalar (2. yıl bahar dönemi) |
Research, examination, report |
Anlatım, sunum, tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Rapor hazırlama |
Sunum |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usul, İstanbul 19991
İsmail Özçelik, Tarih Araştırmalarında Yöntem ve Teknikler, Ankara 2001
Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yay., İstanbul 2003.
Amiran Kurtkan Bilgiseven, Sosyal İlimler Metodolojisi, İstanbul 1982.
İslami İlimlerde Metodoloji (Usul) Meselesi, İslami İlimler Araştırma Vakfı yay., İstanbul 2008.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. |
4 |
|
2 |
İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır |
3 |
|
3 |
Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır |
5 |
|
4 |
Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur |
5 |
|
5 |
Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır |
3 |
|
6 |
Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur |
0 |
|
7 |
İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir |
2 |
|
8 |
İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
4 |
|
9 |
Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur |
3 |
|
10 |
Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir |
0 |
|
11 |
Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar |
4 |
|
12 |
Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
2 |
|
13 |
Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 147 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|