Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Uzmanlık Alan Dersi

Dersin Kodu : TİB1 700

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : İlk 2 Yıl

Dersin Dönemi : Güz ve Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. YUSUF GÖKALP
Prof.Dr. NASİ ASLAN
Doç.Dr. MUSTAFA ÖZTÜRK
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSA ALP
Dr.Öğr. ÜyesiDr. İSMAİL YÜRÜK
Prof.Dr. ALİ OSMAN ATEŞ
Doç.Dr. MUHAMMET YILMAZ
Dr.Öğr. ÜyesiDr. BEKİR TATLI
Doç.Dr. İSMAİL ŞIK
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAYRİ KAPLAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları ve felsefesini tanımlar
İslami ilimler arasında yer alan bilimlerin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır
Alanıyla ilgili konuları inceler ve araştırmaya gereksinim duyulan konuları belirler
Alanıyla ilgili kaynaklara hangi yollarla ulaşacağını öğrenir
Araştırma konusu üzerinde bilimsel düşünmeyi ve karşılaşılan farklı sorunlar karşısındaki bilimsel yöntemleri kavrar
Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme becerisine sahiptir
Alanıyla ilgili toplumsal problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğrencinin tez konusu olarak belirlediği alanla ilgili literatürü incelemek, tez konusunu, yöntemini belirlemesine yardım etmek ve tez çalışması sırasında gereksinim duyduğu bilimsel rehberliği sağlamak

Dersin İçeriği : Tez konusunun tespiti ve içeriği, konuyla ilgili kaynaklar, konuyla ilgili değişkenler, araştırma yöntem ve teknikleri, örneklem seçimi, veri analiz ve raporlaştırma

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Yüksek Lisans derslikleri, kütüphane, bilgisayar labaratovarı


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dersin içeriği, yapılacak çalışmalar, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme hakkında bilgi verme Dersle ilgili kaynakların incelenmesi Anlatım, tartışma
2 Metot üzerine çalışmalar (1. yıl güz dönemi); Literatür taraması (1. yıl bahar dönemi); Kaynak analizi ve bilgilerin tasnifi (2. yıl güz dönemi); Rapor yazımı üzerine çalışmalar (2. yıl bahar dönemi) Araştırma, inceleme, rapor Anlatım, sunum, tartışma
3 Metot üzerine çalışmalar (1. yıl güz dönemi); Literatür taraması (1. yıl bahar dönemi); Kaynak analizi ve bilgilerin tasnifi (2. yıl güz dönemi); Rapor yazımı üzerine çalışmalar (2. yıl bahar dönemi) Araştırma, inceleme, rapor Anlatım, sunum, tartışma
4 Metot üzerine çalışmalar (1. yıl güz dönemi); Literatür taraması (1. yıl bahar dönemi); Kaynak analizi ve bilgilerin tasnifi (2. yıl güz dönemi); Rapor yazımı üzerine çalışmalar (2. yıl bahar dönemi) Araştırma, inceleme, rapor Anlatım, sunum, tartışma
5 Metot üzerine çalışmalar (1. yıl güz dönemi); Literatür taraması (1. yıl bahar dönemi); Kaynak analizi ve bilgilerin tasnifi (2. yıl güz dönemi); Rapor yazımı üzerine çalışmalar (2. yıl bahar dönemi) Araştırma, inceleme, rapor Anlatım, sunum, tartışma
6 Metot üzerine çalışmalar (1. yıl güz dönemi); Literatür taraması (1. yıl bahar dönemi); Kaynak analizi ve bilgilerin tasnifi (2. yıl güz dönemi); Rapor yazımı üzerine çalışmalar (2. yıl bahar dönemi) Araştırma, inceleme, rapor Anlatım, sunum, tartışma
7 Metot üzerine çalışmalar (1. yıl güz dönemi); Literatür taraması (1. yıl bahar dönemi); Kaynak analizi ve bilgilerin tasnifi (2. yıl güz dönemi); Rapor yazımı üzerine çalışmalar (2. yıl bahar dönemi) Araştırma, inceleme, rapor Anlatım, sunum, tartışma
8 Ara sınav Rapor hazırlama Sunum
9 Metot üzerine çalışmalar (1. yıl güz dönemi); Literatür taraması (1. yıl bahar dönemi); Kaynak analizi ve bilgilerin tasnifi (2. yıl güz dönemi); Rapor yazımı üzerine çalışmalar (2. yıl bahar dönemi) Araştırma, inceleme, rapor Anlatım, sunum, tartışma
10 Metot üzerine çalışmalar (1. yıl güz dönemi); Literatür taraması (1. yıl bahar dönemi); Kaynak analizi ve bilgilerin tasnifi (2. yıl güz dönemi); Rapor yazımı üzerine çalışmalar (2. yıl bahar dönemi) Araştırma, inceleme, rapor Anlatım, sunum, tartışma
11 Metot üzerine çalışmalar (1. yıl güz dönemi); Literatür taraması (1. yıl bahar dönemi); Kaynak analizi ve bilgilerin tasnifi (2. yıl güz dönemi); Rapor yazımı üzerine çalışmalar (2. yıl bahar dönemi) Araştırma, inceleme, rapor Anlatım, sunum, tartışma
12 Metot üzerine çalışmalar (1. yıl güz dönemi); Literatür taraması (1. yıl bahar dönemi); Kaynak analizi ve bilgilerin tasnifi (2. yıl güz dönemi); Rapor yazımı üzerine çalışmalar (2. yıl bahar dönemi) Araştırma, inceleme, rapor Anlatım, sunum, tartışma
13 Metot üzerine çalışmalar (1. yıl güz dönemi); Literatür taraması (1. yıl bahar dönemi); Kaynak analizi ve bilgilerin tasnifi (2. yıl güz dönemi); Rapor yazımı üzerine çalışmalar (2. yıl bahar dönemi) Research, examination, report Anlatım, sunum, tartışma
14 Metot üzerine çalışmalar (1. yıl güz dönemi); Literatür taraması (1. yıl bahar dönemi); Kaynak analizi ve bilgilerin tasnifi (2. yıl güz dönemi); Rapor yazımı üzerine çalışmalar (2. yıl bahar dönemi) Research, examination, report Anlatım, sunum, tartışma
15 Metot üzerine çalışmalar (1. yıl güz dönemi); Literatür taraması (1. yıl bahar dönemi); Kaynak analizi ve bilgilerin tasnifi (2. yıl güz dönemi); Rapor yazımı üzerine çalışmalar (2. yıl bahar dönemi) Research, examination, report Anlatım, sunum, tartışma
16/17 Final sınavı Rapor hazırlama Sunum


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usul, İstanbul 19991
 İsmail Özçelik, Tarih Araştırmalarında Yöntem ve Teknikler, Ankara 2001
 Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yay., İstanbul 2003.
 Amiran Kurtkan Bilgiseven, Sosyal İlimler Metodolojisi, İstanbul 1982.
 İslami İlimlerde Metodoloji (Usul) Meselesi, İslami İlimler Araştırma Vakfı yay., İstanbul 2008.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 4
2 İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 3
3 Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 5
4 Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 5
5 Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 3
6 Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 0
7 İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 2
8 İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 4
9 Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 3
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 0
11 Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 4
12 Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 2
13 Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 147
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.88
Dersin AKTS Kredisi: 6